Vänja min hund vid katt? Omöjligt?

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Jag har sedan länge velat skaffa mig en sphynx, har suttit och trånat efter en sådan katt i år nu och nu har jag äntligen rätt förutsättningar för att skaffa en.
Det enda som hindrar mig är min hund. Min lilla vovve har jag skrivit en del om här, men nog inte många som lagt det på minnet :p Hunden i fråga är lite mer än lite hyper aktiv och tycker sig vara båda vakthund och jakthund. Hon "sticker" efter katter ute, men om hon kommer nära hugger hon inte eller så. Mest att hon måste jaga allt som dyker upp plötsligt. Min hund fyller 5 år i sommar. Har inte varit med katter sedan hon var valp och jag är orolig för att det inte ska fungera alls. Hur stor är chansen att man får det att fungera?

Har rätt mycket jobb framför mig med denna hund, så ska jag ändå hålla på kan jag ju lika bra vänja henne vid katt ;)

Sv: Vänja min hund vid katt? Omöjligt?

Min blandras är en total jaktidiot som inte fungerar ALLS ihop med katter, han låser sig och får han chansen så jagar han skiten ur dom. Trots detta skaffade vi katt när min syster skulle omplacera sin. Det tog ungefär en månad med koppel på hunden och låta katten bli hemmastadd innan det var som om luften gick ur hunden och han accepterade katten. Sedan dess har det gått fläckfritt, jag litar på hund och katt till 100% ihop både inne och ute. Men med alla andra katter utom våran är han "sig själv" dvs, han låser sig och jagar så fort han får chansen. Även svärmors katt som ser ut exakt som våran, det funkar inte. Han kan fortfarande låsa sig mot vår katt ibland, men nu ser man att det är på busgrunder och brukar sluta med att han slår med tassarna ett par gånger efter katten och får sedan tokfnatt.

Vi lät katten styra stället. Om katten hoppade upp i soffan fick hunden gå ner. Ville katten gå ut fick hunden gå in. En stor fördel är att våran katt är ganska tuff, han springer inte om han blir jagad utan stannar upp och smäller till hundarna. Och har man då en hund som bara jagar och inte biter så lär dom sig fort att inte bråka med katten.

"Kattdödaren" och katten :D
988257_10151723724316413_1533474170_n.jpg

Senast ändrad:

Ofta är det stor skillnad på att möta katt ute och att möta katt inne. Min tant ville först döda katter oavsett om hon såg dem ute eller inne, men vande sig snabbt vid dem inomhus så till den grad att jag i alla fall kunde ha henne liggandes i soffa i samma rum som katt. Utomhus ville hon alltid döda katter, men efter ett tag med katt inomhus så kunde den t.o.m. gå på samma soffa som hon låg på om jag höll ett öga på henne. Då kan tilläggas att hon var 8årig saluki som bott på stor kennel tidigare.

Min nyaste dåre, en 2årig omplacering, hon ville absolut jaga katter när hon kom hit. Nu är hon och morsans katt bästa kompisar och även om hon gärna jagar efter katten inomhus så är det helt och hållet på lek och vänder sig katten om så vänder hunden och springer åt andra hållet för att gömma sig i soffan ;) Katten kommer sedan fram till hunden, går långsamt och avslappnat, ställer sig vid hunden och skriker "MJAUUU!" som om hon hade tråkigt. Deras sätt att kommunicera är inte det bästa än, men man märker att de gillar varandra och har ett visst utbyte av varandra ändå. Det ska bli spännande att se hur det hela blir om ytterligare några månader.

Min pudel gick verkligen inte ihop med katten vi skaffade. Så det slutade med att vi fick ge bort katten till en kompis, där hon helt plötsligt blev en lugn och fin katt :)

Här skaffade vi katt trots att gammhunden var totalt tokig i att jaga dom. Som grädde på moset skaffade vi stallkatter, eftersom att maken är allergisk. Det var 200% koll, alltid. Och ett ordentligt nej, där det var hela himlen faller ner, om du inte lyssnar på mig. Eftersom att han var en omplacering, och sitt första år hunnit med att vara på renjakt flera gånger, framgångsrikt... Fanns det liksom inget alternativ, i att inte lyda.

Han gick tillslut att ha lös på gården tillsammans med katterna om man själv var ute, men man fick alltid ha ett öga i nacken utifall att någon av katterna skulle dra en repa så att voffs behövde få en påminnelse om vad man får och inte får göra.

Det är ju så otroligt svårt att säga i förhand - oftast går det att vänja in och det går bra, men inte alltid.

Har haft hundar med mycket jaktinstinkt, som det gått att vänja in på katter hemma utan större problem. En vecka med stenhård koll så har det vänt till att katten varit familjemedlem.

Nu sitter jag däremot i situationen med en katt som är äldre än hundarna (katten växte upp tillsammans med förra hunden) och ena nuvarande hunden som ändå vuxit upp med katten avskyr nu denne :crazy: Dom lekte ihop när hunden var valp, men sen den dagen katten sa ifrån till hårdhänt valp och bet henne i örat så har hunden haft agg till kattan. Nu är tack och lov inte hunden stor (5 kilos parnarheeler) men katten får minst en rak höger varje dag och det är oerhört jobbigt och tråkigt. Uppfostran och nolltolerans säger säkert någon, men det är inte lätt då hunden kan vända från att inte bry sig till att smälla till inom loppet av en millisekund - och står där med en hårtuss i käften. Det blir inte lättare av att kattan är relativt korkad och aldrig säger ifrån själv :banghead:

Nu sitter jag i den sitsen att försöka hitta ett nytt hem åt en härlig katt, men det är svårt att hitta hem - men hon har det jobbigt här då jag har svårt att ha dom i samma rum utan ständig åthutning till hunden.

En hund som roas av att springa efter katt kan oftast lära sig att fungera med katt i hemmet. En hund som dödar katter brukar inte kunna leva med katt i hemmet. Förr eller senare dödas den.

behöver inte blir så.
Vi hade salukis när jag växte upp och de klippte några av grannernas katter när de kom in i vår trädgård.
Våra egna katter rörde de aldrig, varken inne eller ut och det var katter som fanns innan hundarna och som kom in i hemmet när hundarna redan fanns.

Min hund kom till mig i somras och hade innan dess dödat flertalet katter o kaniner.
Hos mamma finns två st katter och hon blev bokstavligen helt galen och totalt blockerad med siktet inställt på en enda sak, men efter tålamod tålamod tålamod så ligger dom och sover tillsammans i soffan och behöver inte ständig övervakning. utomhus är det dock svårt ännu även om det är samma katter, men det blir bättre.
Även min mammas förre JRT var helt manisk när det kom till katter, men massa tålamodsträning gav resultat även där.
Skam den som ger sig ;)

kl*

Tack alla för svar! Kanske hoppet om en gumminaken liten kisse inte behöver dö ännu.

Min lilla vovve är väldigt ettrig och går inte ihop med hundar (hon kan inte betee sig så att andra hundar förstår henne heller?), men tror hon hade mått bra av något sällskap. Eller inbillar mig det iaf! Och en naken katt hade älskat att ligga bredvid min fluffboll till hund. Hon är lika stor som en större vuxen katt så rädd för bådas skull. Hon har blivit riven av en katt ut, precis under ögat (tur i oturen) men tror inte hon han ens förstå vad som hände. Tror alltså inte att det skulle satt något djupt psykiskt spår.

Hon verkar inte vilja döda dem, utan viftar svansen och vill bara få springa efter dem. Mycket positivare kroppsspråk mot katter ute än andra hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 648
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: Hyzenthlay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar