Vandringskängor på asfalt?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har 3,5 km asfaltspromenad till jobbet och vill ha ordentliga skor då. Skor som är bra för kroppen, som klarar vinter osv.

Jag har även tänkt köpa skor att ha för outdoorsktiviteter. Men tänkte det går kanske att kombinera? Och de får också gärna se lite ut som vanliga skor, inte värsta skogshuggar-kängorna.

Men - hur är outdoorkängor att gå med på asfalt. Någon som vet? Funkar det?

Jag gillar t ex utseendet på dessa.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201030-105547_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20201030-105547_Samsung Internet.webp
    43,5 KB · Visningar: 137
Min erfarenhet är att riktiga vandringskängor kan bli lite för stumma för att gå mycket på asfalt med. I alla fall för mig som har problem med knän.

Men det beror säkert på vilka kängor man tittar på och hur känslig man är.

Tack för ditt svar. Ja, det är lite så jag tänker också...

Men får kanske våga mig in i nån sportaffär (eller vanlig skoaffär)och kolla vad de har för utbud... där lär ju finnas ordentliga kängor/stövlar kanske. Så får det isf bli två olika par ändå, är kanske bäst.
 
Jag hade nog hellre satsat på ett par haikingskor i gortex med hög vrist om de skulle kombineras med friluftsliv och asfaltspromenader. Jag har sånna för hundpromenaderna och de funkar typ överallt och är bekväma även på asfalt.
 
Jag har lite samma funderingar som dig, är på jakt efter ett par vinterstövlar jag kan gå långt i både i fjäll och stadsmiljö. Håller med elo om att vandringskängor gärna blir väl stumt på asfalt, tycker själv inte det är så skönt för min rygg.

Jag kollar lite på sorell eller liknande vinterstövlar. Vill gärna ha en del natur material samtidigt som dom ska tåla ordentligt med väta, men det är inget krav. Hoppas nån kommer med nått bra förslag här i tråden :)
 
Håller med @Elo om att kängor blir lite väl stumma på asfalt. Dessutom väger de mer än sportigare skor. Eftersom varje steg ser lika dant ut när man går på asfalt blir man lättare trött av att lyfta på samma sätt med samma muskler hela tiden. Och man får inte ut några av fördelarna med hikingskor eftersom man inte möter de hinder hikingskorna är gjorda för.

När jag köper asfaltskor vill jag att de ska fungera även i lättare terräng eftersom jag har hund och inte alltid går hem och byter om eller planerar för olika aktiviteter. Men de ska vara nättare och väga mindre och dessutom får de gärna vara lätta att ta på och av eftersom jag använder dem på de kortare hundpromenaderna, dvs flera gånger om dagen.

Sen har jag rejäla kängor som håller tårna säkra och fötterna torra i alla väder på alla underlag. Men de blir jag trött av att gå med på asfalt. Har råkat jobba med dem nån gång (inomhus, mkt gående fram och tillbaka) och fått träningsvärk i benen.
 
Jag har 3,5 km asfaltspromenad till jobbet och vill ha ordentliga skor då. Skor som är bra för kroppen, som klarar vinter osv.

Jag har även tänkt köpa skor att ha för outdoorsktiviteter. Men tänkte det går kanske att kombinera? Och de får också gärna se lite ut som vanliga skor, inte värsta skogshuggar-kängorna.

Men - hur är outdoorkängor att gå med på asfalt. Någon som vet? Funkar det?

Jag gillar t ex utseendet på dessa.

Jag har en superlätt känga, tyvärr har jag inte provat den på så långa sträckor asfalt. Men jag tänker att en innersula kanske kan göra en del om övriga kriterier stämmer.
 
Mina kängor funkar riktigt bra på asfalt, men jag har fått vänja in mig lite. Det är ju inte som att gå ute i skogen :)
Har gått allt mellan 5-10km
 
Jag har höga meindlkängor och tycker absolut det går bra att gå med dom på asfalt. Skulle jag till största delen gått på asfalt hade jag köpt vanliga låga eller vad man säger till såna, hade det tidigare och de fungerade bra, dom är ju lite smidigare😊
 
Tack för alla svar!

Åsikterna går ju isär lite, men det känns som om jag kanske ska satsa på ett par skor som är gjorda för asfalt/stadsliv då i första hand och går de att ha även vid mindre utflykter är det också bra (och så köpa ett par riktiga vandringsskor för häftigare äventyr). Jag tänkte först att jag skulle ha ett par "snyggstövlar", men asså hur ofta använder jag det? Nej, ett par lite sportiga, men ändå lite feminina kängor/stövlar blir kanske det bästa...
Och satsa på kvalité, jag har ju sån beslutsångest, helst hade jag velat köpa ett par nu och så aldrig mer behöva köpa nya! 😄

Jag har lite samma funderingar som dig, är på jakt efter ett par vinterstövlar jag kan gå långt i både i fjäll och stadsmiljö. Håller med elo om att vandringskängor gärna blir väl stumt på asfalt, tycker själv inte det är så skönt för min rygg.

Jag kollar lite på sorell eller liknande vinterstövlar. Vill gärna ha en del natur material samtidigt som dom ska tåla ordentligt med väta, men det är inget krav. Hoppas nån kommer med nått bra förslag här i tråden :)

Sorel har ju fina skor och stövlar!
Jag tror jag fastnat för dessa; Explorer Joan i grått. Mailade en affär och frågade hur de är på asfalt, inget svar ännu.
Brukar Sorel finnas ute i fysiska butiker?
Jag har även tittat en del på Eccos sortiment :).

Håller med @Elo om att kängor blir lite väl stumma på asfalt. Dessutom väger de mer än sportigare skor. Eftersom varje steg ser lika dant ut när man går på asfalt blir man lättare trött av att lyfta på samma sätt med samma muskler hela tiden. Och man får inte ut några av fördelarna med hikingskor eftersom man inte möter de hinder hikingskorna är gjorda för.

När jag köper asfaltskor vill jag att de ska fungera även i lättare terräng eftersom jag har hund och inte alltid går hem och byter om eller planerar för olika aktiviteter. Men de ska vara nättare och väga mindre och dessutom får de gärna vara lätta att ta på och av eftersom jag använder dem på de kortare hundpromenaderna, dvs flera gånger om dagen.

Sen har jag rejäla kängor som håller tårna säkra och fötterna torra i alla väder på alla underlag. Men de blir jag trött av att gå med på asfalt. Har råkat jobba med dem nån gång (inomhus, mkt gående fram och tillbaka) och fått träningsvärk i benen.

Bra synpunkter!
Hur ser dina asfaltsskor ut?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201031-085801_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20201031-085801_Samsung Internet.webp
    40,8 KB · Visningar: 90
Kanske något liknande dessa från Skråmträsk? Om just det här fabrikatet är bra vet jag inte men de använder riktigt läder från Tärnsjö och randsyr kängorna med bindsula så skorna går att omsula. Tror även de har möjlighet att individuellt anpassa skorna om man t.ex. önskar en extra bred läst. Ett absolut måste dock vid köp av skor är att prova dem i verkligheten först, både storlek, läst och kvalitet.
 
Jag har alltid(!) någon typ av vandringsskor på mig, sällan höga vandringskängor dock. Den enda nackdelen jag upplever är att skorna ibland slits fort på asfalt eftersom sulorna inte är gjorda för den typen av underlag. Tjusigare skor leder bara till ont i hela kroppen för mig. Gympadojjor använder jag på jobbet när jag springer i trappor.

Jag gick länge i de här (tills de var så utslitna att de mer liknade sandaler än vandringsskor):
744e973d78d14e2c8661dd2351324a47


Nu kör jag på de här:
42be5a4b7bcd4068beed92df08e56f53


Hade länge de här också:
1182755.jpg
 
Jag har dessa. Åker alltid på vid promenader när det inte är väder för gympadojor. Sköna och stabila att gå i även på asfalt. Hållbara också har haft mina sedan hösten 2017 och de är fortfarande i gott skick trots att jag använder dem året runt.

1A1D650B-3777-4BDB-97D4-52E821951C97.webp
 
Jag har dessa. Åker alltid på vid promenader när det inte är väder för gympadojor. Sköna och stabila att gå i även på asfalt. Hållbara också har haft mina sedan hösten 2017 och de är fortfarande i gott skick trots att jag använder dem året runt.

Visa bifogad fil 59376
Hur mycket går du per dag ungefär? Är nyfiken för att jag själv aldrig fått skor att hålla så länge, men så går jag massvis också :p
 
Använder dem året runt men inte varje dag ;) Över året kanske det blir var tredje dag i snitt som jag drar på mig kängorna. När jag väl använder kängorna så går jag väl en 5-7 km ungefär.
 
Tusen tack för era tips och tankar!

Haha, jag är inte den lättaste att varken vara eller att hjälpa ^^...

Häromdagen skrev jag ju:

Jag tänkte först att jag skulle ha ett par "snyggstövlar", men asså hur ofta använder jag det? Nej, ett par lite sportiga, men ändå lite feminina kängor/stövlar blir kanske det bästa...

...men nu är jag nog inne på ett par stövlar ändå...
Jag menar, de ska väl vara gjorda för att gå med?!
Just nu är jag inne på dessa, har inte hört talas om märket innan (Linear) men de kan ju vara bra för det.

En fråga till: är det smart eller dumt att kanske ta en storlek större och lägga i en sula?

Jag la i en sula i mina gamla skor idag och det blev ju mycket skönare (fast jag vill ha ännu bekvämare, högre (tror jag^^) och svarta eller grå)!

Typ så här:

Ecco-Elaine-amber.jpg

Med denna typ av sko kan man även sula om dem vid behov.

De där liknar mina nuvarande skor ju :).

De jag har nu är de bruna och de jag för tillfället vill ha^^ är de svarta :
 

Bifogade filer

  • 20201031_234238.webp
    20201031_234238.webp
    79,6 KB · Visningar: 56
Tusen tack för era tips och tankar!

Haha, jag är inte den lättaste att varken vara eller att hjälpa ^^...

Häromdagen skrev jag ju:



...men nu är jag nog inne på ett par stövlar ändå...
Jag menar, de ska väl vara gjorda för att gå med?!
Just nu är jag inne på dessa, har inte hört talas om märket innan (Linear) men de kan ju vara bra för det.

En fråga till: är det smart eller dumt att kanske ta en storlek större och lägga i en sula?

Jag la i en sula i mina gamla skor idag och det blev ju mycket skönare (fast jag vill ha ännu bekvämare, högre (tror jag^^) och svarta eller grå)!



De där liknar mina nuvarande skor ju :).

De jag har nu är de bruna och de jag för tillfället vill ha^^ är de svarta :

Jag köper ofta en storlek större på vinterskor då jag vill ha in tjocksockor :)
 
Jag har 3,5 km asfaltspromenad till jobbet och vill ha ordentliga skor då. Skor som är bra för kroppen, som klarar vinter osv.

Jag har även tänkt köpa skor att ha för outdoorsktiviteter. Men tänkte det går kanske att kombinera? Och de får också gärna se lite ut som vanliga skor, inte värsta skogshuggar-kängorna.

Men - hur är outdoorkängor att gå med på asfalt. Någon som vet? Funkar det?

Jag gillar t ex utseendet på dessa.
Jag jobbar som hundförare och avverkar mellan 25 000-35 000 steg per natt på mestadels asfalt, betong och andra hårda underlag. Har under mina 20 aktiva hundår avverkat MÅNGA kängor.

Det är en sak att vandra ett par mil i sviktande terräng så som vandringsleder eller i råterräng. Där tycker jag personligen att Lundhags slår alla rekord. Men jag skulle aldrig någonsin jobba en natt i dessa kängor!

Istället rekommenderar jag Crispi SWAT HTG. En fantastisk skön känga som är mjuk som en gympasko, men samtidigt har ett bra stöd. Alpina trapper har jag också haft och varit nöjd med. Men Crispin är, enligt mina fötter, den i särklass mest bekväma kängan jag haft när det gäller hårda underlag 👏
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 009
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp