Fast nej. Min valp måste kunna vissa kommandon och två av de viktigaste är kom hit och stanna.Det är en 4-5 månader gammal valp ni pratar om, låt den vara valp för sjutton blir nästan ledsen över att läsa vilka krav många har på en så liten valp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nej. Min valp måste kunna vissa kommandon och två av de viktigaste är kom hit och stanna.Det är en 4-5 månader gammal valp ni pratar om, låt den vara valp för sjutton blir nästan ledsen över att läsa vilka krav många har på en så liten valp.
Gud ja. Om jag bara står och kastar köttbullar på hunden så löser sig allt, typ. Det är givetvis långt ifrån sanningen. Men jag tar gärna det säkra före det osäkra när man ska "tipsa" i textform.
@Narcissa Har ni gått eller ska ni gå någon valpkurs framöver? Kan också tipsa om boken TSB-modellen, den tycker jag är riktigt bra.
Ja då lär du in dom , men knappast genom att jaga valpen eller springa och gömma sig.Fast nej. Min valp måste kunna vissa kommandon och två av de viktigaste är kom hit och stanna.
Men vem har pratat om att man ska jaga valpen?Ja då lär du in dom , men knappast genom att jaga valpen eller springa och gömma sig.
Som sagt vill jag bara klargöra att jag har haft ett antal valpar och är uppvuxen med hundar. Har tävlat med hund mm.
Jag tänkte vi skulle gå valpkurs men den är slut och kommer inte igång förrän hon är för gammal. Vi får nog anmäla till någon unghundskurs.
Hon har iaf blivit bättre på kommandot stanna. Gråa hår får man...gråa hår.
Ja då lär du in dom , men knappast genom att jaga valpen eller springa och gömma sig.
Nä precis. Jag känner ju att denna är...ja...envis.Unghundskurs blir nog alldeles utmärkt!
Jag har också vuxit upp med hund och har haft ett antal valpar av varierande raser. Men ibland saknas rätt verktyg ändå. Sådant blir man snabbt varse om när man stöter på patrull. Så jag menar absolut inte att du skulle vara nybörjare eller dylikt, även den mest erfarna kan stå handfallen ibland.
Fast nej, jag kan ju inte ha en hund som springer och inte går att bryta i fårhagen? Det blir ju kaos och djurplågeri för fåren. Han måste lyssna oavsett om fåren är roligare än mig och jag kommer aldrig någonsin att kunna bli lika intressant som fåren. Däremot kan han ju lära sig att om man inte lyssnar så får man inte vara med fåren.
TS: Har du tränat något inne? Tränat in ett stopp-kommando inne? Eller typ belöningsord?
Jo det blir du väl eftersom att du håller I "nyckeln" till att få valla? Lyssnar man på dig så får man bästaste belöningen?
Belöning/att man är en resurs behöver ju inte vara just att hunden får något av mig tänker jag utan även att de får tillgång till något annat. Som tex får
Jag kan absolut vara nyckeln till att få arbeta.
Men absolut inte roligare än fåren och han har kört över mig helt i fårhagen pga att jag inte varit kunnig nog att dela ut krav och konsekvenser. Han är för snabb för att det ska gå att tänka att ”han kommer sköta sig om han får belöning när han sköter sig”. Spelar ingen roll hur mycket man belönar när han sköter sig om han vet att han kommer undan med att sticka rakt igenom fåren och springa som en galning och självbelöna sig.
Ja alltså, jag är absolut inte emot en snabb korrigering. Ibland är det schysstare än att vänta ut en stressad hund. Menade mest att hunden kan ju lära sig att man är roligast via att man ger den tillgång till jakt, jobb, boll osv om den lyssnar.
Finns dock inte en chans att han tycker att jag är roligare än fåren hur ofta jag än tar honom till fårhagen. Och att han skulle lyssna för att jag tar honom till fårhagen, när han kan självbelöna sig själv med att inte inte lyssna om han inte vet att det finns konsekvenser till sitt dåliga beteende.
Jag kan absolut vara nyckeln till att få arbeta.
Men absolut inte roligare än fåren och han har kört över mig helt i fårhagen pga att jag inte varit kunnig nog att dela ut krav och konsekvenser. Han är för snabb för att det ska gå att tänka att ”han kommer sköta sig om han får belöning när han sköter sig”. Spelar ingen roll hur mycket man belönar när han sköter sig om han vet att han kommer undan med att sticka rakt igenom fåren och springa som en galning och självbelöna sig.