Vandring med hund i Jotunheim

esj

Trådstartare
Hej!
Jag och ett par vänner har tänkt åka till Jotunheim och vandra. Vi har tänkt gå Gjendesheim - Glitterheim- ev. Glittertinder - Memurubu - Gjendesheim. Två av hos har hund, en tollare som väger ca 20 kg och en dvärgpinscher som väger ca 5 kg. Jag undrar om det är någon som har vandrat dessa lederna med hund och hur det var? Går det att ha med hundar tycker ni på dessa sträckorna?
Tack på förhand!

Hej!
Jag och ett par vänner har tänkt åka till Jotunheim och vandra. Vi har tänkt gå Gjendesheim - Glitterheim- ev. Glittertinder - Memurubu - Gjendesheim. Två av hos har hund, en tollare som väger ca 20 kg och en dvärgpinscher som väger ca 5 kg. Jag undrar om det är någon som har vandrat dessa lederna med hund och hur det var? Går det att ha med hundar tycker ni på dessa sträckorna?
Tack på förhand!

Hundarna kommer ha 4-500% mer energi kvar varje dag än vad ni tvåbenta kommer ha varje dag efter avslutad vandring under förutsättning av hundarna är i normalvikt och kondition (en människovandring på 3-4 mil är ju ändå ett slö pass för en normal hund), så de kommer klara av det galant. I princip alla av Turistforeningens hytter/stugor utefter lederna har rum där hundar är välkomna.

Hej!
Tack på förhand!
Rekommenderar dig att gå med i gruppen "Vandra med hund i Sverige" på Facebook. Mkt kunnigt folk och med största sannolikhet har några vandrat där med hund och kan ge dig tips.

Generellt klarar en hund en vandring bättre än oss förutsatt att den är frisk, normalvikt och i bra/normal kondition. Underlaget påverkar dock detta, tex skulle jag aldrig ta med min hund upp till toppen av kebnekaise då skaderisken är för stor pga det steniga underlaget. Jag vet dock inte hur det set ut där ni tänkt vandra.

Jag har alltid skor med till hunden, men har aldrig behövt använda dem. Inte ens när vi gått mycket i blockterräng

Min bror gick Jotunheimen för 3 veckor sen med sina barn (9 och 14 år) och planen är att vi ska gå den ihop nästa år och då med våra hundar samt barnen. Så han rekade lite. Hundvänliga stugor fanns (han själv är allergiker så han hade förhört sig noggrant)
Terrängen var jobbig för folk stundvis ( läs otränade och barn) men han bedömde den inte som svår för hundar och normalkonditionerande vuxna.
Vi kommer gå med klövjeväska på ett par hundar och ta med skor till dem ifall att.

När han gick hade det varit relativt mycket folk på leden och stundvis smalt så det kunde vara trixigt att kliva ur stig om man ville lämna passage åt mötande om man hade hund i koppel.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
3 884
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 932
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar