Vanlig hals eller halvhals?

Linnea_1987

Trådstartare
Vad gillar Ni bäst på täcken? Vanlig eller halvhals? Vad tycker Ni är för- respektive nackdelarna med alternativen? :)

Sv: Vanlig hals eller halvhals?

Det beror lite på hur hästen är byggd också. På gammelpållen som är högrest med rejäl hals sitter halvhalstäckena ofta konstigt framtill, och ofta lite för tight.

Men det bästa med halvhals är att det inte läker in vid bogarna vilket det brukar göra med vanlig hals.

Jag gillar halvhals bäst. Hästar behöver inte helhals på täcken!

Jag gillar avtagbar helhals bäst. Då kan de ha som vanligt vid lite vind och ingen nederbörd och helhals vid rusk.

Jag gillar verkligen INTE halvhals. Det sitter för tajt på många hästar och skaver på manen/halsen. Det är även väldigt svårt att kombinera med helhals.

Jag föredrar avtagbar helhals. Just pga den är avtagbar. Tycker att halstäcke behövs otroligt sällan, på snudd till aldrig.

Jag föredrar halvhals alla gånger, tycker de sitter betydligt bättre på många hästar än vad täcken med vanlighalslinning gör.
Sen läcker de inte in i bogen heller.

Men visst vill man av någon anledning kunna ha en helhals så är det ju inte bra. Men det är otroligt sällan jag vill ha en helhals så det känns inte så nödvändigt för mig :)

Vanlig hals. Vill täcka så lite av hästen som möjligt. På vissa hästar sitter halvhalstäckena bättre så det beror på hur hästen är byggd. Har inte sett någon fördel med helhals, inget behov. (alla hästar jag hittills haft med att göra som haft helhals på sina täcken har fått skav dessutom)

Senast ändrad:

Jag gillar halvhals bäst. Men har nu bara en häst som kan ha det då den andra är högrest och då sitter halvhalsen för tajt.
Men halvhalsen gillar jag helskarpt till min andra med mindre bog då vanlig hals regnar in vid bogen direkt på han :).

Jag gillar halvhals mest. De passar mina hästar bättre än vanlig hals.
Helhals (avtagbar) använder jag bara på arabens vintertäcke när det är kallare än -20 och snöstorm.

Jag har numera bara innetäcken med vanlig (ingen) hals, tycker det är värdelöst på utetäcken, regnar ju rakt in så hela bogpartiet blir blött!

På utetäcken har jag helst halvhals, sitter bäst och är mest praktiskt.

Helhals har jag ibland under den leriga perioden :angel: Och då ska den vara fast eller med dragkedja. Den typen man sätter med ett antal fästpunkter sitter ofta dåligt och viker gärna upp sig i skarven.

Det beror på hästens kroppsbyggnad. Min häst kan inte ha täcken med halvhals för hon är för grov så dom går sönder och får en dålig passform.
Men på dotterns ponny funkar det bra för han är så nätt.

Vanlig hals. Vill täcka så lite av hästen som möjligt. På vissa hästar sitter halvhalstäckena bättre så det beror på hur hästen är byggd. Har inte sett någon fördel med helhals, inget behov. (alla hästar jag hittills haft med att göra som haft helhals på sina täcken har fått skav dessutom)

Jag håller med Bigganl. Beror mkt på täckets passform i förhållande till hästen. Helhals tycker jag är vansinne. Hästen fryser inte om halsen, den har inga blodkärl alls i halsen i princip och släpper inte ut ngn värme den vägen. dessutom är helhals en skaderisk samt hindrar rörligheten ännu mer än täckning rent generellt gör (vilket de gör).

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
757
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025