Vänja av med täcke!

lillamyggan

Trådstartare
Mina hästar har ju alltid täcke på sig vintertid. Nu undrar jag om man kan vänja dem av med det eller om det är försent. Den ena får ganska mycket vinterpäls men den andra får nästan ingen. En bekant till mig har hästar av samma ras som min ena och de är vana att gå utan täcke och de får jätte mycket päls. Kanske är försent i år men nästa år?

Sv: Vänja av med täcke!

Jag tror inte det blir något problem, om du börjar ta av hästarna täckena nu så håll koll på så de inte blir kalla eller står ute i ösregn, tillgång på hö tex. gör ju att de håller upp värmen

Med tanke på hur vädret är i år så ska det nog gå bra. Se bara till att de slipper bli blöta innan de vant sig ordentligt. Kanske ha svettäcke på dem vid nederbörd så vätan håller sig utanpå täcket då.

Håll gärna koll på deras temp också!

För en månad sen köpte jag en ny häst, fixk stå en natt i box och sen fick hon bli utkastad i lösdriften, från att ha stått i box sen september ungefär. Har inte varit några stora problem. Ett par dagar då hon fick huttra lite, men nu när jag lyckats få till foderstaten till henne så fungerar det fint!
Har hästen tillräckligt med hull så fryser de inte lika lätt!

Kan ju vara bra att ha på täcket nattetid i början också. Så tänkte jag göra med min nya häst nu som har stått i box hittills men nu ska ut på lösdriften. :D

Vänta absolut tills nästa år. Pälstjockleken anpassar sig till behovet och nu är ju pälssättningen klar för denna vinter. En sak dock. Om du har ett stall med hög temperatur i, ett varmstall. Så är det inte säkert att det alltid är så lyckat att ha hästar utan täcken. Då blir hästen för varm när den är i stallet och för kall när den är ute. Pälsen sätts inte korrekt.

Jag har kallstall och hästar som går utan täcken som regel. Om en sådan häst kommer in i ett varmstall, som t.ex. på en hästklinik så blir den svettig och tycker att det är obehagligt vintertid.

Så inte för stora temperturskillnader, men med kallstall så går det utmärkt att ha hästen otäckad bara man låter bli att börja lägga täcke under pälssättningen på hösten.

Hälsning Maja

Svettäcke när det regnar? Nu förstår jag inte riktigt. Förklara är du snäll.

Hälsning Maja

Beror på individen.
Många hästar som stått med mycket täcken större delen av livet är svåra att vänja av. Blir kalla lätt och fryser. Men det betyder långt ifrån att det är så med dina. Gör som redan föreslagit - se till att de har mycket stråfoder under dagen i hagen och helst ett skydd att gå in under för nederbörd om de vill - det är oftast nederbörd som tar hårdast på dem, inte kylan i sig.

Tack för bra svar! Vi har kallstall så det funkar ju bra men jag var lite rädd att det var för sent för i år även om i alla fall den ena är ganska fluffig. Ska nog stå ut med täckes:devil: i år och försöka utan nästa år istället.

Det dumma hos oss är att det är så öppet i vinterhagen så det blåser ganska mycket. Vi har ett lösdriftsskjul men ingen naturlig skogsdunge och det saknar jag.

Helt sant att det är regn och sånt som är värst. Var lite orolig att de inte fått den riktigt täta pälsen för att hålla vätan ute eftersom de haft täcke på sig sen i höstas.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 218
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?