giowanna

Trådstartare
Hej alla glada!

Vet inte om någon här minns mig? Jag hade valpen Totte, kelpie/labrador, men ar tvungen att hitta ett nytt hem till honom för att jag utvecklade kvalsterallergi.

Jag trodde ju att det var honom jag var allergisk mot, medan det egentligen var mina sängkläder... :o Och Ni kan u bara ana hur många gånger jag grämat mig över detta!

När jag började känna av allergin hade jag nyss flyttat tillbaka till mamma och pappa, och de höll på att göra om på våningen där jag och Totte sov. Så det var pga allt damm, och skit som kom från slipning av väggar, och golv, som Totte fick i sin päls... Så jag kände av det när han var nära... :cry: Jag mailade till Astama- och Allergiförbundet, och frågade vilken hund som de rekommenderade om man hade kvalsterallergi, och fick svaret att de kvalster hundar har i sin päls inte är desamma som de kvalster man är allergisk mot om man har sk kvalsterallergi.... :crazy:

Jaja, han bor i Vellinge nu, har fått den mindre fantasifulla namnet Lucky, för barnen i famlijen ville det... :(

Ska lägga upp bilder på honom som större... Fina vovven.. Saknar honom så fruktansvärt!

Men nu går jag i hundtankar igen då... Min pojkvön och jag titta på lägenhet nu, vi ska på en visning på söndag, och hoppas på den! Den är 86 kvm, en tre, nära en stooor park. Perfekt med hund!

Då är ju frågan vilken ras man ska skaffa? :confused:

Vi har tänkt lite på dvärgschnauzer, lite på lagotto romangolo opch lite på svensk lapphund. Är det någon som har fler förslag, eller rekommenderar några av våra tankar om raser?

Tacksam för ALLA svar och tankar! :bow:

Sv: Valpköp!

Inte för att vara kritisk, men om man lämnar bort en hund utan att konstatera allergi så kanske man ska fundera en gång till innan man skaffar en ny...

Ta en titt på livet innan ni skaffar hund, hunden kan bo på 4 kvadrat, bara dess behov blir omskötta. Dvs aktivering av ngt slag, dit räknas INTE promenader.
Den ska dessutom ha någon stans att vara på dagarna, du kan inte räkna med att den kan vara själv förrän vid 6 månader till ett års ålder. Den bör inte heller vara ensam mer än 4 timmar om dagen, sammanlagt.

Har ni detta fixat och klart så är det bara att börja fundera :)

Vad vill ni göra med hunden?? Storlek?? Pälsskötsel?? Aktiveringsnivå?? Personlighet??

//E

Ska själv skaffa lagotto, bara en vecka kvar nu :love: ......
Om ni är intresserade av en sån rekommenderar jag ett besök på klubbens sida www.lagotto.org
Där finns en hel del fakta och uppfödare att få tag på.
Var noga med att uppfödaren är seriös och bara avlar på HD-fria hundar! Finns en del rötägg som inte gör det :mad: ....

De kräver en hel del aktivering och i början passning för att de inte ska gräva sönder i lägenheten :angel: . Är ju avlade nu för att gräva efter tryffel....
Pälsen ska klippas ner 1-2 ggr / år och emellanåt putsas lite. Har aldrig gjort det förut, men pratat med flera som säger att det inte är svårt.

Jag har ju kvalsterallergi, konstaterat av läkare. Och läkaren sa att det nog var bra om jag gjorde ig avmed honom, för att man lätt kan utveckla annan allergi om man redan har en.

Grejen är att jag jobbat på hunddagis i sju månader, utan att känna ngt, och det skulle jag nog redan kännt om jag skulle utveckla allergi..?

Jag jobbar halvtid, så det är igen fara, jag kan jobba när jag vill, bara jobbet blir gjort, och när jag är där, har jag möjlighet att ta med valp, eftersom min pojkvän har företaget.

Min tanke om aktivering är typ jogga, lydnad, dressyr.

Vi vill ha en sällskapshund i första hand, men oxå ngn som har lust att hänga med på lite äventyr då och då. Ska vara ok med barn, vilket vi kommer göra allt för att få den till, genom att umgås med släkt och vänner som har barn.

Så vad sägs om dvärgschnauzer?

Det är inte alls säkert att du utvecklar allergi genom att jobba med hundar.
Däremot kan du genom att ta hem en hund permanent i din bostad där du skall sova m.m efter en tid utveckla allergi.

Jag är ledsen att behöva säga detta , men min åsikt är att du inte bör skaffa en hund.

giowanna skrev:

Varför inte låna en hund genom att vara hundvakt om någon reser bort ett tag? På så sätt kan du ju testa igen.

Men å andra sidan om ditt pricktest visade att du inte är allergisk... det finns ingen möjlighet att du kan få köpa tillbaka den hund du sålt?

I övrigt tycker jag att dvärgschnauzern är en trevlig ras. Helt objektivt, alltså! :D

Jo, det tog iofs bara blodprov för att kolla djurallergi, men det visade inget.

Bra ide, att passa hund. Ska hitta nån kompis som har hund, som jag kan passa!

Usch nu känner jag mig hemsk, vet själv hur jag kände då jag blev konstaterad pälsallergiker.

Jag var 12 år och hade precis fått min ponny.
Läkaren sa att jag skulle sluta vara i stallet, vi behövde inte ta bort hunden men vi skulle heller inte skaffa en till.

Jag kan säga som såhär, det gick inte att hålla mig ifrån stallet. Jag tog Bricanyl och någon annan medicin sedan härdade jag ut.

Kan säga att jag idag är fri från pälsallergi.

Men så är det ju lång ifrån alla som klarar det...

Om du skall låna en hund så bör det vara under ett längre tag
( alltså inte bara någon vecka )

Sedan kan du även ta päls från ett visst antal hundar och göra pricktest på deras olika pälsar, kanske får du en ledtråd där över hur du skall gå till väga.

Lycka till

Jag skulle inte välja en lapphund eller annan spets med låg retningströskel för skall om man bor i lägenhet. Jag har själv haft lapphund och risken för att man får ett skälligt exemplar är överhängande.

Lagotto kan jag inte så mycket om, det gick två kullsyskon i vår valpkurs, en var totalt hysterisk. Rädd för folk, gick inte att lämna själv, hysteriskt nervös.... Den andra var väl som valpar är mest, ganska intensiv dock. De verkar ju ohyggligt poppis och man verkar avla på "allt" just nu, så kolla upp och välj uppfödare med omsorg, nån som har hållit på ett tag och inte bara hängt på flugan.

Strävhåriga vore kanske bra med tanke på att de inte fäller, då får du å andra sidan stå ut med en del trimmning med det är kanske överkomligt?

Åk iväg på nån tävling eller utställning och kolla lite på olika raser, prata med folk osv. Jag är säker på att det finns ytterligare en perfekt hund för dig också!

Kom ju just på att jag visst varit med hund hemma i över en månad!! Jag var bortrest på Island, och där hade de vi bodde hos en vovve, och en katt iofs, som båda fällde en del... Och det kände jag inget av!! Hur kunde jag glömma det??

I vilket fall som helst så tänkte vi åka och hälsa på dvärgschnauzerkennel snart. Någon som kan rekommendera någon i närheten av Malmö, eller i SKåne

Mysan

Det blir nog en dvärgpinsher, de är behändiga, verkar trevliga och bra päls.

Vi ska åka ut till en kennel i veckan och se på dem. KUL! :)

Det va ju mitt förslag :)

Lycka till!!

//E- som också är allergiker men hellre knaprar medicin än är utan odjuren :p

Vart skrev du det? Kan inte se det... Men tack för förslaget i alla fall. Tror den rasen kommer passa oss utmärkt.

oj, förlåt, det var ett annat inlägg om ungefär samma sak... blir så många så man blir snurrig :D

Har du kollat upp din allergi ordentligt då??

Kräv pricktest annars...

//E

Ja, det ska inte vara några problem med min allergi, nu känner jag bara av pollen... :smirk:

Vi ska till Lund, till en kennel som heter Camalis. De verkar bra, och trevliga. Hoppas verkligen att de har en blivande liten vovve som passar lilla mig, och min pojkvän såklart! Han blev helt kär när han såg bilderna! :love:

Hoppas det blir ett trevligt besök! :angel:

En del läkare är väldigt snabba att råda folk att göra sig av med djur på svaga grunder.
Själv blev jag utsatt för pricktest for många år sen efter en seg bihåleinf. Visade lite på katt hund mfl. Läkaren avrådde bestämt från att välja ett djuryrke vilket jag högaktningsfullt struntade i. Har hundar hästar o katt jobbar dagligen med djur utan några egentliga bekymmer.
PL

TACK peter_lundin!!!!! :bow: :bow: :bow:

Det är skönt att det finns folk som får en att tro på sig själv. Jag tror jag kommer skaffa hund i vilket fall som helst. Även om jag måste äta piller och allt för att klara det... Annars känns livet så tomt på ngt vis.... Förutom min pojkvän då, han e underbar! :love:

Ännu ett exempel på snabba läkare:

Jag var jättesjuk som liten och det första läkarna krävde var att vi skulle göra oss av med hundar och katter och att pappa skulle byta kläder och duscha efter varje vända i lagårn. Att ett litet, enkelt prov sedemera visade att jag hade RS-virus, dvs totalt icke allergirelaterat, det bad de minsann aldrig om ursäkt för...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka