Vänja katter vid varandra

R8n

Trådstartare
Har nu i två dagar haft en kattunge på 4 månader här hemma och våra två andra katter är inte alls som de brukar. Båda brukar ligga i soffan och mysa med oss när vi kollar på tv, men nu ligger den ena i källaren och den andra i sängen.

Hur lång tid tar det innan det accepterar kissungen?

De slåss inte eller så men kissungen är ganska närgången och hoppar på de andra katterna då och då och då fräser dem och visar att de inte gillar det.

Just nu känns det som att de aldrig kommer bli sams? :(

Läs mer om kattungen om varför vi har kattungen här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=970592

Senast ändrad:
Sv: Vänja katter vid varandra

Just nu känns det hopplöst.

Kissungen har fått för sig att leka med våran honkatt (8 månader) så han hoppar och skuttar efter henne och hon springer undan fräsande och gömmer sig. Men likförbannat så kan inte hon låta bli att följa efter honom om han går.

Det slutar med att han trycker upp henne mot en vägg och båd står/sitter och viftar på svansarna medans honkatt fräser och morrar.

Hon trivs inte alls som det är nu, finns det ingen som har tips och råd om hur vi kan få dem att lita på varandra?

Det kan ta flera veckor innan dom kommer överens. Det finns flera tips.

1. Felifriend, syntetiskt feromon att stoppa i eluttaget. Alt spraya på händerna, vänta ett tag, sen dtryka över alla katter.
2. Bada alla i samma schampo, då luktar alla likadant
3. Håll dom i separata rum några dygn tills kattungen fått rätt lukt, gärna med nätgrind så dom kan se varandra.

Jag har precis flyttat, det tog 1,5 vecka innan mina 2 katter var helt sams igen. Och då är det ändå mor och dotter som bott ihop hela dotterns liv, dvs 5 år.

Håller tummarna!!

Senast ändrad:

Det här Felifirend, vart kan man köpa det?

Vi har ett rum där alla katttillbehör finns, kanske skulle vi stänga in kattungen där, där hör och ser han oss nästan hela tiden och de andra kissarna kan ju se/hälsa på honom.

Frågan är ju om det skulle gå att bada katterna utan att vara helt sönderiven sedan..

Felifriend finns på apotek med stort utbud djursaker, veterinären eller hos välsorterade djuraffärer. Anledningen att man inte ska spraya direkt på katten är att det innehåller alkohol, så spraya på dina händer, låt alkoholen dunsta och stryk sen över hela katten. Endel säger att man kan ta vad som helst som luktar annorlunda, såsom svag parfym osv men Felifriend finns ju av en anledning. Man kan även sätta en dosa i eluttaget som då puffar ut feromonerna med jämna mellanrum. Räcker drygt 4 veckor. Finns en Feliway också, men i din situation är det nog Felifriend som är bäst.
Att sära på dom kan också hjälpa, men skifta gärna plats på dom lite då och då.

Ska höra med vårat apotek, annars kanske dem kan ta in?

Vi mår ju så himla dåligt i familjen nu när katterna inte är sams, vill verkligen inte ge bort kissungen men samtdidgt så vill vi inte att våra kissar ska må dåligt. Ska prova med Felifriend som du nämner.

Och kanske stänga in kissarna och skifta på dem då och då om det går att lösa.

Ska höra med vårat apotek, annars kanske dem kan ta in?

Vi mår ju så himla dåligt i familjen nu när katterna inte är sams, vill verkligen inte ge bort kissungen men samtdidgt så vill vi inte att våra kissar ska må dåligt. Ska prova med Felifriend som du nämner.

Och kanske stänga in kissarna och skifta på dem då och då om det går att lösa.

Det kommer troligen (tyvärr inga garantier) att gå över, men det kan som sagt ta flera veckor. Katterna mår troligen inte lika dåligt som er i alla fall ;) Även om det ser så ut.
Du har PM också.

Ja, men fungerar det inte så finns det hjälp att få iaf via katthemmen som är beredda att hjälpa oss.

Jo, katterna är inte dåliga i magen och har sömnproblem iaf.

Har läst och svarat på ditt PM :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama