Valt bort besikting?

S

Samarina

Ska nu för första gången sälja en häst...

Köparna har valt att inte besikta hästen och dom var väldigt hästkunniga själva och kände igenom honom utan att hitta något. Och dom tyckte att han var så billig, 15 tusen med all utrustning så dom väntar sej ingen kanonhäst heller. Han gick ju egenom ua när jag köpte honom och jag har ju bara haft honom till lättare träning och mysridning men nu senast har han stått mycke pga tidsbrist och han har aldrig varit sjuk eller halt så länge jag haft honom. Han har några melanom och haft lite fuktutslag en gång men det vet dom om.

Men borde jag besikta honom ändå? Så jag har något bevis på att han var frisk när han åkte? Eller räcker det att skriva i kontraktet att dom valt bort besiktning och köpt han i befintligt skick?

Och någon som har ett bra kontrakt?
 
Sv: Valt bort besikting?

Om man bara skriver i kontraktet om de "fel" du nämner samt att köparna valt bort besiktning så borde det inte vara något problem.

Det låter som att de vet vad de ger sig in på.

Jag har alltid använt det kontrakt som Deckeman satt upp, kan man köpa i ridsportaffärer. Har funkat fint tycker jag.
 
Sv: Valt bort besikting?

De är upp till köparen att kontrollera, men var noga med att de står i kontraktet att hästen inte blev besiktigad och precis som du skrev själv. (Befintligt...)
Har själv sålt en häst som var försäkrad och dom tog ingen besikning men dom tog över försökringen på sig själva.
Så har jag sålt en i 15000 kr klassen utan besikning, dom gjorde en gårdbesikning hemma själv sen.
Så jag har inte haft problem med de!
Men gör de som känns bäst och lycka till..
:idea:
 
Sv: Valt bort besikting?

Skuggi - Ska kolla efter det kontraktet! Tackar! :)

Haxa_bitch - Jo, han är också försäkrad för mera men dom skulle ändå ta bort livförsäkringen och bara behålla vet. vård. Och jag vill ju absolut inte få tillbaka honom om dom ändrat försäkringen också. För dom verkar det som 15 tusen är en småpengar, men för mej är det ju en hel förmögenhet. Så om det skulle vara något tjorv och jag måsta ta tillbaka hästen och betala tillbaka pengarna blir det stora problem. För pengarna kommer ganska snart vara ett körkort istället för häst :)



Jag har ringt till två veterinär gubbar i närheten men ena är på semester och den andra har det varit upptaget eller telefonsvar hela tiden. Så alltså måste jag mest troligt åka in till kliniken om jag ska besikta, och det blir ju en rätt dyr historia. Och så vill köparna hämta hästen så fort som möjligt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valt bort besikting?

"Köparen har beretts tillfälle att veterinärbesiktiga hästen men valt att avstå"

"Hästen säljs med följande förutsättningar
* har tidigare haft melanom
* vid ett tillfäll uppvisat fuktutslag
Säljaren intygar att denne inte har kännedom om andra skador, sjukdomar eller tillbud"

Många (särskilt näringsidkare) skriver in att köparen förbinder sig att överta säljarens försäkring och behålla denna oförändrad under reklamationstiden (3 år enl. konsumentklöplagen). Detta för att inte riskera att stå med en oförsäkrad reklamerad häst.
 
Sv: Valt bort besikting?

Jag hade nog vet-besiktigat bara för att ha på papper att det är en frisk häst jag säljer, hade nog inte vågat låta bli.

/Camilla
 
Sv: Valt bort besikting?

jag hade nog besiktigt hästen för min egen skull, för att ha mitt på det torra så att säga. Då kan köparna inte komma och säga något i efterhand och sen skriva i kontraktet som Lovisaleonora så ska det inte vara några problem alls.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 009
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 273
Senast: jerseyko
·
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 515
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp