Vänja häst som har panik för klippmaskin?

Sv: Vänja häst som har panik för klippmaskin?

gick ni för fort fram första gången kanske? Eller hade hon varit med om något liknande tidigare i sitt liv?
Om ni känner att ni inte har tålamod att börja från noll, så skulle jag täcka henne istället, då hon inte hade så mycket päls. Det blir säkert trevligare för båda parterna då:)

Snälla du, tack för råden..
MEN jag har väldigt lång erfarenhet av just klippning, samt av hur hästar beter sig i olika situationer... VI gick inte för fort fram-NO WAY!
Jag var lite sarkastisk i min fråga - hästen går inte att klippa, vem som heslt är välkommen att prova:),ingen blir gladare än jag om ngn skulle lyckas!

Dock är det så att ponnyn är en import från Belgien, och vi har ingen aning om vad den varit med om innan den kom hit till landet som 5 åring...

Den här hästen jag pratar om blev aldrig tvångsklippt så det kan ju kanske ha med saken att göra varför det inte går med den du skrev om. En del hästar klarar inte av riktigt tvång.

Klart det finns undantag men oftast löser sig saker om man har tålamod och hittar ett sätt som passar just för den individen.

Snälla du, tack för råden..
MEN jag har väldigt lång erfarenhet av just klippning, samt av hur hästar beter sig i olika situationer... VI gick inte för fort fram-NO WAY!
Jag var lite sarkastisk i min fråga - hästen går inte att klippa, vem som heslt är välkommen att prova:),ingen blir gladare än jag om ngn skulle lyckas!

Dock är det så att ponnyn är en import från Belgien, och vi har ingen aning om vad den varit med om innan den kom hit till landet som 5 åring...

Jo för så är det att min häst är just en import - från Irland.
Jag har hört en del att Irlänare pressas hårt en kortare tid för att visa vad de kan prestera (spec. ponnyer), är de tillräckligt bra så exporteras de..
Så många Irlänska importer är nog känsligare, räddare pga. den hantering de genomgått...

Idag lade jag äpplen runt/på klippmaskinen som ligger i hagen några timmar varje dag numera...

Lite läskig är maskinen fortfarande - fast äpplena åt han upp fast m viss tvekan.
Varje em. äter han betfor på logen m maskinen bredvid betforhinken,
han har full koll på maskinen men han äter upp allt...
Så jag tränar på...o hoppas - men går det inte att klippa så har jag i allfall försökt - men det är långt till dess.

Be andra klippa sina hästar utanför hans box.
Låna en maskin som är tyst- en liten en.

Bomull i öronen o börja långt bak på hästen.
Du kanske får strunta i halsen första ggn.

Ha tåmod o vänj den- jobbigt kanske, men det är det värt.
Min ena häst var enormt kittlig på benen. Till nästa säsong brydde den sig inte alls.
Kan t o m klippa huvudet med stora maskinen på lös häst.

Ge inte upp.:)

Jag tror (vet)iofs att man måste skilja på SVÅRKLIPPTA, och på SK*TRÄDDA och omöjliga att klippa hästar...

Vad jag försöker få fram är att det absolut inte är något arbete för någon som är ovan av jobbet/rädda-arga hästar!!!

Fruktansvärda olycker kan hända, avklippta senor, sparkskadade människor mm mm...

Ja en del hästar är ju farliga. Det måste man se igenom, då får man ge upp. Men frågan är ju hur bra en sån häst fungerar i övrigt? Lite obehagligt om det kan hända såpass mycket om det inte passar hästen.

Då vet man ju inte vad den varit med om...:(
Ta den lätta vägen och täcka henne ist. ;)

De där med att täcka hästen i "förebyggande vinterpälssyfte" har jag aldrig förstått. Jag skulle kunna sätta på min häst 800 g och han skulle ändå se ut som en islandshäst i pälsen. Nu är han snäll att klippa så det kvittar. Men hjälper det att täcka hästen, styr inte ljuset mer än temperaturen?

Samma med mina, rena grizzlybjörnarna... Antar att vi måste installera spotlights i stallet kvällstid för att göra något åt det...

Mitrolle: Detta stoet är en mkt känslig häst och har svårigheter med en hel del saker, så då har alldelles rätt:)

Portofri Detta stoet hade en enorm vinterpäls när hon köptes, verkligen typ "grizzlybjörn":smirk:..
Men genom att täcke henne med heltäckande kroppstäcke, ett tjockare stalltäcke under, samt ett fodrat regntäcke över så har det gett enom effekt.

Sedan finns det en viktig faktor till- BRA FODER-gör att hästar sätter en blank, tjock men kortvinterpäls:banana:
Ngt som allt för många missar

Ja en del hästar är ju farliga. Det måste man se igenom, då får man ge upp. Men frågan är ju hur bra en sån häst fungerar i övrigt? Lite obehagligt om det kan hända såpass mycket om det inte passar hästen.

Håller med om att del hästar är farliga.
Denna 7 åriga uppmärksamma häst fungerar så bra annars, lugn, trygg , litar helt på människan (utom när man har en klippmaskin i handden...)
Faktum är att första gången han fick laser av equiterapeuten så var han livrädd för lasern (ser ut som en mikrofon m sladd på kopplad till en aparat m pipljud varje gång lasern strömmar ut på hästen).
Men peppar peppar det tog 2 veckor för honom att vänja sig vid en mikrofon m sladd som fick bo i boxen hos honom + att jag rörde vid honom m micken och själv pep lite... la sladden över honom mm
1 - 2 ggr/dag.
Mina stallkompisar skrattade åt mej lite - jag skojade o sa att min häst ska nog bli popsjärna..
Men efter 2 veckor kom equiteraputen m sin laser..
Gissa om hon blev förvånad när han stod totalt stilla HELA tiden!
(Förut kastade han sig gång på gång).

Men men - jag säger varken "Bu eller Bä" - jag tränar honom vidare
dock ej med livet som insats..;)

.. Idag i allafall la jag ut klippmaskinen på en handuk på ena sidan av hagen m lite gräs runt om. När han kom ut i hagen fick han syn på klippmaskinen och stod och "frustade" och blåste upp sig och gick genast därifrån. Sen släppte jag ut hans kompis i samma hage, kompisen gick genast fram till klippmaskinen och åt gräset runt omkring den och tillomed puttade undan den lite. Allt det här såg min häst m stora ögon kan jag tro. När sedan kompisen tröttnat och börjat beta så går efter ett tag min häst fram och sakta sakta fram och nosar på klippmaskinen!
Fantastiskt vad hästar kan förmedla varandra... kompisen som är ledaren visade ju här att klippmaskinen inte var farlig genom att inte reagera m rädsla.
Jag lät klippm ligga kvar i hagen hela dagen och kommer att fortsätta m det en tid.
På eftermiddan vid la jag klippm i logen och ställde betforhinken bredvid. Han börja efter 1 sek tvekan äta ur betfor hinken fast klippm låg alldeles bredvid. Jag vet att det är ganska långt kvar till att få honom att bli klippt utan droger men jag har tid och ska försöka lyckas... men går det inte så får jag köra m droger... men just nu tror jag på mej själv att det går...

hej igen!
Hoppas det går bra med träningen! TID är det man har och det man kan ta! Alltför få orkar ta sig tid numera - det ska gå så fort allting. Men hästar lever inte så. Det har inget pressat tidschema att hålla. . Och tänk dig själv vad mycket tid du spar och vad mycket trevligare du och hästen får om du lyckas! Se det som en "teambuildingrej"! Pm:a gärna och berätta hur det gick sen!

Se det som en "teambuildingrej"

Precis så känner så känner jag- att förstå min häst och kommunicera på ett så bra sätt som möjligt och att få honom att lita på mej - om det går...

Vi verkar vara inne på samma linje..

så klart att jag kommer berätta hur det går m klippningen, om en tid - om det går..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 061
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30