Vanish - är ni imponerade??

bettysmatte

Trådstartare
Köpte för första gången Vanish (den rosa burken) när jag var på Gekås nyligen. Har testat två gånger - en halv skopa med tvättmedlet. Men jag är besviken! Jag ser ingen speciell skillnad på min tvätt. Har bland annat ett par vita småhanddukar som jag trodde skulle bli vita och fina igen, men de ser fortfarande solkiga ut efter en tvätt med Vanish. Tar jag för lite (det står väl 1 hel skopa till svårare smuts?), eller måste man blötlägga innan tvätt för att verkligen få bort fläckar? Eller funkar Vanish helt enkelt inte alls, och jag har bara gått på den fina reklamen... ;)?

Jag tror inte på sån reklam alls. Min tvätt är btw fläckfri och ren med helt vanligt tvättmedel och låg tvättemperatur.

Jag ser skillnad!
Jag vet inte vad felet är men vi har haft svårt att få rent barnens kläder så de tvättas alltid i 60 med vanish.
Jag har tagit bort mögelfläckar genom att låta kläderna ligga i vanish flera dagar.
Vit tvätt tvättas med den vita vanish och inte blir redan solkig vit gnistrande vit men de kläder/handdukar som inte redan är helt förstörda blir fräschare vit.

Jag använder bara Vanish till fläckar och tycker det funkar över förväntan.

Syntet är färgad vit, så har den blivit solkig är det inte möjligt att få den vit iggen. Den måste färgas. Har en otal trosor som mött det ödet. De är hela och supersköna så jag använder dem men nog är det tråkigt med solkiga trosor.
Bomull och linne kan man få vitt genom att tvätta i högre temperaturer och med bra tvättmedel.

Kanske jag har mest såna material då? Jag har faktiskt aldrig haft problem med fläckar eller gråaktig vittvätt. Och då är jag faktiskt så lat att jag ofta tvättar på låg temp, korta program. Använder Ariel, tror jag.

Nu som då kastar jag in några vita plagg i högre temp då jag tvättar lakan och handdukar (om det får plats med extra tvätt i maskinen)

Jag har en helvit klänning som i somras blev nedfläckad med rödvin, ostbågar, katthår och blod. Jag var inte hemma utan det var mer än 24 h innan jag sprayade fläckarna med vanish förbehandling, lät klänningen ligga i blöt en halvtimme (tvättmaskinen var upptagen) och körde sen med 50/50 mitt vanliga tvättmedel och vanish. Klänningen är kritvit igen, man kan inte ens ana vad den stackaren varit utsatt för.

@bettysmatte Nja, både och, har en fläck på en t-shirt som inte riktigt vill gå bort. Men då har jag hittills varit lat och bara lagt medlet i doseringsfacket i tvättmaskinen. Ska testa blanda de tmed lite vatten och gnugga fläcken också.

Dremot märkte jag skillnad när jag använde vanish för vita kläder (vit burk) i maskinen när jag körde min vittvätt. Nog blev det lite renare.

Jag har den vita burken. Har använt den ett par ggr på vittvätt och den har def. blivit vitare.

Jag hade även på en turkos softshelljacka fått många stora svarta fläckar. Misstänker att det var låsolja. Prövade alla möjliga metoder utan ngn som helst skillnad. Tillslut tog jag Vanish. Tänkte att den ev skulle bleka tyget iom att den var till vittvätt men tyckte ändå att det var värt att prova. Rörde ut lite pulver ed vatten till en gröt och gnuggade in över fläckarna. Tvättade i maskin ngn timme senare och varenda fläck hade gått bort! Så nu är jag helt frälst! :D

Medlet i doseringsfacket gör ingen som helst skillnad här. Prova det som fläckborttagning istället? (Jag har inte provat det så då jag ville få inte längre vit tvätt vit igen, bomull)

Har använt det blanda annat som fläckborttagningsmedel på gamla lampskärmar i tyg som varit nedfläckade med bland annat fågelbajs. Använde både sprayen och hällde på blötlagt pulver från rosa burken. Efter några omgångar blev de rätt fina, och de ömtåliga tygerna tog ingen skada. På normala fläckar tycker jag Vanish fungerar jättebra, men förbehandla om det är riktigt intorkat eller liknande. Vill man använda miljövänligare produkter till vita textilier finns det bleksalt som fungerar finfint!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 703
Senast: Brandgul
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 261
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka