Vaningssäng

turbofling

Trådstartare
Barnens sovrum börjar bli färdigt, när vi senast var och tittade pa inredning sa Emilia (4 ar om 3 v) att hon vill ha en vaningssäng. Vi har redan varsin säng till barnen och det är egentlingen en vaningssäng men vi hade tänkt att använda den som tva enkelsängar. En vaningssäng skulle vara praktiskt för att fa mer plats i rummet. Men vad tror ni, klarar en snart 4 aring att sova däruppe. Hon sover oftast hela nätterna men vill gärna att man ligger brevid henne vid läggningen.

Sv: Vaningssäng

Vi har en 4-åring som har våningssäng och han får sova där uppe om han vill, men han sover mest på nedre våningen eftersom den är bredare och han rör väldigt mycket på sig på nätterna.

My sov i våningssäng redan innan hon fyllde tre, gick jättebra. Nu har vi dock alla en tre meter bred säng istället, så då sover alla på golvplan ;)

Vi är på G att köpa en våningsäng till Ella också.

Jag tror absolut att det kommer att gå bra :).

Det jag funderar mest pa är läggningen, det blir inte sa smidigt att ligga brevid henne. Men hon är med pa att hon kommer fa somna själv om hon vill ha en vaningssäng. Vi har en liten bäddsoffa över, funderar pa att ställa in den i rummet sa kan man sitta i den med bada barnen och läsa saga och mysa lite innan hon lägger sig i sängen.

Äh jag får lätt plats bredvid E i en våningsäng, så vi kommer forts ligga bredvid vid läggning.

Vi har en våningssäng åt killarna. 4-åringen sover uppe och det funkar toppen. Vi har en bäddsoffa i rummet där vi sitter och läser sagor före läggning, sedan hopp-i-säng.

Våningssängen har ju rejäla "staket" runt överslafen, enda hålet är precis vid stegen så risken att han ska dimpa ner är liten. Han går dessutom inte upp om nätterna och brukar ropa om det är något så han håller inte på och klättra ur själv.

Vi har denna som vi har målat vit och kapat ner två decimeter på längden så den går in där vi vill ha den. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00102452/

Hon är äldst, lillasyster är 2år.

Cala- mer rädd för vikten om jag ligger bredvid.

Men vi provar, sängarna har vi redan så om det inte fungerar är det inte värre än att ställa dom bredvid varandra ist.

Barnens sovrum börjar bli färdigt, när vi senast var och tittade pa inredning sa Emilia (4 ar om 3 v) att hon vill ha en vaningssäng. Vi har redan varsin säng till barnen och det är egentlingen en vaningssäng men vi hade tänkt att använda den som tva enkelsängar. En vaningssäng skulle vara praktiskt för att fa mer plats i rummet. Men vad tror ni, klarar en snart 4 aring att sova däruppe. Hon sover oftast hela nätterna men vill gärna att man ligger brevid henne vid läggningen.

Vad skulle problemet bestå i?

Att ni är oviga och kan inte hoppa upp på en höjd av 160?

Jag är iof inte sa vig, men komma upp skulle jag klara av. Däremot är jag orolig för att sängen inte skulle klara min vikt, men det är kanske fanigt (sängen klarar ju det nu, som enkelsäng)

Sen funderar jag pa om hon vagar lite uppe och om hon klarar av att klättra ner om hon vaknar mitt i natten.

Jag är iof inte sa vig, men komma upp skulle jag klara av. Däremot är jag orolig för att sängen inte skulle klara min vikt, vill ju inte sa gärna ramla igenom pa lillasyster som ligger under.

Sen funderar jag pa om hon vagar lite uppe och om hon klarar av att klättra ner om hon vaknar mitt i natten.

om hon inte klarar av att klättra ner ramlar hon ner, och lär sig så småningom.

Det är lätt att räkna på bärigheten, men har svårt att tänka mig någon säng där man ramlar igenom. Antar att sängen inte är specifikt konstruerad för barn, utan lika gärna kunde stå i en sommar/fjällstuga för vuxna?

Ja, precis. Som jag skrev sa provar vi och om det inte fungerar sa gör vi pa ngt annat sätt da.

Nu vet jag inte vad för sängar ni har kikat på, vi har kollat vanliga loftsängar som är byggda för vuxna och då är det nog inga som helst problem med två vuxna och en unge om man så vill :D

Det har tva helt vanliga 90x200 cm sängar som är byggda för att fungera att ha pa varandra om man vill. Sa det ska nog fungera bra, bara jag som tänker för mkt (och är höjdrädd).

Min dotter fick ärva en våningssäng för 1 månad sedan och hon fyller snart 3 år. Våningsängen fick hon främst av praktiska skäl då vi endast har 3 sovrum, men 4 personer som bor i huset. Hon tyckte att det var enkelt att komma upp fast något komplicerat att klättra ner, men blev dock överlycklig över sängen. Vi har ställt en stabil stol vid stegen och det fungerar superb.
När vi läser bok inför nattningen, gör vi det oftast i nedre delen av sängen. Jag vet att sängen håller för mig (även om den knakar och brakar), men det blir otympligt där uppe. Ibland när hon är väldigt trött får jag pallra mig upp, men oftast behövs det inte.

Jag är nöjd över arrangemanget och min dotter är väldigt stolt över sin höga säng!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite nyfiken pa hur det är i skolan i Sverige. Vi bor i Österrike och "alla" säger att skolan är sa tuff här men än sa länge har...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Björk
·
Småbarn Min dotter som är precis 1,5 ar började förskola för lite mer än en manad sen. Hon gar mandag, onsdag och fredag 8-14. Första veckan pa...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: trazel
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 041
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?