Vänja äldre häst vid att rida ut på ensam?

tolksele

Trådstartare
(hästhantering eller ridning? Flytta gärna!)

Jag funderar på om det går att vänja en äldre häst vid att bli riden ute själv? Hästen har, så vitt jag vet, inte gått att rida ut på ensam. Ridbana brukar vara ok - antagligen för att det är nära stallet. Min teori är att hästen lider av separationsångest (avvand tidigt) men går det att få en äldre häst att bli så trygg att man kan rida ut ensam? Innan har den inte gått av gårdsplanen utan bara protesterat våldsamt. Tror dock inte att någon jobbat med "problemet" heller.
Ägaren tycker att jag är hästens perfect match men jag har bara ridsällskap någon gång per vecka och kan inte tänka mig 6 dagar ridbana..

Går det att leda iväg den ensam från gården? Isåfall går det att rida också. Lugn och trygg ryttare i sadeln så brukar det mesta lösa sig med lite tid och tålamod oavsett ålder på häst. :)

Jag anser nog att det är större chans med en äldre häst än en yngre.

Hade själv börjat med promenader för att se att hästen inte blir helt blockerad av att gå från flocken i stallet. Sedan kan man alltid ha med någon till fots under de första ridturerna.

Men till sist handlar det ändå om lydnad och förtroende.

Jag har en gammal häst som ogillar att vara ensam. När hon flyttats till nya stall brukar jag börja med att utvidga hennes komfortzon. Först ridbanan, sen promenader ensam i omgivningarna ihop med att rida ut med andra hästar, och därefter kan jag rida ut henne ensam även om hon är motvillig. Hon gick i stor flock i nästan tio år innan jag köpte henne och hade nog aldrig varit ensam häst under hela den tiden så hon är otrygg utan andra hästar.

Jag tror inte att det går att få en sådan häst avslappnad vid uteritter på det sätt som den är med sällskap.

Jag har en gammal häst som ogillar att vara ensam. När hon flyttats till nya stall brukar jag börja med att utvidga hennes komfortzon. Först ridbanan, sen promenader ensam i omgivningarna ihop med att rida ut med andra hästar, och därefter kan jag rida ut henne ensam även om hon är motvillig. Hon gick i stor flock i nästan tio år innan jag köpte henne och hade nog aldrig varit ensam häst under hela den tiden så hon är otrygg utan andra hästar.

Jag tror inte att det går att få en sådan häst avslappnad vid uteritter på det sätt som den är med sällskap.

Men ni kommer av gårdsplanen? :)

När jag försökt (längesedan, och hade inte riktigt tiden att försöka lösa problemet då) innan med hästen frös den fast och sen reste den sig om man pressade. Detta innan vi riktigt lämnat gårdsplanen. Den kändes även väldigt rädd.
Kommer tyvärr inte ihåg om den var lika svår att leda..

Senast ändrad:
Men ni kommer av gårdsplanen?
När jag försökt (längesedan, och hade inte riktigt tiden då) innan med hästen frös den fast och sen reste den sig om man pressade. Detta innan vi riktigt lämnat gårdsplanen. Kommer tyvärr inte ihåg om den var lika svår att leda..

Menar du till häst eller till fots?

Till fots går det, till häst har jag slutat försöka med innan hon varit ute med någon annan häst innan. När vi varit det får jag henne från stallplan mycket motvilligt men det går. Jag har fostrat henne till att gå fram på smackningar så hon går men mycket långsamt och motvilligt.

Tidigare reagerade hon som hästen du rider när jag försökte leda henne på okända ställen men vi har nu mer än tio år tillsammans så hon litar på mig.

@Görel Du har alltså börjat med att leda hästen utanför gården?
Och sen när ni skulle rida ut första gångerna har du haft sällskap?

Men det har gått att rida ut på din häst ensam, fast den inte tycker det är jätteroligt?
Jag vet att denna hästen går att ha ensam i stallet, vet inte ens om den är ensam i hage.. :crazy:

@tolksele precis så!

Först leda för att titta på omgivningen, sedan med andra hästar för att skapa trygghet, och därefter ensamma vilket har blivit mindre och mindre segt för varje gång.

Låter ju ganska hoppfullt om det blir så att jag ger mig in på det här projektet i alla fall :)
Något annat tips på att få hästar trygga? Antar att det kommer vara mycket problem i början just för att hästen inte direkt verkar vara speciellt trygg i sig själv.

Nu är min häst bara fyra år, men jag har ändå fått vänja henne vid att rida ut ensam, och eftersom hon tyvärr var med om en obehaglig händelse med en moped som nästan körde på henne har hon inte varit lätt. Jag har gått mycket promenader med henne vid handen redan innan hon blev inriden, och när mopedhistorian hade hänt så backade vi tillbaka och red bara i paddocken och de dagar hon skulle ut gick jag till fots, för att stärka upp hennes självförtroende igen.

När vi väl började rida ut så tog vi hjälp av någon som kunde gå med till fots. Eftersom min är så pass mycket hanterad från marken redan tidigt i livet, så har hon ett helt annat förtroende för en människa som går på marken, och det räcker oftast med att hon har den personen mellan sig och det som är "farligt" för att hon ska gå förbi utan att fjanta. Nu hade vi tur, och kom in i det här stadiet i maj-juni, så vi hade hela sommaren med långa, ljusa kvällar på oss att rida ut med gångsällskap, när det är mer tid för andra att följa med även efter jobbet.

Vi tränade även på att hon skulle trava och galoppera ifrån den personen som gick på marken, så att hon ändå fick prova att gå ifrån med bara mig. När jag väl började rida ut ensam red jag de rundor hon var mest bekant med, gärna såna med obefintlig trafik (eftersom det är just trafik som har varit hennes problem, hon är inte direkt tittig i övrigt), och jag ledde henne första biten. Hon har aldrig varit typen som inte vill lämna gårdsplanen, men genom att gå med henne i början har vi ändå kommit undan det problemet.

Nu, åtta månader efter mopedhändelsen, så kan jag rida ut på henne ensam. Är det någonting som hon absolut inte vill gå förbi så hoppar jag av och leder henne, speciellt om det är på en trafikerad väg där man inte vill bli stående med en häst som växer fast i asfalten. Det har tagit tid, men det har gått. (Sen har hon på grund av sin låga ålder haft sommarlov några veckor och även vilat ett par veckor i höst, så med en vuxen häst kan man förmodligen räkna bort den tiden).

Du får hästen trygg genom att vara med den, pyssla mkt med den, promenader är toppen som sagt för att hästen ifråga ska börja lita på dig. Tömkörning är toppen grejer för hästens självförtroende, främst tömkörning i skogen då när den är trygg med promenader ensam osv. Jag har aldrig haft problem med att ha mina hästar ensamma eller haft problem med att vänja hästar som varit extremt flockbundna att vara ensamma de heller. Det tar längre tid för vissa individer bara. Men går det att lära en häst som börjar stegra när man leder den i grimskaft 50m från flocken så går det att lära många tror jag faktiskt. Sedan kanske hon inte blir hundra trygg, men ju bättre band ni får till varandra desto mer avslappnad kommer hon bli när hon är ensam.

@MattiZ Hade du problem med att tömköra i början? Och hur tränade du på det i så fall? :)
Kan tänka mig att det blir lite knepigt nämligen, till och med min supertrygga och snabblärda ponny tyckte det var konstigt första gångerna, liksom "hallå matte, vad gör du där bak?" :idea:

@MattiZ Hade du problem med att tömköra i början? Och hur tränade du på det i så fall? :)
Kan tänka mig att det blir lite knepigt nämligen, till och med min supertrygga och snabblärda ponny tyckte det var konstigt första gångerna, liksom "hallå matte, vad gör du där bak?" :idea:

När jag började tömköra mitt sto ledde jag henne på ditvägen och tömkörde henne på hemvägen. Lite otrygg blev hon i början men eftersom vi har en grundtrygghet tillsammans tog det inte lång tid att få det att funka.

När jag började tömköra mitt sto ledde jag henne på ditvägen och tömkörde henne på hemvägen. Lite otrygg blev hon i början men eftersom vi har en grundtrygghet tillsammans tog det inte lång tid att få det att funka.

Smart! Tänkte på samma princip i ridningen innan men inte att man kunde tömköra så också... :o

Smart! Tänkte på samma princip i ridningen innan men inte att man kunde tömköra så också... :o

Allra första gången jag red henne ensam red vi ut med kompisar som vi sen lämnade på så sätt att vi tog raka vägen hem som tog ca tio minuter medan de andra vek in på en väg som gick i motsatt håll mot stallet. Hon vart konfunderad men ändå nöjd över att få gå hemåt.

Jag hade någon som ledde där framme första två gångerna med ena hästen, sedan plockade man bara bort den som ledde framtill när hästen började lyssna på den bakom :) Men som Görel skrev är de smart att också göra så leda där ifrån och tömköra hem. Min unghäst började jag med att tömköra i paddocken, men klickertränar denne så han förstod ju på 10min så efter två paddockpass med både skritt och trav så var de bara att ta ut i skogen ensam sen utan ledare :) finns massor av olika sätt att börja på, gör de som din häst känner sig tryggast med, testa och se bara :)

(hästhantering eller ridning? Flytta gärna!)

Jag funderar på om det går att vänja en äldre häst vid att bli riden ute själv? Hästen har, så vitt jag vet, inte gått att rida ut på ensam. Ridbana brukar vara ok - antagligen för att det är nära stallet. Min teori är att hästen lider av separationsångest (avvand tidigt) men går det att få en äldre häst att bli så trygg att man kan rida ut ensam? Innan har den inte gått av gårdsplanen utan bara protesterat våldsamt. Tror dock inte att någon jobbat med "problemet" heller.
Ägaren tycker att jag är hästens perfect match men jag har bara ridsällskap någon gång per vecka och kan inte tänka mig 6 dagar ridbana..
Om jag förstår rätt är det inte din häst. Jag hade letat efter en annan häst att rida istället för att ta mig an en annan hästägares problem ... Tror inte att det är realistiskt att få en äldre häst trygg på ensamritter om man inte är väldigt duktig, har massor av erfarenhet av problemhästar och massor av tid.

Om jag förstår rätt är det inte din häst. Jag hade letat efter en annan häst att rida istället för att ta mig an en annan hästägares problem ... Tror inte att det är realistiskt att få en äldre häst trygg på ensamritter om man inte är väldigt duktig, har massor av erfarenhet av problemhästar och massor av tid.

Nej, det är inte min häst. Tanken är inte heller att ta sig an en annan hästägares problem. Men av respekt för inblandade parter vill jag inte prata mer om upplägget för just denna häst, utan bara höra i fall andra hade erfarenheter av samma problem.
De andra som svarat mig i tråden som också haft osäkra hästar har i alla fall lyckats få dem att bli tryggare, hittills är du den enda som sagt att det inte går :) Jag tror som sagt inte heller att någon jobbat med denna häst tidigare utan bara accepterat fakta och inte ridit ensam/på annat än ridbana - det går alltså inte att avfärda den som ett hopplöst fall. Dock var det ett tag sedan jag såg hästen sist och det är möjligt att någon tränat den sen dess.

Nej, det är inte min häst. Tanken är inte heller att ta sig an en annan hästägares problem. Men av respekt för inblandade parter vill jag inte prata mer om upplägget för just denna häst, utan bara höra i fall andra hade erfarenheter av samma problem.
De andra som svarat mig i tråden som också haft osäkra hästar har i alla fall lyckats få dem att bli tryggare, hittills är du den enda som sagt att det inte går :) Jag tror som sagt inte heller att någon jobbat med denna häst tidigare utan bara accepterat fakta och inte ridit ensam/på annat än ridbana - det går alltså inte att avfärda den som ett hopplöst fall. Dock var det ett tag sedan jag såg hästen sist och det är möjligt att någon tränat den sen dess.
Jag säger inte att det är omöjligt, men min erfarenhet säger mig att det är svårt att få äldre hästar att ändra denna typ av beteenden - speciellt om det är ett sto! Det blir lätt farligt om hästen reser sig eller slänger sig och med tanke på hur många trevliga hästar det finns så menar jag att man inte ska riskera sin hälsa genom att ta sig an denna typ av projekt - om hästen inte är din egen kan du dessutom få problem m hästägaren om hästen skulle skada sig när du tränar den.

Jag hade nog inte tömkört en såpass osäker häst som stannar och reser sig vid pressning. Risken är att du hamnar i en situation där hästen fortfarande vägrar att gå framåt och kanske till och med vänder om mot dig eller sliter sig med tömmar hängande efter sig..

Hade börjat med promenader och när det fungerade smärtfritt hade jag suttit upp och valt uteritten någon gång när gott om tid finns så du kan vänta ut hästen. Ingen stress och ingen hets utan bara vänta på att den går framåt. Det kan ta sin tid men förr eller senare brukar de flesta hästar ledsna :p Beröm ordentligt för varje steg framåt.

Red en väldigt speciell häst för några år sedan. När jag började med henne vägrade hon låta sig fångas i hagen av mig och det var inte helt lätt att rida i början eftersom hon for all världens väg överallt :p Första gången jag skulle rida ut fick jag gå ut i skogen och sitta upp efter några hundra meter när hon inte längre såg stallet. Men allteftersom vi lärde känna varandra och hon började lita på mig gick det bättre och bättre :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar