Vänförfrågan från chefens fru....

Lill76

Trådstartare
Fick jag idag på FB....
På jobbet delar jag rum med chefens fru, vilket jag inte uppskattar. Hon är en väldigt vass, bitter o argsint dam. På en hel dag är godmorgon o hej då det enda vi säger till varandra. Blev helt mållös när jag fick en vänförfrågan av henne. Jag vill inte dela FB med henne, men hur sur kommer hon bli om jag inte besvarar...??

Fick jag idag på FB....
På jobbet delar jag rum med chefens fru, vilket jag inte uppskattar. Hon är en väldigt vass, bitter o argsint dam. På en hel dag är godmorgon o hej då det enda vi säger till varandra. Blev helt mållös när jag fick en vänförfrågan av henne. Jag vill inte dela FB med henne, men hur sur kommer hon bli om jag inte besvarar...??
Facebook låter väl som ert minsta problem?

Jag hade glatt sagt att min facebook är min fritid och jag delar den med mina vänner.

Vill man vara lite mer finkänslig så lindar man in det i att "kul att du frågade, men jag håller min fb utanför jobbet så jag avböjde din förfrågan, hoppas du inte tar illa upp för det".

Ibland kan det ju också vara så att någon skickar vänförfrågan för att "man borde kanske göra det när man jobbar ihop" eller nåt sånt. Och då är det ju inget bekymmer om man avböjer.

Jag hade ett gäng kollegor som skickade vänförfrågan. Då jag ansåg att det var rätt korkat i det läge jag var att ha vissa av dem som vän på fb talade jag om för alla att på fb har jag inga kollegor. Det blev inga sura miner. Nu har jag frångått det och blivit vän med en person som jobbat hos oss ungefär 1 månad då det är en person jag verkligen gillar (och som jag kommer jobba ganska tätt ihop med) förhoppningsvis får inte resterande personer koll på det för då måste jag väl hitta en ny ursäkt.

Om man blockar tas personen bort som vän. Så har det i alla fall varit med de jag blockat.

Nädå. Du väljer att inte se några uppdateringar från personen, sen går du in i Inställningar och väljer att personen inte ska se några uppdateringar.

Jag har själv gjort så med folk som jag är vän med, de är fortfarande på min lista och jag kan gå in och kolla på deras sida när jag vill.

Nädå. Du väljer att inte se några uppdateringar från personen, sen går du in i Inställningar och väljer att personen inte ska se några uppdateringar.

Jag har själv gjort så med folk som jag är vän med, de är fortfarande på min lista och jag kan gå in och kolla på deras sida när jag vill.

Ja, så funkar att göra, men väljer man att blockera så tas vänskapen bort. Dölja information och uppdateringar kan man göra och fortfarande vara vänner, men väljer man knappen "blockera" så tas den bort.

Enklast är väl att inte bry sig, din fritid-din vägg som du ju väljer att göra vad du vill på och bjuda in dom du vill till att dela. Jag har just nu 3 vänförfrågningar jag inte tänker göra nåt som helst åt.

Jag har massor av vänförfrågningar på facebook som jag inte heller tänker göra något åt. Förut kanske jag lät bli att göra något ifall de kanske upptäckte att jag hade tackat nej och då hade jag ursäkten att jag inte hade märkt det, du kan ju göra så också. Men nu bryr jag mig inte ens längre :p

Om det är det enda ni säger till varandra hade jag avböjt och inte funderat mer på det. Om hon ändå är sur och bitter redan nu så lär ju inte det ska förändra något... Då är det ju också lätt att motivera varför du inte accepterade om hon frågar, helt enkelt förklara att du inte anser er vara vänner och att du bara har dina vänner där. Då blir det inget konstigt heller om du har andra kollegor på din Facebook som du faktiskt är vän med :)

Det finns ytterligare en aspekt i att "vänner" vill bli "vän" på FB och det är för att snoka runt i ens privatliv. Jag är MYCKET restriktiv till nya vänner på FB just av den anledningen. Vill någon utomstående mig något så är telefonen uppfunnen och det går att PMa även icke vänner.

Jag har löst det med olika grupper på FB. Så kan lägga till grymt ytliga bekanta om de frågar - men de ser bara mina offentliga uppdateringar

Det är ju inte bara vänner som snokar på FB. En sådär hundratusen företag snokar friskt för att bygga uppfattningar om användare på FB (och andra liknande informationsguldgruvor). Jag är EXTREMT konservativ till nya vänner på FB, så extrem att jag till och med aldrig haft något konto. (från användare som gladeligen har ett smidigt Google-konto med en hel del integritetskränkande funktioner påslagna eftersom de är smidiga när man har en riktig telefon utan fruktsymboler på, dock ingen "vän"-databas där heller...)

TS fråga; tycker jag kan besvaras med "nej, tack" eller hur man nu gör på FB.

Fick jag idag på FB....

Det kan inte vara så att hon försöker med en invit till att lätta upp er relation? Lite bökigt sätt kanske, men om hon har svårt för relationer eller om hon tycker att du är lika "svår" som du tycker att hon är, så kan det vara ett försök till lillfinger att få en mer normal relation?
Vet inget om FB, men att bjuda in till "offentliga" delar verkar då som en bra väg att välja.

Jag hade nog blivit glad och sett det som något positivt (om jag hade haft FB)

Det finns ytterligare en aspekt i att "vänner" vill bli "vän" på FB och det är för att snoka runt i ens privatliv. Jag är MYCKET restriktiv till nya vänner på FB just av den anledningen. Vill någon utomstående mig något så är telefonen uppfunnen och det går att PMa även icke vänner.
Så cyniskt. Själv lägger jag till vänner på FB för att jag tycker att det är roligt med härliga vänners uppdateringar i mitt flöde och för att jag tycker att det är ett roligt sätt att hålla kontakt med en massa människor jag förmodligen inte hade haft regelbunden kontakt med annars.

Jag har i sak samma grundinställning till FB, men jag håller också med MacGyver. När FB var nytt skulle alla adda alla, och tillslut blev jag delvis less på att se vad en ytligt bekant går igenom för "känslomässigt trauma" och basunerar ut på Facebook, eller att folk ska kunna snoka på mina bilder. Jag är tyvärr själv en ganska hård och cynisk person som ofta himlar med ögonen åt folks statusar. Det är inget jag är stolt över, men samtidigt, om jag kan vara sån, så kan andra också. Därför är jag extremt restriktiv på Facebook och har bara mina närmaste vänner och familj där. Eller ja, några bekanta också men försvinnande lite.

Menar du som i att lägga till som Begränsad?

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 181
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama