Vandrar i hagen

Lotus

Trådstartare
Min häst vandrar i hagen om kvällarna, säkert på grund av insekter, men han måste vara otroligt känslig för det är nästan inga där. Han har mat och sällskap men en ganska liten hage, så det blir lite enformiga rörelser. Jag undrar om det kan vara skadligt för kroppen på något sätt att röra sig så? Hagen är kanske 12 gånger 20 meter så det är ett spår längs staketet och sedan gör han en lov in i hagen och vänder.

Vi bygger om ventilationen i stallet och därför är det bra om han kan vara ute så mycket som möjligt, men givetvis tar jag in honom om han ser stressad ut. Tycker dock oftast att det är ett vandrande utan direkt stress, och inte hela tiden eller varje kväll.

Min fundering är allstå om det kan ge skador på kroppen på något vis, ungefär så som man säger om boxvandrare eller vävare, eller om det är storleken på ytan de går på som avgör det?
 
Sv: Vandrar i hagen

Jag tror inte det är någon fara om hästen inte gör det hela tiden. Sen gör ju alla monotona rörelser mer eller mindre skada i längden. Sätt på ett flug/eksemtäcke på hästen på kvällen så den slipper vad jag antar är knotten som stör. Hästarna här hemma kan bli otroligt frustrerade av knotten och även dom vandra runt, fast i hagen då och inte vid staketet, men dom kan inte slappna av alls.
 
Sv: Vandrar i hagen

Det hjälper inte med täcken, iallafall inte med flugtäcket han har som är en vanlig modell med hals. Han är tydligen otroligt irriterad av insekter.
 
Sv: Vandrar i hagen

Så länge det inte handlar om korta bitar med många vändningar den vandrar fram och åter hela dagarna så skulle jag inte oroa mig för skador, hästar är ju ändå ett djur som är skapt för att vandra långa sträckor. Vi hade en ridskoleponny som var hagvandrare. Hon tunnande alltid ut och blev rakt av riktigt mager när hon gick på ridskolebetet (mycket bra bete) då hon inte hade någon ro och de hade inte möjlighet att ha på henne medel eller täcke (väldigt stort bete).

Vi hade medel och flughuva, hon vandrade visserligen ändå till viss del och hade henne inne någon timme under dagen då bromsen var det som oroade henne, hon hade inga problem att gå några år till på ridskolan efter sina somrar som hagvandrare och när vi lämnade tillbaka henne var hon kanonfin i hull och mådde som en prinsessa.

Skulle inte oroa mig över din häst, speciellt inte om den bara vandrar på kvällarna.
 
Sv: Vandrar i hagen

Då slutar jag oroa mig över promenerandet och försöker underlätta det jag kan för honom. Det är ju som sagt inte hela tiden, utan som mest någon timme en kväll då och då när det är som mest insekter, och han vänder inte särskilt tvärt utan går längs staketet och gör "volt tillbaka" eller som i en åtta, inte en tvärvändning på framdelen för att staketet tar slut som jag sett många göra.
 
Sv: Vandrar i hagen

Så gör vårt fullblodssto varje kväll. Hon vill komma in i sin box. De andra hästarna bryr sig inte men hon håller på tills hon får komma in:crazy:
 
Sv: Vandrar i hagen

Så gör ett av mina ston också, helt enkelt för att hon vill komma in. Hade henne på lösdrift en säsong och då va det ett jäkla vandrande innan hon insåg att hon kan gå in helt på egen hand när hon själv behagar :idea: Tror inte det är farligt på något sätt, det är väl bara bra om de motionerar lite på egen hand så länge de inte verkar fara illa, vandrar dygnet runt eller magrar av totalt. Lite irriterande dock under lerperioderna om de vandrar upp värsta lerspåret vid grinden :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver tips och råd från andra med erfarenhet av vävande hästar i stallet! Har ett känsligt swb-sto helt utan olater som nyligen fått...
Svar
18
· Visningar
2 272
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 671
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp