Z3:an

Trådstartare
Hej!
Vi funderar i familjen på att skaffa hund!
Det som gör mig lite tveksam är att jag arbetar 6 h/dag och mannen mer än heltid. Ingen av oss har möjlighet att åka hem under arbetsdagen för att titta till hunden däremot kan sonen som går i skola bara 2 min hemifrån gå hem på lunchrasten och rasta hunden.
Jag kan även "bolla" med mina arbetstider och förlägga dem annorlunda om det gör nytta, dvs förflytta arbetstiden framåt så att mina och barnens tider överlappar varandra och att det på så vis går att minimera ensamtiden för hunden!

Kan tillägga att både jag och mannen är uppvuxna med hundar och VET vad det innebär. Det som gör mig tveksam är alltså tiden man måste lämna hunden ensam.

Vad säger ni - är det dumt att utöka familjen med en vovve under dessa premisserna?

Sv: Valpköp?

Hejsan!!

Kan ni inte kolla runt lite i bekantskaps kretsen eller hos grannar,någon kanske mer än gärna ställer upp som dagmatte/husse.Eller åtminstone några timmar.Svårast är det naturligtvis med en liten valp.Ni har inte funderat på en lite äldre hund??:confused: :idea:

NEJ NEJ NEJ :eek: - naturligtvis inte!!!!
Glömde ju alldeles att skriva att om det blir så lyckligt att det blir en valp så kommer vi ju att se till att någon är hemma helt i alla fall en månad i samband med att den lille kommer! Förhoppningsvis ska vi kunna lösa det ännu längre - det är ju snart sommarlov t.ex.

Absolut måste det kollas så att vi har hundvakt vid ev. semesterresor eller längre arbetsdagar etc.
Har sån tur att alla våra syskon och våra föräldrar har hund så bekymmer med hundvakt tror jag inte att vi får MEN man måste ju vara säker! Vi har också tillgång till bra hunddagis/pensionat.

Känns lite komiskt - alla de vi känner med hund jobbar heltid och hundarna får vara ensamma mycket och jag, som då arbetar lite mindre är den enda som funderar på att det kanske inte är så bra ur tidsaspekt sett :smirk: . Kanske det som gör att jag just därför funderar en gång extra :angel: .

För en normal vuxen hund är de där sex timmarna inget problem. Det sover en trygg hund lätt bort utan att må dåligt av. Problemet är bara att det tar ca ett år innan hunden blir så pass stor att den fixar de där sex timmarna. Fixar ni passning under valptiden så är ju det löst.

Dock är ni lite sent ute om ni ska ha valp till sommaren, om ni inte har otroligt tur eller är beredda att ta vilket skräp som helst.

Tack för ditt svar :bow: - känns skönt att veta att en 1-årshund klarar de 6 timmarna.
Det året det tar att komma dit SKA vi fixa.
Det är absolut inget bestämt att det blir till sommaren utan det får ta den tid det tar. Oavsett när det blir så kommer vi att se till att ta semester eller tjänstledigt ett bra tag till att börja med. Sen kan det gå att lösa så att vi kan köra hem under en övergångsperiod. Har pratat med chefen om det idag :bow: :love: :bow: . Han är en pärla :banana: .
Har bestämt oss för att det i så fall blir en liten Westie och ska ringa en uppfödare (för att få mer info) i eftermiddag som goda vänner köpt en hanne av.

Jadzia skrev:
Dock är ni lite sent ute om ni ska ha valp till sommaren, om ni inte har otroligt tur eller är beredda att ta vilket skräp som helst.

Vad grundar du det påståendet på?
Tror du seriöst på att bra hundar bara föds på våren/vintern eller?

Senast ändrad:

Ett år är en ungefärlig riktlinje. Det kan ta 1,5 också, men ju tryggare hund desto snabbare går det. Kan vara värt att tänka på när ni kollar på valparna. En trygg och självständig individ kan man förvisso få lägga ned mer jobb på för att få lydig ( de vågar hitta på mer egna upptåg), men å andra sidan är det oftast inget problem med ensamhet, bli rumsren och liknande.

Nej, men de valpar som är leveransklara till sommaren har redan fötts och pärlorna är antagligen redan tingade. Chansen är inte så stor att man hitta en optimal hund på bara en månad.

Frågar lite försiktigt: När ska ni ha tid för hunden om ni jobbar så mycket?
Varför skaffa hund som man kanske tillbringar tid med mest på helgen, och annars är det barnet som ska uppfostra hunden efter skolan eller släkt och vänner?
Köper man inte hund för att ta hand om den själv och tillbringa tid med den?
Jag har med mig hunden på jobbet så vi är tillsammans hela dagarna och på kvällen tar pappa med den hem till sig(jag jobbar i pappas fotoateljé) och jag skulle inte klara av att ha hund om jag inte fick tillbringa så mycket som möjligt med den.

Bara undrar.

På wesitealliansens sida finns 11 valpkullar utlagda, 9 uppfödare som har valpar färdiga för leverans nu i sommar och 2 har leveransklara nu på en gång. Skulle tro att det finns en hel del kullar, som inte ligger på deras sida dessutom.

Naturligtvis inte.

Chansen att "rätt" valp finns är ju lika stor/liten för oss alla oavsett tid på året för valpköpet....

JAG jobbar inte mycket - 6 h/dag - kommer hem kl.14.
Min man jobbar mer men från 14 på eftermiddagen finns jag alltid hemma. Meningen är sannerligen INTE att barnen ska uppfostra hunden utan den som ska ha huvudansvaret är JAG, dessutom kommer jag hem innan barnen kommer från skolan. Givetvis kommer det att bli hela familjens hund men jag är medveten om att det är min tid som helt och fullt kommer att tillägnas den lilla hunden.
Helt enligt min önskan :) .

Vi har som det ser ut idag inte möjlighet att ta med hunden till arbetena men kommer definitivt att tillbringa ALL annan tid tillsammans med den nya tilltänkta familjemedlemmen.

Då tror jag att den lilla raringen kommer att få det bra mycket bättre än många andra hundar som ingen bryr sig om efter valpstadiet då den inte är roligt längre. Lycka till med pyret.:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 617
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 733
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur