Väluppfostrad

Jane_Done

Trådstartare
Jag undrar, som en spin off på tabu-tråden, vad är en väluppfostrad häst för dig? Och hur hanterar du hästar som av någon anledning inte är det? Nu tänker jag kanske mest på när vi kommer i kontakt med andras hästar tex. i våra stall, hästar som puttar, flyttar med bogen, inte hörsammar en anvisning att flytta på sig.

Kort sagt, dina erfarenheter!

Sv: Väluppfostrad

För mig är det en häst som vill t. ex. jätte gärna galoppera iväg men lyssnar hellre på matte/husse och låter bli. En häst som finner sig i att ridas av alla oavsett nivå. Eller en som kan stå lös ute på stallplan/ i stallet själv och inte gå iväg. En som är hanterbar i alla lägen och som inte knuffas/bits/sparkas och allt annat som är obehagligt som hästar gör på en.

Och som alla vet misshandlar jag dem till det ;)

Senast ändrad:

en väluppfostrad häst behöver inte vara uppfostrad efter några spec. "regler" eller sätt att vara, men den lyssnar på den människa som hanterar den, och respekterar människans utrymme etc.

detta får naturligtvis konsekvensen att om en väluppfostrad häst hanteras av en människa som gör fel - ja då lär troligtvis människan inte anse att hsäten är väluppfostrad, men då ligger ju problemet hos människan och inte hos hästen.

om jag stöter på en häst som inte är väluppfostrad, kanske drar och sliter i grimskaft, springer över en etc, och det inte är min häst/mitt ansvar så gör jag inget större väsen av att uppfostra den, men jag tänker inte heller låta hästens agerande gå ut över min egen säkerhet. drar hästen iväg får den träna lite på att backa och gå efter mig, springer den över mig lär den få veta att man inte gör så - med den "hårdhänthet" som krävs.

men uppfostra - det får ägaren göra.

För mig är det en häst som vill t. ex. jätte gärna galoppera iväg men lyssnar hellre på matte/husse och låter bli. En häst som finner sig i att ridas av alla oavsett nivå. Eller en som kan stå lös ute på stallplan/ i stallet själv och inte gå iväg. En som är hanterbar i alla lägen och som inte knuffas/bits/sparkas och allt annat som är obehagligt som hästar gör på en.

En maskin, alltså?

En maskin, alltså?

Nej. Absolut inte. En häst ska ha en egen vilja men ändå välja att i främst hand göra sin flockledare till viljes just för att den vill det så gärna. Jag vet att en häst aldrig kan vara perfekt men den ska vara någon jag litar på i alla situationer.

Nej. Absolut inte. En häst ska ha en egen vilja men ändå välja att i främst hand göra sin flockledare till viljes just för att den vill det så gärna. Jag vet att en häst aldrig kan vara perfekt men den ska vara någon jag litar på i alla situationer.

Jag tycker du ställer orimliga krav, det är för många "ska". Hästar är hästar, de är flyktdjur och man kan inte lita på dem i alla situationer. De reagerar efter sina instinkter. Alla hästar är heller inte alls särskilt förtjusta i att lyda, speciellt dominanta ston kan vara svåra. Kolla på Matiné, tex! En av världens "lydigaste" hästar, men inte är hon enligt husse särskilt lycklig över att behöva bli bestämd över.

Jag undrar, som en spin off på tabu-tråden, vad är en väluppfostrad häst för dig? Och hur hanterar du hästar som av någon anledning inte är det? Nu tänker jag kanske mest på när vi kommer i kontakt med andras hästar tex. i våra stall, hästar som puttar, flyttar med bogen, inte hörsammar en anvisning att flytta på sig.

Kort sagt, dina erfarenheter!

En häst som är konsekvent utbildad. Den kanske inte alltid gör det den ska, det är ju djur vi har att göra med, men den vet vad som krävs av den. Grundhanteringen bör fungera, ffa från marken, dvs skoning, lastning, ledning in och ut från hagar.

Jag tycker du ställer orimliga krav, det är för många "ska".

Har träffat många sådana hästar faktiskt. Men det är vad för mig en väluppfostrad häst är och ju högre krav man sätter på hästen ju mer har man att sikta på (självklart beror det också från individ till individ men min häst kan lätt bli sån) :D men sånt kräver ju självklart flera års jobb och tillit i varandra men det är inte omöjligt

Har träffat många sådana hästar faktiskt. Men det är vad för mig en väluppfostrad häst är och ju högre krav man sätter på hästen ju mer har man att sikta på (självklart beror det också från individ till individ men min häst kan lätt bli sån) :D men sånt kräver ju självklart flera års jobb och tillit i varandra men det är inte omöjligt

Men det är inte kraven på hästen som ska vara höga, utan kraven på dig som hanterar den. En häst som är i full tävlingskondition och som får stå 14 dagar på full kraftfodergiva kan man inte förvänta sig uppför sig perfekt. Där handlar det om att man som ryttare ser till att hästen är lagom motionerad.

Att du sedan har träffat en massa hästar som inte har något flyktbeteende eller andra instinkter tror jag inte på. I så fall har den situation där beteendena utlöses inte inträffat. Men det är då en slump och inte uppfostran.

kraven på dig som hanterar den.

Ja självklart att det är mitt fel om hästen nu inte är uppfostrad! Kraven är mest att hästen ska BLI sån för att JAG hanterar den. Det är inte så att jag bestämt tror att lydiga hästar hoppar fram ur hål i marken.

Att du sedan har träffat en massa hästar som inte har något flyktbeteende eller andra instinkter tror jag inte på.

Hästar som litar på sina ryttare är lugna. Självklart finns det gånger då hästen blir rädd för saker som t.ex smäller bakom dem men i en mer generell syn vill jag kunna rida ut på hästen utan att den ska hoppa och skrika vid varenda hörn. Min häst klarar av att kliva över presseningar, blir inte rädd när saker smäller bakom henne etc. är hon avtrubbad då? Nej hon känner väll bara att hon inte har något att bli rädd för.

Hästar som litar på sina ryttare är lugna. Självklart finns det gånger då hästen blir rädd för saker som t.ex smäller bakom dem men i en mer generell syn vill jag kunna rida ut på hästen utan att den ska hoppa och skrika vid varenda hörn. Min häst klarar av att kliva över presseningar, blir inte rädd när saker smäller bakom henne etc. är hon avtrubbad då? Nej hon känner väll bara att hon inte har något att bli rädd för.

Ja, men det är en annan sak. När jag läste "pålitlig" tänker jag på en häst som aldrig reagerar så. Den är pålitlig för mig. Och den hästen finns som sagt var inte... ;)

Vad gäller kraven på ryttaren, så får jag uppfattningen att många som skyller på hästen när den inte gör vad ryttaren förväntar sig. Den får ofta omdömet ouppfostrad, bortskämd, osv. Eller, omvänt, så är ryttaren inkompetent och har inte uppfostrat hästen. Men jag hävdar att det inte behöver vara någotdera. En häst som är brunstig och vägrar lyda har inget fel i huvudet, och den behöver inte vara ouppfostrad heller. Den är bara häst. Sådant kan man lära sig att undvika eller klara av med hantering. Men det har inte med uppfostran att göra, utan snarare att jobba runt problemen. Inte sällan är det sådana situationer som uppstår.

Jag tycker du ställer orimliga krav, det är för många "ska". Hästar är hästar, de är flyktdjur och man kan inte lita på dem i alla situationer. De reagerar efter sina instinkter. Alla hästar är heller inte alls särskilt förtjusta i att lyda, speciellt dominanta ston kan vara svåra. Kolla på Matiné, tex! En av världens "lydigaste" hästar, men inte är hon enligt husse särskilt lycklig över att behöva bli bestämd över.

Jag ser inte de "orimliga" kraven Belethien ställer. Jag håller nämligen med. Min häst är sådan, men hon är fortfarande häst, så hon blir rädd för saker (hon får det eftersom hon är en häst, hon flyr däremot inte direkt utan kollar först vad hotet är, detta för att hon litar på sin ledare = mig). Hon ska alltid lyda flockledaren (dvs människor) och aldrig någonsin klia sig eller dylikt mot en människa (dvs behandla en som om man vore ett träd).

Detta lyder hon bra och vi har nått dit med enkla metoder som att korrigera när hon gör fel och säga NEJ, bara vanligt sunt förnuft och inget våld...

Nu rids hon 6 dagar i veckan och har en balanserad foderstat och är dessutom 18 år, så hon har både varit med ett tag och bra förutsättningar för att bete sig korrekt.

om jag stöter på en häst som inte är väluppfostrad, kanske drar och sliter i grimskaft, springer över en etc, och det inte är min häst/mitt ansvar så gör jag inget större väsen av att uppfostra den, men jag tänker inte heller låta hästens agerande gå ut över min egen säkerhet. drar hästen iväg får den träna lite på att backa och gå efter mig, springer den över mig lär den få veta att man inte gör så - med den "hårdhänthet" som krävs.

Mmm... är det fler än jag som tycker det finns fler än önskvärt med hästar som bara springer över människor?

Vad gäller kraven på ryttaren, så får jag uppfattningen att många som skyller på hästen när den inte gör vad ryttaren förväntar sig. Den får ofta omdömet ouppfostrad, bortskämd, osv. Eller, omvänt, så är ryttaren inkompetent och har inte uppfostrat hästen.

Det tycker jag beror lite mer på situation. T. ex. när jag fick hem min ponny var hon ju avkastarkungen (fast hon är tjej :D) och det var ju då förra ägarens fel att hon var sådan (dvs var hon inkompetent att lära henne veta "hut"- fast iofs vanvårdade de henne också så tji fick kärringen av hästen ;) ). Nu kan hon ridas av de mesta (iaf i skritt och trav- galoppen jobbar vi på men hon är ju bara 7 år) och jag kan rida ut på henne utan att hon skenar iväg/ är okontrollerbar eller bli nämnvärt rädd (förutom just en hund som rejsar till staketet som en stor gul köttboll och sen skäller som en tok- den är bra läbbig tycker även jag). Jag tycker vi har det bra :)

Vill även tillägga att hon är inte perfekt och är väldigt stark men istället för att välja att sätta ett skarpare bett i mun och en martingal på na så väljer jag att träna. Vilket jag menar på att en lyhörd och uppfostrad häst får man inte genom att köpa en bunt med remmar och järn för att de ska bli "lydiga" utan en uppfostrad häst skall kunna ridas i grimma-barbacka lika bra ;)

Senast ändrad:

En maskin, alltså?
så uppfattade jag det inte alls på belethiens beskrivning .. En häst som vill springa iväg, men litar på "sin människa" så pass att den stannar kvar, precis som den skulle litat på flockledaren är väl ingen maskin? DÄREMOT säger jag inte att jag inte tycker det är fel med "maskinhästar". Att en häst blir sådan beror ju oftast på att det är knäckt, uppgiven, rädd, och helt enkelt inte har någon vilja kvar. Var i kommunens stora kommunala ridskola så sent som igår, och där såg hästarna minst sagt apatiska ut, om de inte var aggressiva förstås :crazy: :cool:

en väluppfostrad häst behöver inte vara uppfostrad efter några spec. "regler" eller sätt att vara, men den lyssnar på den människa som hanterar den, och respekterar människans utrymme etc.

detta får naturligtvis konsekvensen att om en väluppfostrad häst hanteras av en människa som gör fel - ja då lär troligtvis människan inte anse att hsäten är väluppfostrad, men då ligger ju problemet hos människan och inte hos hästen.

Bra skrivet ! När jag läste början på tråden skulle jag precis skriva detsamma själv, men det behövdes inte :)

Jag ser inte de "orimliga" kraven Belethien ställer. Jag håller nämligen med. Min häst är sådan, men hon är fortfarande häst, så hon blir rädd för saker (hon får det eftersom hon är en häst, hon flyr däremot inte direkt utan kollar först vad hotet är, detta för att hon litar på sin ledare = mig).

Ja, men det där tror jag är att överskatta din roll. Hästen ser inte människan som en annan häst. Tillit är givetvis grunden i hanteringen, men om den flyr eller inte beror helt på situation och individ. Vissa är inte lika flyktbenägna än andra, de bara inte är konstruerade så. Anky van Grunsven fick sig dock en resa i fullkomlig panik under VM. Det vore naivt att tro att hennes häst inte litar på henne.

Det som är rimliga krav på din häst, är orimliga krav på en annan häst. Det är, som sagt var, för många "ska". Man måste anpassa sig efter vilken individ det är.

så uppfattade jag det inte alls på belethiens beskrivning .. En häst som vill springa iväg, men litar på "sin människa" så pass att den stannar kvar, precis som den skulle litat på flockledaren är väl ingen maskin?

Nej, men så stort inflytande har sällan en människa. Hästar ser oss inte som hästar. Oklart hur de ser på oss, men vi är ingen "flock" på det sätt som hundar umgås med människor. Det är därför man inte bör ha en ensam häst.

Anky van Grunsven fick sig dock en resa i fullkomlig panik under VM. Det vore naivt att tro att hennes häst inte litar på henne.

Det beror på- har du sett henne hantera hästen? Det vore naivt att tro att hästen absolut måste göra det. Bara för att man tävlar på hög nivå på en häst betyder det att hästen litar på dig fullt ut. Den kanske bara är van med oljud etc och finner sig i det men när det väll kommer något läbbig så är ryttaren inte tillräckligt pålitlig för hästen?

Fast ska jag vara ärlig vet jag inte vem hon är så jag tänker inte diskutera hennes ridning eller nåt, menar bara att bara för att man vinner klasser och "ser bra ut" behöver hästen inte lita på en. No hard feelings eh? ;)

Jag trodde anledningen till att man inte skulle ha en ensam häst var att man som människa inte kan vara där lika mycket som en hästkompis. Det är inte så man sover i stallet direkt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar