R

Raderad medlem 94602

Såg en dsskussion på Facebook om vad en uppfödare har för utgifter och där kom valpkit upp som en kostnad.
Jag har sett det som att jag köper en hund och en uppfödare med support. Att uppfödaren ska förse mig med div utrustning har aldrig slagit mig in.

Själv skickar jag med de gratiskit som försäkringsbolaget (termometer, filt, påse, mapp för papper) och fodertillverkaren ( reklamerbjudande i form av kuponger samt provpåsar)har samt kenneltröja med logga på (ren reklam).
Dock skickar vi med foder men vet ju att åsikter om foder är lika många som hundägare och räknar kallt med att de flesta kommer byta ändå.

Kan det här med valpkit vara olika kutym beroende på ras? När jag börjar fundera så slår det mig att ingen av mina raskollegor skickar med mer än en mindre uppsättning mat och det som kommer med försäkringsbolaget och fodertillverkaren.

Hur viktigt är valpkit för er?
Om ni vill ha valpkit, vad vill ni se i påsen?

Jag har nog bara fått med försäkringsbolagets valpkit när jag köpt valp.
Med Floyd fick jag ett retrieverkoppel också, (från Biltema. Tyckte det kändes snålt när jag fick det, men det är fasen det bästa kopplet vi har och det har blivit fler likadana :D
Hans uppfödare sponsrar dessutom med gratis träningar tills de är 2 år, vilket jag tycker är väldigt värdefullt.

Jag har inte förväntat mig något valpkit och det är inte viktigt för mig men jag har blivit lite smått bortskämd av mina schnauzers uppfödare (de är från samma uppfödare) :o Har ffa fått trimgrejer. Hon trimmar också gratis de första gångerna men jag bor för långt ifrån henne så hon har aldrig trimmat mina. Minns inte vad vi fick med till ceskyn, det var snart 12 år sedan så inte så konstigt att minnet sviker där kanske :)

Jag tror inte att min uppfödare skickar med något mer än koppel+halsband längre, för sist fick vi inget mer än det. Och då bad jag henne behålla kopplet :p Eftersom jag redan hade tre stycken och inte gillar dom. Men, valpen innan det fick vi rabattcheckar på foder. Valparna före det fick vi en Royal canin ryggsäck med foder och lite papper från royal med info om deras foder.
Jag gillade checkarna vi fick med förra valpen, typ 500 spänn! Blev mkt träningsgodis det :p

Jag har inte förväntat mig något valpkit och det är inte viktigt för mig men jag har blivit lite smått bortskämd av mina schnauzers uppfödare (de är från samma uppfödare) :o Har ffa fått trimgrejer. Hon trimmar också gratis de första gångerna men jag bor för långt ifrån henne så hon har aldrig trimmat mina. Minns inte vad vi fick med till ceskyn, det var snart 12 år sedan så inte så konstigt att minnet sviker där kanske :)

När jag köpte mitt skägg fick jag också några gratistrimmningar. Det blev som lektioner nästan så jag trimmade hjälpligt själv de första åren. Sen lessnade jag och köpte en klippmaskin :o

Jag har fått med en liten påse foder, mest för sakens skull eftersom uppfödaren vet att jag inte kommer ge av det ändå :p Men that's it. Jo, det där "välkommen valp"-grejset från SKK har jag fått också.

Helt ärligt så bryr jag mig inte, längre. Förut tyckte jag att det var tråkigt att inte få med något när jag läste om att andra fick med allt möjligt, men nu är jag så kräsen att chansen att få med något riktigt användbart känns minimal :angel:

Själv ser jag hellre att uppfödaren hjälper till senare med saker, tex anordnar kennelträffar, hjälper valpköpare att komma igång med olika hundsporter vid behov, arrangerar eventuellt MH/BPH... På olika sätt underlättar för valpköparen att verkligen ge hunden bra förutsättningar, hjälper till med det som behövs för att lättare kunna utvärdera kullen (och kunna avla ännu bättre framöver) och allt vad det kan vara.

Det har tex hänt då och då att uppfödare kontaktar mig för att de ska sälja valp till någon som bor i närheten, och de själva bor långt bort. Då kollar de om jag kan hjälpa till vid behov med saker som att komma igång med lure coursing, tipsa om bra ställen för vinthundsspring osv. Sådant tycker jag om, för det kan ju vara svårt att som ny ha koll på sådant, veta vilka personer som kan kontaktas m.m.

När jag köpte mitt skägg fick jag också några gratistrimmningar. Det blev som lektioner nästan så jag trimmade hjälpligt själv de första åren. Sen lessnade jag och köpte en klippmaskin :o
Jag har stått ut två och ett halvt år hittills, får se hur länge jag gör det :D Valpen är dock köpt med bibehållen avelsrätt så honom får jag inte klippa :p

Jag fick senast filt, täcke, halsband och leksaker utöver reklammaterialet. Sen sydde uppfödaren ett fint vintertäcke då hunden fyllt 1.

För mig spelar det ingen roll vad som ingår. Jag köper hund. Inte kit.

Aldrig tänkt tanken. SKK:infon och filt från agria plus termometer. Jag vill inte ha prylar, men rabattcheck från Royal på 500kr är ju mycket trevligt.

Jag har fått med kiten från försäkringsbolagen och foder, tycker att det är rätt bra att få en till termometer och lite foder. Men egentligen så är det nog ingen jag skulle ha saknat heller, bytte ju till färskfoder rätt snabbt med senaste valpen i alla fall:p

Som flera ovan: fått med kitet från försäkringsbolaget.
Sen är min uppfödare av den givmilda typen, så när man varit på besök följer det med plädar, trimverktyg som funkar för mig men inte henne, torrfoder, hundgodis i alla valörer, köpt och hemmagjort osv osv. Konstant support både vad gäller hundvakt, trimningstips/-hjälp, sällskap, samtal om rasen/enskilda hundar, träningstips mm mm. Allt är inte alltid något jag applicerar, men ingen kunskap är onödig.

Vet flera tollaruppfödare som skickar med en liten dummy och visselpipa. Det är väl för att uppmuntra till att man ska träna lite apportering med sina hundar framöver. Tycker det är trevligt, men absolut inget jag förväntar mig. Ganska onödigt dessutom om man köper en schäfer, exempelvis :D;)

Jag fick rätt mycket känns det som men jag tror att en hel del av det kom från foderbolaget valpkit
Fodertunna, 3 kg mat, lite olika godis och tugg, och sen en filt och en leksak från uppfödaren. Jag hade inte förväntat mig någonting dock.

Jag fick även en årsprenumeration hoss Scandinavian sealyhams society vilket jag tycker är otroligt gulligt av uppfödaren

Tror jag bara fått med grejer från foderföretaget (liten foderpåse, reklam/info, nån rabattcheck, och ena gången ryggsäck + filt) och SKK. Nåt kit från försäkringsbolaget har jag aldrig ens hört om :crazy:

Vi får in en del beställningar på dogofaxer, som uppfödare alltså beställer till hela kullar. :eek: De har nog ett rätt påkostat valpkit, tänker jag.

Jag gick lite sponsgrejer från uppfödarens foderleverantör och försäkringsbolag, leksak, illaluktande filten :heart, ett års medlemskap i rasklubben.

Det är väl inte viktigt alls vad man får (eller inte får) med vid valpköp...

Med första hunden fick jag ett litet valpkoppel med halsband, en liten pipleksak och en bit av en ”filt” med mamma/syskondoft. Och ett års medlemskap i rasklubben. Sedan fick vi en pärm med hennes papper och lite allmän info. Pärmen innehöll också en liten ”valpningsberättelse” (hur valpningen gått till, vilken ordnng valparna kom i, födelsevikter mm), personliga data för valpen (tex viktkurva) och ett par fint ihopknåpade sidor med valpfoton på våran valp med och utan syskonskara. Dessutom lite information om båda föräldrarna (alltså inte bara meriter o dyl utan mer personlighetsdrag och hur de var i vardagen).

Med andra hunden fick vi valpkoppel med halsband, en hemmagjord kampleksak i fleece, ett par tuggisar och lite färskfoder. Och ett foto på alla valparna i kullen.

Det jag uppskattat mest är faktiskt pärmen vi fick med första hunden. Jätteroligt att ha lite analoga foton på henne och syskonen från innan hon flyttade till mig, och att veta hur valpningen gick till och sånt... Kanske är löjligt, men sån är jag! :o

Skickade med försäkringsbolagets kit + foderpaket (fick det av fodertillverkaren när jag kontaktade dem och kollade om de hade valpkit så då fick jag till varje valp av det foder jag gav) + valpbok (som jag köpte in själv).

Reklamvalpkit, bok om rasen, visselpipa och foder är vad jag har fått från de senaste. Även en bok om hundträning om jag minns rätt.

Det har ju noll betydelse, men kul om det är användningsbara grejer.

Såg en dsskussion på Facebook om vad en uppfödare har för utgifter och där kom valpkit upp som en kostnad.
Jag har sett det som att jag köper en hund och en uppfödare med support. Att uppfödaren ska förse mig med div utrustning har aldrig slagit mig in.

Själv skickar jag med de gratiskit som försäkringsbolaget (termometer, filt, påse, mapp för papper) och fodertillverkaren ( reklamerbjudande i form av kuponger samt provpåsar)har samt kenneltröja med logga på (ren reklam).
Dock skickar vi med foder men vet ju att åsikter om foder är lika många som hundägare och räknar kallt med att de flesta kommer byta ändå.

Kan det här med valpkit vara olika kutym beroende på ras? När jag börjar fundera så slår det mig att ingen av mina raskollegor skickar med mer än en mindre uppsättning mat och det som kommer med försäkringsbolaget och fodertillverkaren.

Hur viktigt är valpkit för er?
Om ni vill ha valpkit, vad vill ni se i påsen?

Jag skickade med foderföretagets valpkit (en kylväska, bajspåsar och foderprov). Köpte till en matskål, en tygleksak, ett enkelt koppel och en y-sele samt ett litet halsband. Beställde reflexväst och lysande halsband också, men det han inte komma...

Tror att jag la 150:-/valp jag sålde, lite mer till fodervärdarna som fick välja koppel och sele själva.

Förväntar mig absolut inte att få med grejer, men tyckte det var lite kul att ha nått att skicka med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka