VALVAKAN 2014

Gammeln

Trådstartare
Nu drar vi igång valvakan, wakka wakka :banana:. Den som har fått mest fokus i media är ju SD. S o M har ju synts mindre o resten knappts alls. Kommer SD att få sin efterlängtade vågmästare? Statsvetarna börjar ju dra upp sina ritningar utifrån det och drar olika scenario i media. Det blir jobbigt oavsett vem som blir statsminister. Mitt utgångbud på SD i första valprognosen imorgon blir 11%

jaha, nu lovas det minsann ut licensjakt på varg från olika håll, konstigt, det som varit så svårt att få ett klart besked om innan... :angel:

Nu drar vi igång valvakan, wakka wakka :banana:. Den som har fått mest fokus i media är ju SD. S o M har ju synts mindre o resten knappts alls. Kommer SD att få sin efterlängtade vågmästare? Statsvetarna börjar ju dra upp sina ritningar utifrån det och drar olika scenario i media. Det blir jobbigt oavsett vem som blir statsminister. Mitt utgångbud på SD i första valprognosen imorgon blir 11%

Jag förstår inte den nya längtan. De är redan vågmästare utan inflytande, varför längta efter ännu mer isolation?

Jag tror att senaste rasismskandalerna hos SD tillsammans med Åkessons betting och vurmande för Björn Rosenströms kiss och bajspop i AB, ger minst 13% imorgon.

Men helt utan inflytande i 4 år till i frågor man vill påverka.

Vore det inte ganska festligt, ifall något annat parti tex något av småpartierna gick om de stora och tog över 50 % av mandaten?
För då skulle det bli rejält omrört i den politiska grytan och det kanske skulle bli helt andra förändringar? :cool::bump::devil::grin:

Precis den tanken har jag lekt med nu ikväll. Allra roligast vore det såklart om "mitt" parti gick lite bättre än väntat och blev störst av alla, men vad som helst (nästan...) som rör runt lite kan ju vara kul :p

Då har man varit och gjort sin plikt :) I år är dessutom första gången som jag personröstat, i alla 3 valen. Klapp på axeln :p

Har även stått i 2 timmar och delat ut valsedlar för FP. De allra flesta tar lappar ifrån alla alternativt ingen lapp alls men så var där en som raskt marscherade fram till mig och bara tog mina lappar. Det gjorde min dag i det annars så tråkiga vädret :love: Vågar jag hoppas på att jag får 5 personröster?? Jag står på plats 32 (fel sida alltså) men 5 röster hade inneburit att 2 jag inte känner röstat på just mig. Tänk vad lycklig lilla jag hade blivit då :) även om det inte skulle ge mig ngn plats i kommunfullmäktige. Hade bara varit så trevligt om ngn annan tycker som jag :D

Jag förstår inte den nya längtan. De är redan vågmästare utan inflytande, varför längta efter ännu mer isolation?

Jag tror att senaste rasismskandalerna hos SD tillsammans med Åkessons betting och vurmande för Björn Rosenströms kiss och bajspop i AB, ger minst 13% imorgon.

Men helt utan inflytande i 4 år till i frågor man vill påverka.

Ja det kommer att gå bra för SD. Vi har lärt oss att ju fler skandaler och idiotiska uttalanden desto fler anhängare får de. Det innebär rimligen ett bra resultat för SD i år.

Woho!! Kommer vara klistrad!

Varit ute på galej i helgen och sitter först nu och tittar på slutdebatten. Inte för att den kommer påverka hur jag röstar idag, men det är något av en tradition. Och jag är så pass töntig att jag älskar att rösta på just valdagen :p

Woho!! Kommer vara klistrad!

Varit ute på galej i helgen och sitter först nu och tittar på slutdebatten. Inte för att den kommer påverka hur jag röstar idag, men det är något av en tradition. Och jag är så pass töntig att jag älskar att rösta på just valdagen :p

Jag är såpass bortrest att jag älskar att vi har ett så bra system för förtidsröster.

@zassoo

14 - 20 september: Rösträkning
När vallokalerna stänger klockan 20.00 på kvällen den 14 september startar ett febrilt arbete för att säkerställa det slutgiltiga valresultatet och ett preliminärt valresultat kommer redan under kvällen.

Valräkningen fortsätter sedan under de kommande dagarna då förtidsröster och utlandsröster räknas. På onsdagen efter valet kommer ett andra preliminärt valresultat som även inkluderar förtidsrösterna.

Efter den första rösträkningen skickas alla röster till länsstyrelserna där de räknas en gång till, vilket är den slutgiltiga rösträkningen. Denna påbörjas redan på måndagen efter valet och ett slutligt valresultat förväntas komma till slutet av veckan. Först räknas rösterna till riksdagsvalet, och när räkningen och mandatfördelningen mellan de olika partierna är klar börjar man räkna rösterna till kommuner och landsting.

All rösträkning är offentlig och det går bra att gå och titta på den. Valräkningen går också att följa live på Sveriges Radio.

Källa

Så spännande idag.

Detta valet känns mer spännande än tidigare val.

Blir det så uppsjasat pga. sociala medier, alla kan bli involverade direkt i debatterna.

Nej, det måste väl kontrolleras om någon av de som har förtidsröstat har ångrat sig och röstat på valdagen (dvs förtidsrösten räknas bort).

Aha, jag förstår. Med andra ord är det första resultatet väldigt osäkert, men ger ändå en indikation. Det blir spännande :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka