Välta vall

fejko

Trådstartare
Jag sådde in en vall för två år sedan. Förra sommaren tog jag ensilage och jag ska göra det i år igen. Behöver vallen vältas eller behövs det något annat 'förarbete'?

Sv: Välta vall

Välta kor har jag hört talas om, men jag är ny på det här med jordbruk - vad gör man när man välter en vall? Plöjer eller? :D

:D :D

Näää..man har en stor järnrulle bakom traktorn för att trycka ner sorkhål och andra ojämnheter...

Grovt förklarat..

AM

Att välta vallen kan vara en god idé om du ska ta hösilage, minskar risken för jordinblandning.

Det heter vältra och inte välta!! Man gör det för att trycka ner rötterna på gräset efter tjälen bla. Det brukar man göra tidigt, här i Skåne är gräset redan 1 dm högt. Men det kanske är OK fortfarande.

Jag har då alltid hört välta.... Men det är väl egentligen viktigast på förstaårs-vallar?

Okej, tack! Tänkte att man kanske annars plockade upp hela vallen och ställde den på ända så att alla sorkar och kaninungar trillar ut i diket bredvid istället! :D

Inte här uppe - här heter det välta - med ringvält tex. Men ni i Skåneland hugger ju ert hö - så forsätt du vältra.....

Gnist skrev:
Här välter vi också våra nysådda lägdor :cool: ;)

Sökte faktist på Google om detta.

Tänkte om jag var korkad och insnöad bonde som inte kunde svenska..men jag borde ha begripit..
Skåningarna kan inte prata rätt!! :devil:

Man vältrar sig i pengar..
Man vältar i damm..

AM

Inget ont om skåningar, men nog händer det rätt ofta att de (ni?) lägger in både konsonanter och vokaler i orden, som inte finns där i den "rikssvenska" stavningen; Sadelen, tygelen, selasticka... Så att det heter vältra neråt landet och inte längre upp förvånar mig inte alls. Brukar bli så med dialekt.

Nej nu :devil:

Skåningar kan visst prata ! Det heter välta även här nere, har aldrig hört någon som säger vältra, är nog Krypto som fått jord i öronen när hon hörde det första gången :angel: .

Så vi kan faktiskt visst de lika bra som er :p så de såååååå.....:D

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 177
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 365
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka