Missade frågan, sorry: För mig som redan har två hundar så är det rätt oväsentligt med valpkit mer än att man får lite av fodret det är vana att äta och kanske en snuttefilt, man har ju redan så mycket prylar hemma (lite dålig på att slänga :o). Tänker att om man inte har hund redan så kanske det trevligt med halsband som passar valpen då det lite knepigt att köpa hem i förväg om man inte 100 på storleken, klotång och termometer. Är man inte så varm i kläderna så skadar kanske inte en bok heller att bläddra i.

Glömde nämna att alla valparna åkte till sina nya hem med passande (justerbart) halsband på sig också som de haft på ett tag för att vänja sig innan, det blir så mycket nytt ändå.

Jag skickade med foderföretagets valpkit (en kylväska, bajspåsar och foderprov). Köpte till en matskål, en tygleksak, ett enkelt koppel och en y-sele samt ett litet halsband. Beställde reflexväst och lysande halsband också, men det han inte komma...

Tror att jag la 150:-/valp jag sålde, lite mer till fodervärdarna som fick välja koppel och sele själva.

Förväntar mig absolut inte att få med grejer, men tyckte det var lite kul att ha nått att skicka med.

Oj, lät ändå som att du fick rätt mycket saker för 150kr/valp? :D

Såg en dsskussion på Facebook om vad en uppfödare har för utgifter och där kom valpkit upp som en kostnad.
Jag har sett det som att jag köper en hund och en uppfödare med support. Att uppfödaren ska förse mig med div utrustning har aldrig slagit mig in.

Själv skickar jag med de gratiskit som försäkringsbolaget (termometer, filt, påse, mapp för papper) och fodertillverkaren ( reklamerbjudande i form av kuponger samt provpåsar)har samt kenneltröja med logga på (ren reklam).
Dock skickar vi med foder men vet ju att åsikter om foder är lika många som hundägare och räknar kallt med att de flesta kommer byta ändå.

Kan det här med valpkit vara olika kutym beroende på ras? När jag börjar fundera så slår det mig att ingen av mina raskollegor skickar med mer än en mindre uppsättning mat och det som kommer med försäkringsbolaget och fodertillverkaren.

Hur viktigt är valpkit för er?
Om ni vill ha valpkit, vad vill ni se i påsen?
Senaste vovven kom med exakt samma som du beskriver och det är nog ungefär det jag räknar som ett bra valpkitt, Verken mer eller mindre. Jag tycker det känns bra att få med lite reklamsaker för de ger liten hint om vad uppfödaren (som förhoppningsvis har lång och stor erfarenhet av hundar) tycker fungerar bra när de kommer till foder och försäkringar. Sedan fick jag några av sidor med instruktioner om hur valpen haft det sina första veckor i livet och vad som kunde vara bra att tänka på under valpens uppväxt.

Förra valpen levererades med absolut inget annat än en plastficka med papperna. Det tyckte jag kändes lite torftigt speciellt eftersom jag då fick valpen levererad till mig och inte hade träffat uppfödarna personligen.

Fick med foder,skål och lite annat från foderleverantörens valpkit. Sen fick vi även med koppel och halsband. Fick även extra färskfoder med mig hem och en fäll då jag skulle åka tåg.
Har även konstant support av min uppfödare, hon är bara ett mess borta typ. Får hälsa på hur mycket jag vill, får massvis med träningstips (kan skicka träningsfilmer som hon ger feedback på etc). Hon är givmild överlag och skickar med mig grejer hon tycker jag behöver för att träna, kampduttar mm.

Fick egensydda hundleksaker samt koppel och sele. Sedan fick vi med fodertillverkarens och försäkringsbolagets valpkit.
Sele/halsband som passar samt lite av fodret är väl det jag "räknar" med att få med mig.

Sista valpen fick vi med lite mat, filt från Agria, koppel+ halsband samt en dummy. Hade inte förväntat mig något, det var valpen vi var intresserade av :)

En bit av filten som mamma-tik legat på. Pärm med hundens alla papper, lite "bra-att-veta-texter" och bilder från valptiden. Och en valp-påse från försäkringsbolaget, typ bajspåsar, ihopvikbar skål, halsband, koppel. Sen ett års medlemskap i rasklubben.
Viktigast har nog ändå varit att de alltid är tillgängliga för sina valpköpare. Det är verkligen bara att ringa om man undrar nåt. Som problemhundsutredare stöter jag ofta på hundägare vars "uppfödare" lyser med sin frånvaro efter leverans.

Skickar med Agria breeders kit (när dom kommer ihåg att skicka till mig....), lite torrfoder från tillverkaren (och lite andra pryttlad som dom skickar med) och presentkort på fryst råfoder (eller skickar med råfoder beroende på omständighet).
Brukar göra en fleecefläta för lek och ev skicka med någon annan leksak - oftast en IKEA-mus och något tugg. Det räcker gott enligt mig :)

Jag som valpköpare förväntar mig inte att få med något mer än lite foder valpen är van vid och en stöttande uppfödare. För mig är det viktigare att jag har en uppfödare som jag kan vända mig till än att få med olika saker :)

Kul svar i tråden :)

Det var väl ungefär som jag trodde att de flesta har fått gratisgrejerna och nöjer sig med det.
Blev lite förvånad när jag såg hur mycket vissa skickade med. Utöver mat och gratispaketen så var det leksaker, tuggben, koppel, halsband, matskålar, filt...vad mer behöver en liten valp liksom:confused:
Ska uppfödaren sponsra köparna med all utrustning? Som uppfödning inte var kostsamt nog :D

Jag tyckte det nästan var en tävlan i vräkigaste valpkittet och började undra om jag var snål!:o

Kul svar i tråden :)

Det var väl ungefär som jag trodde att de flesta har fått gratisgrejerna och nöjer sig med det.
Blev lite förvånad när jag såg hur mycket vissa skickade med. Utöver mat och gratispaketen så var det leksaker, tuggben, koppel, halsband, matskålar, filt...vad mer behöver en liten valp liksom:confused:
Ska uppfödaren sponsra köparna med all utrustning? Som uppfödning inte var kostsamt nog :D

Jag tyckte det nästan var en tävlan i vräkigaste valpkittet och började undra om jag var snål!:o
Läser en uppfödares blogg, och blev förvånad när hon visade upp vad som följde med valparna. Det var schampon från Pet head, fina kampleksaker, koppel och halsband, m.m. Det måste ha blivit ett ganska dyrt valpkit! :crazy:

Såg en dsskussion på Facebook om vad en uppfödare har för utgifter och där kom valpkit upp som en kostnad.
Jag har sett det som att jag köper en hund och en uppfödare med support. Att uppfödaren ska förse mig med div utrustning har aldrig slagit mig in.

Själv skickar jag med de gratiskit som försäkringsbolaget (termometer, filt, påse, mapp för papper) och fodertillverkaren ( reklamerbjudande i form av kuponger samt provpåsar)har samt kenneltröja med logga på (ren reklam).
Dock skickar vi med foder men vet ju att åsikter om foder är lika många som hundägare och räknar kallt med att de flesta kommer byta ändå.

Kan det här med valpkit vara olika kutym beroende på ras? När jag börjar fundera så slår det mig att ingen av mina raskollegor skickar med mer än en mindre uppsättning mat och det som kommer med försäkringsbolaget och fodertillverkaren.

Hur viktigt är valpkit för er?
Om ni vill ha valpkit, vad vill ni se i påsen?

Nu har jag bara skaffat vuxna hundar. Men det har varit från uppfödare allihop.

Har fått med koppel, filt och lite mat oftast.
De två första följde inget med.

Jag personligen behöver inget om jag skaffar en valp. Men kan hunden lugnas av att ha tex filt som luktar deras sas så är ju det bra vid flytt.
Resten skiter jag i. Vill helst köpa de saker jag själv vill ha. Och känns dumt att slösa miljö på en massa saker jag inte kommer använda sas.
Mat kan jag ju köpa samma märke..

Sen har två senaste uppfödare erbjudit att jag får ringa när som helst om det är ngt. Det är ngt jag värderar högt.
Även om jag haft hund och samma ras snart 30 år så vet ju de mer än mig.

Läser en uppfödares blogg, och blev förvånad när hon visade upp vad som följde med valparna. Det var schampon från Pet head, fina kampleksaker, koppel och halsband, m.m. Det måste ha blivit ett ganska dyrt valpkit! :crazy:

Kanske jag som föder upp fel ras och inte har råd med flaschiga kit :D

Men vi har iaf livstids suport och tar utan knussel tillbaka hundarna oavsett ålder och anledning. När det handlar om bruksras och folk är aktiva i träning så är suporten något som tar väldigt mycket av ens tid.

Det här med "snuttefilt" dvs filt som luktar mamma är det nått som verkligen behövs?
Ingen hund oavsett ras el blandning jag tagit hem och ingen jag sålt har haft nån separationsångest så att filt ska ha känts nödvändigt.

Vår valplåda brukar vara rätt grisig och jag byter flera ggr om dagen i den. Efter 4 v flyttar de ut i hundhuset och där sover de i halm så jag har ändå inget att skicka med :p

Det här med "snuttefilt" dvs filt som luktar mamma är det nått som verkligen behövs?
Ingen hund oavsett ras el blandning jag tagit hem och ingen jag sålt har haft nån separationsångest så att filt ska ha känts nödvändigt.

Vår valplåda brukar vara rätt grisig och jag byter flera ggr om dagen i den. Efter 4 v flyttar de ut i hundhuset och där sover de i halm så jag har ändå inget att skicka med :p

Jag har fått med mina fleecefiltar ouppackade och fortfarande i plastförpackningen, och mina valpar har varit trygga och lugna ändå :D Men har man möjlighet så är det ju inte dumt, tänker jag :)

Jag har fått gratisgrejorna + filt,halsband och koppel och en billig leksak. Senaste "valpen" var 4 månader vid leverans så hon hade redan växt ur valphalsbandet ;) Som filt hade uppfödaren bara klippt ut fleecebitar ca 1x1 m och det tyckte jag var ok. Fick även med en liten flaska Piss-off med senaste valpen. Det var faktiskt användbart :o

Uppfödaren där jag kommer köpa min valp ifrån nu lämnar med lite mat. Tror ett halsband av ett billigt märke följt med.

Har aldrig fått någonting när jag införskaffat valp tidigare. Dock en bra support/kontakt med uppfödaren.

Jag köper hund inte saker.

De två första hundarna fick jag med en royal filt, det var väl nått som ingick i deras valpkit. Det var inget som hade varit i närheten av någon mamma-hund eller ens uppackat :p Och det spelade verkligen ingen roll. Den första valpen gjorde slamsor av filten och den andra använde vi den aldrig till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka