Vänja honon

O

Onelove

Hej!
Tänkte om någon kunde hjälpa med lite kunskap. Min häst är bakskygg när man sitter upp, och om man skall byta spöhand över honom och så vidare. Han blir superrädd så det går inte att vänja honom med det för då kan man inte sitta kvar på honom. Jag undrar om det finns något man kan ha/göra när man longerar eller liknande?
:idea::bow::banana:

Sv: Vänja honon

stå på marken och hoppa jämfota bredvid, bakom, framför...
flaxa med armarna... gör konstiga ljud.. (detta står jag och gör inne i transporten numera med min häst för att vänja honom. han står i sin spilta och jag i spiltan bredvid haha)

kasta en tvättsvamp fram och tillbaka över ryggen på honom och under magen...

ha en plastbåse och smeka hela kroppen på honom med... lite mer "våldsamt" i takt med vad hästen verkar greja..

Lek med paraply i närheten av hästen, fäll ut och in, stå och hoppa jämfota med det osv osv...

gör allt i den takten hästen verkar klara av det. Utsätt honom för läskigheter men gör ingen stor grej av det själv :)

Tanken är att utsätta honom för saker som är läskigare än när du hoppar upp på honom. Nöta nöta nöta tillslut kommer hästen strunta i det :)

Tack! Hoppa bakom brevid framför och såna saker skiter han fullständigt i. det är bara över manken och så, och då mest när man sitte rupp, ibland inte ofta när man rider. Men det där med svampen över manken var väldigt smart!!! och kanske jag kan stå på hans ena sida och någon andra på den andra och ge ett spö till varandra över honom? utan att nudda honom självklart för han är ju inte dum! bara så han vänjer sig? eller kanske inte ett spö,. men en blastpåse som du föreslog? det kanske kan gå :)

han har iaf blivit mycket mycket duktigare!!! :)

Vi har en ponny som var väldigt bakskygg och hade svår sadeltvång när vi fick henne. Hon hade dessutom även varit misshandlad.
För att träna bort skyggheten gjorde vi precis som Seabaz skrev. Vi gjorde massa konstiga saker runt henne dagligen. T.ex slängde saker runt, över och under henne, skakade plast brevid henne, tog ett spö och knöt fast en trasa på och rörde med den över hela henne. Vi gjorde allt vi kunde komma på. Och allt eftersom hon vande sig ökade vi svårigheten.

Det tog ett tag innan hon började vänja sig, men när hon väl gjorde det så gick allt rätt fort. Idag är hon hur lugn som helst, man kan knappt tro att det är samma häst:laugh:

Låt allt ta sin tid. Jag är säker på att det kan bli mycket bättre:laugh: Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: NilHe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar