Vänja hästen att bada!

R

reykurboy

Ge mig lite tips på hur man på ett smidigt sätt lär hästen att bada... (i en sjö alltså) Har nu flyttat min Reykur till ett nytt ställe som ligger alldeles vid en sjö, med jättefint badland till... Till saken hör att han är lite fjolig när det gäller att gå i vattnet, så ja undra om nån har nån bra ide´??? Idag var han föressten ganska duktig och gick i med en hel hov!! :D :p

Sv: Vänja hästen att bada!

Prova att leda honom i kanske? Funkade för en kompis...

Jag red en fjording för några år sedan som totalt vägrade att gå nån vatten pöl eller dyl överhuvudtaget...men så en gång när jag lät min 4 åriga lillasyster rida på den så testade jag att få den gå i de enorma vattenpölarna som var ganska djupa med ....och inga problem. :eek: , efter det så galopperade jag problemfritt i djupa vatten pölar.... :D

reykurboy skrev:
Ge mig lite tips på hur man på ett smidigt sätt lär hästen att bada... (i en sjö alltså) Har nu flyttat min Reykur till ett nytt ställe som ligger alldeles vid en sjö, med jättefint badland till... Till saken hör att han är lite fjolig när det gäller att gå i vattnet, så ja undra om nån har nån bra ide´??? Idag var han föressten ganska duktig och gick i med en hel hov!! :D :p

Bara att träna på och envisas lite tror jag, bara man tar det lugnt så.
Fast det beror väl lite på skallen på hästen också, min valack var det verklgien bara att envisas med.

Han var i början äcklad av vattenpölar, inte precis rädd men vill inte blöta ner sig typ.
Sen bada gah! gud så jag bråkade med honom i början, då var ändå hans bästa kompis redan ute i sjön och plaskade hejvilt.
Numera är det inte minsta svårt att få honom att bada (testade senst igår att plaska runt i en "pöl") däremot simma kan han inte.
Tallanglös! han glömmer att simma med frambenen givetvis så sjunker han då fram, sprattlar kraftigt fram så han kommer upp och en bit frammåt, men sen glömmer knäppisen igen. :D

Något jag tycker är väldigt effektivt är att inte komma rakt på vattnet utan skritta längs kanten och försöka göra skänkelvikning ut i vattnet. Det gör att hästen inte tror att den måste "gå så djupt att den drunknar" utan bara plaska lite i kanten. Oftast upptäcker de att det faktiskt är ganska skönt :D

Lycka till!

Om hästen är väldigt rädd för vatten så börja med att gå igenom små vattenpölar eller blöta fläckar när ni är ute. Gör ingen stor sak av det, bara rid igenom. Du kan ju vända och ta om det nåra gånger. Sen ökar du "svårighetsgraden".. Och låt det ta tid, så går det nog bra! Det funkade på min häst.. :)

Sommaren -03 TOTALVÄGRADE johan att ens sätta en hov i vattnet. Han var inte ett dugg rädd för det utan ville bara inte gå ner i det. Jag satt av och försökte leda honom i men icke, normalt så följer han med en överallt när man leder honom. Blev lite irriterad så jag sparkade vatten på hans framben på skojj och där stod han och njöt å PLOPS så gick han ner i vattnet :D kanske funkar? :angel:

adnamA skrev:
Om hästen är väldigt rädd för vatten så börja med att gå igenom små vattenpölar eller blöta fläckar när ni är ute.

Du kan aldrig tro så smidig han är när han liksom slingrar sig förbi vattenpölarna... :D

Men om jag verkligen kräver så går han faktiskt igenom de flesta vattensamlingar, det är bara det att han liksom tycker att han är för fiiin för att blöta ner sina små hovar... :D

*till alla som svarat*
Tack för tipsen! Här ska tränas... :p

Tänkte bara på orsaken till en del hästar är rädda och inte vill gå i vatten. I tidigare inlägg skriver några att hästarna inte vill blöta ner sina hovar. Nja... Orsaken i de flesta fall tror jag inte beror på detta utan att hästen helt enkelt inte ser hur djup vattenpölen är. Hästar har lite annorlunda syn än oss människor och har inte ett djupseende på samma sätt som oss. Så för hästen ser en vattenpöl bara en stor plan yta som kan vara hur djup eller grund som helst. Och är man häst så tar man det säkra före det osäkra. Vem vet, det kanske inte ens finns någon botten i pölen :smirk: Kan ibland fungera att gå framför hästen som då förhoppningsvis konstaterar att; matte drunknar inte så då drunknar nog inte jag heller.

Sedan kan jag bara konstatera att det finns hästar som leker ubåt... Har bott en del på Island och en bekant där har en häst som hon skulle rida över ett vattendrag med. Det var ett ganska djupt vattendrag så hästen skulle bli tvungen simma. I vanlig fall brukar ju hästarna lyfta mer och mer på huvudet ju djupare det blir, men inte den här hästen. Han gick bara som vanligt med huvudet! Så min bekant blir då lite rädd och vänder hästen och rider upp igen ur vattnet för att hästen ska drunkna. När de prövar igen händer samma sak. Tyvärr vet jag inte upplösningen, men eftersom hästen tog det hela med ro och vattendraget inte var så brett är det inte omöjligt att de lekte ubåt hela vägen till andra sidan. Märkligt beteende i alla fall :crazy:

/Sara

Många hästar är misstänksamma mot bara vattenpölar, men inte mot att klampa ut i sjön.
Jag skötte en häst som aldrig varit i vatten förr så vi visste inte vad den skulle tycka om sjön. Men vi tog med
en annan "vatten-van" häst som alltid lika glatt leker ubåt vid sjön och då knallade även "min" häst med ut och snart
sparkade och plaskade de av hjärtans lust!!
Min syrras häst blev så till sig en gång att han tänkte lägga
sig med sadeln på, så hon fick illa kvickt driva upp honom
ur sjön.

saen skrev:
Sedan kan jag bara konstatera att det finns hästar som leker ubåt... Har bott en del på Island och en bekant där har en häst som hon skulle rida över ett vattendrag med. Det var ett ganska djupt vattendrag så hästen skulle bli tvungen simma. I vanlig fall brukar ju hästarna lyfta mer och mer på huvudet ju djupare det blir, men inte den här hästen. Han gick bara som vanligt med huvudet! Så min bekant blir då lite rädd och vänder hästen och rider upp igen ur vattnet för att hästen ska drunkna. När de prövar igen händer samma sak. Tyvärr vet jag inte upplösningen, men eftersom hästen tog det hela med ro och vattendraget inte var så brett är det inte omöjligt att de lekte ubåt hela vägen till andra sidan. Märkligt beteende i alla fall :crazy:

/Sara

:rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar