Vända hopplatta framåt varför?

S

Svanhild

Har sett nån bild med häst sadlad med sån sadelgjord man brukar ha till hoppning med platta men vänd så plattan verkar vara vänd framåt så den går mellan frambenen! Varför gör man så?

Har även sett folk som vänder anatomiska dressyrgjordar i mina ögon bakofram... är det okunskap eller finns nån tanke bakom detta som jag inte fattat?

Sv: Vända hopplatta framåt varför?

jag skulle gissa (hoppas) på okunskap. Måste ju störa hästen enormt och öka risken för skavsår.

Hopplatta vet jag inte men anatomiska jordar kan man vända åt bägge håll, det beror på varför den behövs.

Kan tänka mig att endel hästar behöver skydd framför gjorden vid hoppning. Men då ska man leta rätt på en gjord som är utformad för att skydda där (de finns men är nog inte så vanliga).

Låter jättekonstigt!

Men en gång hade jag bråttom när jag sadlade och slängde på magplattan lite snabbt-den hamnade bakochfram av misstag :p Haha, tyckte pållen gick jättekonstigt, hon korsade typ frambenen, så hoppade av och kollade och hittade då felet ;)

en vän till mig har en tryckfördelningsgjord från butet, den ser ut som en magplatta fast m mindre "sparkplatta" som ska vara vänd framåt, kan vara en sån du sett?

Ok? Jag hade för mig att man alltid vänder anatomisk gjord så de där "utskärningarna" på gjorden ger mer plats åt frambenen. Varför vänder man åt andra hållet?

Vad jag sett för gjord vet jag inte eftersom det bara var ett foto, såg ut som en hoppsadel o så platta mer framåt än bakåt såg det ut som... såg rakt ut bakåt o som om det gick fram en platta mellan frambenen. Skumt, tål att funderas på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 105
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 969
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar