Valpmotion

Apollo

Trådstartare
Jag undrar lite över detta med hur mycket valpen ska "motioneras".
Jag vet att valpen ska leka egna lekar och lulla fram i egen takt.
Men hur mycket kan den lulla fram varje dag. Man måste ju ändå miljöträna lite och hur gör ni då, man kan ju inte bära runt valpen det blir ju ingen miljö träning. Idag gick vi runt vårt hus en promenad som om valpen travade runt hela tiden skulle ta ca 45 sekunder nu tog det 10 minuter det var ju mycket som skulle undersökas. Är sånt ok. Hon är 11 veckor.

Gör jag rätt om valpen stretar åt andra hållet och jag vill gå åt "rätt" håll så håller jag bara i kopplet tills valpen kommer på att det är bättre att följa med. Ropar "här" och pockar lite. För även om hon tycker nått är lite läskigt så förstärker jag väl bara det genom att "ge mig" eller lyfta upp henne.
Oj blir mycket frågor nu i början men ni får stå ut.

Sv: Valpmotion

På min valp märktes det när tröttheten slog in, han stannade upp och tittade vädjande på mig samt gnällde lite. Använder du koppel gör det för att träna på det i övrigt kan du promenera utan också, valpen följer dig troget om du går bestämt, speciellt om den märker att du är påväg att försvinna, testa springa iväg får du se. På detta sätt tränar du valpens uppmärksamhet, den lär sig holla koll på dig- ropa max en gång inte fler. Obs! Ropa aldrig "kom" för att sedan gå och hämta valpen! Då lär du den att kom betyder- fortsätt tugga grus, sniffa kiss, äta gräs, utforska världen, göra vad du vill husse/matte kommer till dig. Jag säger oftast inget när jag går min 5 månader gamla valp lämnar vad som helst för att följa mig- till och med om han busar med andra hundar. Detta är grundläggande träning för inkallning dock låt gärna valpen nosa omkring och bekanta sig om du tycker det behövs sen kan du gå när du tycker att det räcker. Valpen är ofta inge vidare på långa promenader just för att de blir väldigt tråkiga- låt den brottas med andra valpar så märker du att den har hur mycket energi som helst. Vill den inte gå i kopplet- säg kom en gång därefter släng kopplet och spring- valpen lär sig snart att den ska komma när du säger kom även i koppel, min var också seg med koppel, han följde mig utmärkt utan men när jag kopplade honom vägrade han att gå. Han fick vägra jag sprang iväg och snart var det problemet som bortblåst. Ålder gör en hel del där också tror jag, när de blir några veckor äldre verkar det lösa sig ändå. Glöm inte bort att Inkallning är bland det viktigaste som finns- det ska fungera utan godis också!!!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar