VALVAKAN 2014

Är rätt intressant att se vilka stora skillnader de är bara på Stockholms län vs Stockholms kommun i vad de röstat på (inte i närheten av att va färdigräknat dock)

Är väl väldigt väntat? Samma mönster som resten av landet, skillnad (stor)stad och småstad/landsbygd.

och statistiskt sett så har det väl varit lågutbildade i landsbygd som röstat SD.

SD i det här fallet står för SocialDemokraterna.
Socialdemokraterna har alltid lockat lågavlönade lågutbildade kvinnor som helt eller delvis är beroende av bidrag ;)

Den typiske Sverigedemokraten börjar nog närma sig motsatsen till den typiske Socialdemokraten.

Så är en typisk sosse
KVINNA 54 procent är kvinnor och genomsnittsåldern är 49,6 år.
TJÄNSTEMAN Kärnan bland S-väljarna finns inte längre hos arbetarklassen, endast 38 procent är arbetare.
LÅGINKOMSTTAGARE De flesta av S-väljarna har det skralt i kassan även i början av varje månad. Två femtedelar, har medellåga inkomster och en femtedel har låga. De övriga har det desto bättre med medelhöga inkomster. Av alla har drygt 10 procent en riktigt hög månadslön.
PRIVAT SEKTOR En majoritet är anställd i den privata sektorn, hela 53 procent. 34 procent jobbar under kommunal ledning och 13 procent statligt.
FACKAKTIV De flesta S-väljare tillhör fortfarande LO, med 38 procent. Bara 26 procent tillhör annat fack. 36 procent är inte medlem i något fackförbund.
OUTBILDAD Endast 30 procent har studerat vidare efter gymnasiet. 38 procent stannade vid sin gymnasieutbildning och 29 procent har bara gått ut grundskolan.
TEKNIK Av de som studerat efter nionde klass har de flesta antingen studerat teknik/industri/transport eller ekonomi/handel eller hälso/sjukvård.
STADSBO 26 procent har vuxit upp på ren landsbygd, 32 på en mindre tätort och 24 i en stad eller större tätort. Drygt 10 procent spenderade barndomen i Stockholm, Göteborg eller Malmö.
ORELIGIÖS De allra flesta av S-väljarna går aldrig i kyrkan, närmare bestämt 50 procent. 29 procent har dragit ner på ransonen rejält och gör det ”mer sällan”. 14 procent tittar förbi en kyrka några gånger om året och bara 7 procent gör det minst en gång i månaden

http://www.aftonbladet.se/nyheter/skongressen/article16536448.ab

Är rätt intressant att se vilka stora skillnader de är bara på Stockholms län vs Stockholms kommun i vad de röstat på (inte i närheten av att va färdigräknat dock)

Är väl väldigt väntat? Samma mönster som resten av landet, skillnad (stor)stad och småstad/landsbygd.

SD's framfart är väl facit av oviljan av de andra partiernas ovilja att ta tag i flyktingpolitiken, eller är det så enkelt att 13% av Sveriges befolkning helt enkelt är idioter ?
Varken sossarna eller Moderaterna har haft en bra flyktingpolitik och det kunde man ju räkna ut med röven att det skulle bli såhär. Här får dom nåt o bita i sossarna .
För faktum kvarstår ju att SD bara ökar.
vilket jag påpekat hela tiden. att gömma huvudet i sanden istället för att ta striden med SD även i de kontroversiella frågorna straffar sig, Kan bara hoppas att det ändrar sig nu. Lyft SD;s frågor upp på bordet. Skärskåda dem, kom med konstruktiva förslag och övertyga väljarna till nästa val.

SD's framfart är väl facit av oviljan av de andra partiernas ovilja att ta tag i flyktingpolitiken, eller är det så enkelt att 13% av Sveriges befolkning helt enkelt är idioter ?
Varken sossarna eller Moderaterna har haft en bra flyktingpolitik och det kunde man ju räkna ut med röven att det skulle bli såhär. Här får dom nåt o bita i sossarna .
Å det jävliga är att dessa etablerade politiker är ju idioter IGEN. Nu säger dom att SD ska stängas ute i ALLA frågor. Det innebär ju att väljarna blir ännu mer förbannade och då kan det ta hus i helvete valet 2018

Socialdemokraterna har alltid lockat lågavlönade lågutbildade kvinnor som helt eller delvis är beroende av bidrag ;)

Den typiske Sverigedemokraten börjar nog närma sig motsatsen till den typiske Socialdemokraten.

Skulle inte säga det jag.
I alla kommuner där jag har kollat är det samma mönster. På landet, där låginkomsttagare och lågutbildade (och där S typiskt har stor majoritet) får SD störst andel röster medans de i områden där högutbildade, höginkomsttagare (där M är störst) bor ligger SD fortfarande väldigt långt bak.

Om man tittar på Skånes län norra och östra så är det 22,4% som röstat på SD till riksdagsvalet. Det är nästan var fjärde person. Och i Skånes län västra så är det 19,5%.

Men samtidigt så får man ju tänka på att det är så hemskt i flyktingarnas hemländer att de måste fly för att inte torteras, dö i krig eller bli mördade. Vilka är vi då att smälla igen dörren i ansiktet på dem och säga "Nä, för fullt, gå tillbaka!"? Eller bara släppa in en av femtio och säga åt de andra att de måste gå tillbaka?
En vacker dag kanske vi är i samma situation och måste fly till ett annat land. Självklart är det fruktansvärt vemodigt att lämna det land man har vuxit upp i och dessutom så är man inte det minsta välkommen i det land man hade hoppats skulle rädda en, hur skulle det kännas?
Det är inte rättvist! :cry: Vi hade bara ren tur som fick födas i ett så fredligt land som Sverige.

Mitt lilla "landsbygds område" är inte räknat än... Här låg SD på 18% i EUvalet... (Då röstade inte jag)

Ska bli intressant å se hur många som verkligen röstade på SD nu i "riktiga" valet...

Och eftersom man som antirasist ofta anklagas för att vara PK så vill jag
säga detta till SDare:

Har tänkt på det länge, verkligen tänkt
Hur jag skall få dig att förstå hur det känns
Hur jag skall närma mig detta, våga berätta
Släppa, få hjärtat å lätta
Från den djupaste platsen mörkaste delen
Av min själ vill jag berätta det här
Hoppas att din utförsäkring går snabbt
Att dom skriver idiot i ditt pass
Att du i ditt nästa liv blir en mask

Så är en typisk sosse
KVINNA 54 procent är kvinnor och genomsnittsåldern är 49,6 år.
TJÄNSTEMAN Kärnan bland S-väljarna finns inte längre hos arbetarklassen, endast 38 procent är arbetare.
LÅGINKOMSTTAGARE De flesta av S-väljarna har det skralt i kassan även i början av varje månad. Två femtedelar, har medellåga inkomster och en femtedel har låga. De övriga har det desto bättre med medelhöga inkomster. Av alla har drygt 10 procent en riktigt hög månadslön.
PRIVAT SEKTOR En majoritet är anställd i den privata sektorn, hela 53 procent. 34 procent jobbar under kommunal ledning och 13 procent statligt.
FACKAKTIV De flesta S-väljare tillhör fortfarande LO, med 38 procent. Bara 26 procent tillhör annat fack. 36 procent är inte medlem i något fackförbund.
OUTBILDAD Endast 30 procent har studerat vidare efter gymnasiet. 38 procent stannade vid sin gymnasieutbildning och 29 procent har bara gått ut grundskolan.
TEKNIK Av de som studerat efter nionde klass har de flesta antingen studerat teknik/industri/transport eller ekonomi/handel eller hälso/sjukvård.
STADSBO 26 procent har vuxit upp på ren landsbygd, 32 på en mindre tätort och 24 i en stad eller större tätort. Drygt 10 procent spenderade barndomen i Stockholm, Göteborg eller Malmö.
ORELIGIÖS De allra flesta av S-väljarna går aldrig i kyrkan, närmare bestämt 50 procent. 29 procent har dragit ner på ransonen rejält och gör det ”mer sällan”. 14 procent tittar förbi en kyrka några gånger om året och bara 7 procent gör det minst en gång i månaden

http://www.aftonbladet.se/nyheter/skongressen/article16536448.ab
Ja, jag funderade på om jag skulle lägga till lågutbildade män på landsbygden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka