Vänja in ny häst i "flocken"

MsSleepalot

Trådstartare
Jag har köpt en till häst på 1 år (hingst) som till hösten ska stå tillsammans med 2 14 åriga kallblodstravarvalacker. Den ena är ranghög men kolugn, slåss inte och går ihop med dom flesta hästar. Den andra är flamsig och lägre i rang än den andra, men är alltid snäll mot andra hästar när man är borta. Men sist en annan häst (shettisvalack) kom in i deras hagen gav han sig på denna. Fömodligen för att försvara den andra och att detta var deras revis och shettisen inte hade något att göra där.

Hur skulle ni nu vänjt ihop dessa 3 hästar? Först låta 1 åringen stå i en hagen bredvid med gång mellan hagarna och låta dom vänjas så först? Men sen då? Släppa ihop den ranghöga och lillen? Eller hur skulle ni göra?
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

Jag skulle släppa ihop den ranghöga och den nya första dagen och se hur det går. Dagen efter skulle jag låta alla 3 gå tillsammans.
dem måste få en chans att träffa varandra och reda ut allt på sitt sätt. Visste det kommer bli lite småskador och sånt men det är hästar det handlar om...
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

När vi skulle släppa in en ny häst (Shettis till ett vbl och två russ ena russet väldigt tjurig) så släppte vi bara in hästen och bevakade i ng timme. Det vart väll några sparkar och lite elakheter men snart vart det lugnt.

Jag skulle släppa in hästen direkt. Det kommer bli bråk, oavsett om den får träffa den ranghöge först..
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

Tack för era svar... kan tillägga att hagen dom går i är väldigt stenig också...:crazy:

Fler kommentarer?
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

Visst kommer det säkert att bli livat, men man vill ju kanske nyansera det hela ... Har du flera hagar, så de kan gå bredvid varandra en stund / nån dag?

Sen skulle jag nog låta ettåringen kolla av hagen de skall gå i ordentligt så att den lätt kan komma undan och vet hur området ser ut.

Våra två, varav yngste radikalt ranghög hade sitt stora uppgör hemma efter ca 5 dagar. De hade då gått ihop några dagar även då vi hämtade lillen, men sen en morgon "small" det. Inga tråkiga följder och nu funkar allt jättebra.
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

Skulle först ha den i hagen brevid, så de äldre får kolla in honom.

Jag tror inte att det är så stor risk med den ranghöga, men däremot med den andre- som kan vilja klättra i hierarkin.

Du får ha full koll.
En spark från de stora kan bli ödesdigert.

Men det är troligt att din kommer att visa sin underlägsenhet genom att tugga.

Hoppas att det går komplikationsfritt, men tre leker sällan bra.
 
Sv: Vänja in ny häst i "flocken"

Då jag hade en mycket bra ledarhäst brukade jag släppa in den och nykomlingen tillsammans en dag först. När sedan de andra hästarna anslöt så hade ledare tagit nykomlingen under sina vingar och försvarade denna om någon annan häst hade andra åsikter...

Men det är ju inte säkert att det fungerar för alla. Min ledarhäst var bästa möjliga chef.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp