Vandringskängor på asfalt?

Tillägger att man alltid ska köpa en känga som är MINST en storlek för stor. På vintern vill man få in en sula och dubbla strumpor. Blir det för tight i skon så kommer inget syre cirkulera och det blir kallt.

Jag har vanligtvis 39-40 på skor och har 41 på mina crispi.
 
Tillägger att man alltid ska köpa en känga som är MINST en storlek för stor. På vintern vill man få in en sula och dubbla strumpor. Blir det för tight i skon så kommer inget syre cirkulera och det blir kallt.

Jag har vanligtvis 39-40 på skor och har 41 på mina crispi.
Det där tycker jag är svårt. Köper jag en storlek för stora skor hamnar stödet från sulan i skon fel och ger upphov till problem under fötterna, i knän och höfter. Skorna/kängorna är ju då anpassade till en större fot och stödet fungerar ju då inte som tänkt. Annars håller jag helt med, skor måste vara så stora att luften kan cirkulera för att man ska kunna hålla värmen men jag har slutat hoppas på att skor/kängor ska fungera i en storlek för stort för att få i sulor. Dubbla sockar använder jag inte heller längre då det nu finns så bra ullsockar (framförallt då i merinoull) i vanligt sockutförande och det blir bekvämare och varmare än vanliga sockar och raggsockar.

Delvis knapplån
Min erfarenhet är att skor/kängor inte fungerar optimalt på annat underlag än vad de är gjorda för. Kort bit på hård väg fungerar med trailskor/kängor men vid längre sträckor ger det lätt problem. Dessutom slits sulan onödigt mycket på hårdare underlag.
 
Tack för alla svar!

Åsikterna går ju isär lite, men det känns som om jag kanske ska satsa på ett par skor som är gjorda för asfalt/stadsliv då i första hand och går de att ha även vid mindre utflykter är det också bra (och så köpa ett par riktiga vandringsskor för häftigare äventyr). Jag tänkte först att jag skulle ha ett par "snyggstövlar", men asså hur ofta använder jag det? Nej, ett par lite sportiga, men ändå lite feminina kängor/stövlar blir kanske det bästa...
Och satsa på kvalité, jag har ju sån beslutsångest, helst hade jag velat köpa ett par nu och så aldrig mer behöva köpa nya! 😄



Sorel har ju fina skor och stövlar!
Jag tror jag fastnat för dessa; Explorer Joan i grått. Mailade en affär och frågade hur de är på asfalt, inget svar ännu.
Brukar Sorel finnas ute i fysiska butiker?
Jag har även tittat en del på Eccos sortiment :).



Bra synpunkter!
Hur ser dina asfaltsskor ut?

Tycker också ecco har en del fint. Vet inte om Sorel finns i butik i Sverige. Här, i Norge, finns dom ibland i en skoaffär som heter Haaland, men vet inte om det hjälper dig så mkt^^
 
Det där tycker jag är svårt. Köper jag en storlek för stora skor hamnar stödet från sulan i skon fel och ger upphov till problem under fötterna, i knän och höfter. Skorna/kängorna är ju då anpassade till en större fot och stödet fungerar ju då inte som tänkt. Annars håller jag helt med, skor måste vara så stora att luften kan cirkulera för att man ska kunna hålla värmen men jag har slutat hoppas på att skor/kängor ska fungera i en storlek för stort för att få i sulor. Dubbla sockar använder jag inte heller längre då det nu finns så bra ullsockar (framförallt då i merinoull) i vanligt sockutförande och det blir bekvämare och varmare än vanliga sockar och raggsockar.

Delvis knapplån
Min erfarenhet är att skor/kängor inte fungerar optimalt på annat underlag än vad de är gjorda för. Kort bit på hård väg fungerar med trailskor/kängor men vid längre sträckor ger det lätt problem. Dessutom slits sulan onödigt mycket på hårdare underlag.
Lager på lager gäller även i kängor. De flesta seriösa kängtillverkare rekommenderar 1-2 storlekar förstora kängor. Detta för att fötterna, vid längre vandring, sväller samt att skalkängor ska ha utrymme för lager-på-lager, dvs dubbla sockor.

Hamnar din fot fel i en skalkänga så skulle jag våga påstå att det är fel känga för dig.

I alla mina kängor har jag sommar- eller vintersulor. Beroende på årstid.

Mina Crispi följde med mig upp på Kilimanjaro i februari. Perfekta kängor för även den typen av underlag. Och på toppen med -30 grader och 40 m/s per sekund så var det väldigt skönt med två par strumpor (ett par merinoull) och gott om plats för luften att cirkulera. Inte alls ont i fötterna trots otaliga timmars vandring. Hade jag däremot haft ett par kängor i min vanliga storlek så hade vi haft ett stort problem redan vid första etappen ;)
 
Lager på lager gäller även i kängor. De flesta seriösa kängtillverkare rekommenderar 1-2 storlekar förstora kängor. Detta för att fötterna, vid längre vandring, sväller samt att skalkängor ska ha utrymme för lager-på-lager, dvs dubbla sockor.

Hamnar din fot fel i en skalkänga så skulle jag våga påstå att det är fel känga för dig.

I alla mina kängor har jag sommar- eller vintersulor. Beroende på årstid.

Mina Crispi följde med mig upp på Kilimanjaro i februari. Perfekta kängor för även den typen av underlag. Och på toppen med -30 grader och 40 m/s per sekund så var det väldigt skönt med två par strumpor (ett par merinoull) och gott om plats för luften att cirkulera. Inte alls ont i fötterna trots otaliga timmars vandring. Hade jag däremot haft ett par kängor i min vanliga storlek så hade vi haft ett stort problem redan vid första etappen ;)
Jo det är sant. De flesta är fel men det beror inte på kängorna utan på min trasiga kropp och för att jag därför måste ha exakt och ganska mycket stöd på rätt ställen samtidigt som jag behöver mjukhet, svår kombo helt klart. Åtskilliga är de skor/kängor jag har provat hemma i lugn och ro, gått med dem lite var och varannan dag inne, suttit med dem på bara för att foten ska svälla och jag ska veta hur de känns då osv. osv. och tänkt, jo men de här kommer fungera! Och när jag sedan har använt dem ute första gången kan jag konstatera (dagen efter oftast när kroppen skriker) att nä, det fungerade inte med de här heller. Enormt irriterande är vad det är men det har hänt mindre sällan sedan jag slutade tänka att jag ska få i dubbla sockar och sulor och istället utgått från skon/kängan som den är. Nu går jag heller inga längre vandringar så att de ska fungera då är inte relevant för mig på samma sätt som för dig. Jag snittar på 18000 steg/dag i min vardag bara.
 
Lager på lager gäller även i kängor. De flesta seriösa kängtillverkare rekommenderar 1-2 storlekar förstora kängor. Detta för att fötterna, vid längre vandring, sväller samt att skalkängor ska ha utrymme för lager-på-lager, dvs dubbla sockor.

Hamnar din fot fel i en skalkänga så skulle jag våga påstå att det är fel känga för dig.

I alla mina kängor har jag sommar- eller vintersulor. Beroende på årstid.

Mina Crispi följde med mig upp på Kilimanjaro i februari. Perfekta kängor för även den typen av underlag. Och på toppen med -30 grader och 40 m/s per sekund så var det väldigt skönt med två par strumpor (ett par merinoull) och gott om plats för luften att cirkulera. Inte alls ont i fötterna trots otaliga timmars vandring. Hade jag däremot haft ett par kängor i min vanliga storlek så hade vi haft ett stort problem redan vid första etappen ;)
Å andra sidan sitter ju skorna inte likadant bara för att de är samma storlek? Mina vandringskängor i strl 39 är mycket större runt fötterna än vad mina gympadojjor i 39 är.
 
Jag har 3,5 km asfaltspromenad till jobbet och vill ha ordentliga skor då. Skor som är bra för kroppen, som klarar vinter osv.

Jag har även tänkt köpa skor att ha för outdoorsktiviteter. Men tänkte det går kanske att kombinera? Och de får också gärna se lite ut som vanliga skor, inte värsta skogshuggar-kängorna.

Men - hur är outdoorkängor att gå med på asfalt. Någon som vet? Funkar det?

Jag gillar t ex utseendet på dessa.
Jag har vandrarkängor från Timberland, Chocorua Trail. När jag ute på jobb kan jag stå/gå mer eller mindre 12h i sträck på betong under tiden jag hasar runt med tung kamerautrustning och de funkar för mig. De är även vattentäta och perfekta om man vill gå längre stadspromenader vintertid.
 
Ni ska ha tusen tack allihop för era svar 😊.

Jag kanske inte skriver så mycket i tråden, men jag läser och funderar mycket över era svar, har ju beslutsångestx34564 typ :p. Så ni vet!

Kom gärna med fler kloka tankar och förslag på skor/kängor/stövlar. Det både försvårar ;) och är tänkvärt!
 
Höga kängor ger bra stabilitet men är inte så bra att gå längre sträckor med, jämför traditionella fallskärmsjägarkängor (höga) med marschkängor som är betydligt lägre. Sulans uppbyggnad är också viktig, den skall vara styv i övergången från klack till början på framsulan men sedan böjlig där gångvecket blir, i läderkängor används oftast en stålgelänk för att hålfoten inte skall riskera sacka ihop och Tretorns gummistövlar använde förr ett inlägg i björkträ.

Det skrevs innan i tråden om för stora kängor och det fungerar inte alltid så bra eftersom den del som skall vara böjlig kan hamna fel i förhållande till foten och då hjälper det inte med iläggssulor.
 
Å andra sidan sitter ju skorna inte likadant bara för att de är samma storlek? Mina vandringskängor i strl 39 är mycket större runt fötterna än vad mina gympadojjor i 39 är.

Självklart kan storlek variera något beroende på tillverkare. Men jag har aldrig någonsin använt ett par kängor i storlek 39. Då har jag i princip kört alla klassiska märken; haglöfs, Lundhags, Meindl, Crispi, Härkila, Merrel osv. Men när du testar kängan, oavsett märkt siffra, så ska du ta 1-2 storlekar större än vad du skulle velat ha på en vanlig sko. Dvs testar jag ett par storlek 40 i kängor, de sitter lika tight som en vanlig sko, så kommer jag ta 41,5. Oavsett om min vanliga skostorlek normalt är 38 ;)
 
Jag, liksom @Red_Chili anvander mest Merrell ... de har helt enkelt tillrackligt hogt halfots stod for mina fotter och sedan jag fick Rheumatoid arthritis behover jag verkligen det stodet. Daremot kan jag inte ha for stora skor, ar de for stora snubblar jag pa framkanten da jag tydligen inte lyfter fotterna ordentligt langre ... och sa ar det halfotsstodet som inte riktigt kommer dar det behover vara.

Eftersom ni pratar skor och boots har ... det blir nog de har jag bestaller. (har regnar det ju mest pa vintern)
boots.webp
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 009
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp