Vandringsleder

Riley

Trådstartare
Finns det några generella bestämmelser om huruvida man får rida i vandringsleder eller inte? Vem ska man annars prata med för att få reda på hur det ligger till vid en specifik led?

Sv: Vandringsleder

Vad jag har hört så får man inte rida på vandringsleder! Kan till ochmed bli böter tydligen... :crazy: (vet inte hur sant det är)
Här ute där jag bor så är det vi ryttare som ridit upp stigarna genom årens lopp i skogarna.
Och nu när dom har blivit vandringsleder åt stadsbor som vill komma ut och promenera och samtidigt sno vår svamp! :mad: Man får rida brevid leden men inte direkt på vad jag förstår.

Nej, det finns inga generella förbud om att man inte får rida PÅ vandringsleder. MEN din kommun kan ha särskilda föreskrifter. Så kolla med kommunen.

Se länken här under (Google är fantastiskt. Jag sökte på allemansrätt, ridning, naturreservat, vandringleder):

Allemansrätten - frågor och svar om ridning i naturreservat och på vandringsleder

Och, givetvis gäller den generella allemansrätten. Man får INTE förstöra, så man ska INTE rida på stigar och leder när det är blött, tjällossning och risk för att stigar och leder ska ta skada. Men DET förstod ni säkert själva.

Senast ändrad:

Jo, Google är jättebra de få gånger man hittar vad man letar efter.

Någon som vet vem på kommunen man ska snacka med då? Miljöförvaltningen?

I Örebro finns det något som heter Fritidsförvaltningen... fd Fritid T-Län... Kika in på "din" kommunsida, så hittar du säkert något som passar. Annars brukar växeltelefonisterna vara väldigt serviceminded om de inte tuggar tuggummi och filar naglarna... ;)

smyger in ett kl

Har ni inte hört: "Google gör mig smart, Photoshop gör mig vacker" ??;) ...

Jag trådkapar lite lite grann (eftersom det nästan är samma fråga, men bara nästa).. Hoppas det är okej :)

Vem är det som ansvarar för att ridstigar och vandringsleder är framkomliga? (som nu efter Per) Kan man ringa och gnälla på kommunen för att det inte går att ta sig fram på de stigarna som är avsedda för ridning iom att man inte enligt kommunen, får rida på andra stigar.. Eller får man bara hoppas på att dom nån gång i framtiden kommer flytta på träden?

Kapa på du. :)

IngelaH: Hittade på något liknande här, har slängt iväg ett mail så får vi se var det leder. Tack för tipset.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 586
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar