Valpfråga igen...

Migo

Trådstartare
Som några här nog redan vet så är jag i sökandet efter en valp att lägga min träningsenergi på, nu när hundgubben här hemma börjar tröttna.

Jag har satt upp några punkter som är väldigt viktiga för mig, och bestämt mig för att försöka hitta en valp som är lev. klar nånstans efter årsskiftet.
För att inte nalla av vet. bufferten så har jag satt upp ett eget sparkonto åt valpinköpet.

Jag ringde på en annons från en kennel häromdan. Allt lät jättebra på tfn, så åkte dit för att hälsa på, mest med inställningen att lära mig lite, träffa fler olika linjer av rasen mm.

Tror ni inte de hade valpen med stort V! H*n fyller alla mina önskemål med råga, uppfödaren verkar fantastiskt bra och det kändes verkligen som en person vars avel jag vill stödja:bow:. Fick träffa flera äldre släktingar och halvsyskon, alla verkade tevliga utöver det vanliga!

Problemet: Hunden är leveransklar ett par månader tidigare än jag tänkt, och den ligger ett par-tre tusenlappar över mitt "tänkta cirkapris"(i övre delen av rasens normalpris). Det innebär visst stök med omstrukturering av arbetstid ett tag framöver, samt att jag måste låna ett par lappar från vet. bufferten för inköpet. Samt då att jycken är så pass lovande att jag tar på mig "prestationskrav" från uppfödarens sida, även om denne försäkrade att så inte är fallet. Tänk om jag sabbar en kanonhund, som hade kunnat komma mycket längre med nån annan?

Hur skulle ni ställa er? Kan man rycka på axlarna och tänka att det föds fler sånna valpar, eller ska man slå till när det är så mycket som faktiskt klaffar?

/Migo
kalla fötter men med bilden "Hunden med stort H" framför ögonen...

Sv: Valpfråga igen...

Tänk om jag sabbar en kanonhund, som hade kunnat komma mycket längre med nån annan?

Hur skulle ni ställa er? Kan man rycka på axlarna och tänka att det föds fler sånna valpar, eller ska man slå till när det är så mycket som faktiskt klaffar?

Man köper och skrattar sig lycklig över att ha en kanonhund!

Jag tvekade en hel del innan jag köpte min unga dåre. Främst för att framtiden inte var helt utstakad och för att jag fick ta pengar från ett sparkonto till att köpa henne.

MEN hon hade en stamtavla jag bara kunnat drömma om, jag kände uppfödarna och de känns mer som en familj än "bara uppfödare" för mig och sedan föddes det just DEN valpen, valpen som verkade kunna passa in på allt jag någonsin kunnat drömma om.

Visst har det varit jobbigt ibland. Visst har jag känt mig hopplös över att ha en kanonhund och varit rädd att "inte kunna utnyttja allt" osv. MEN nej, jag ångrar mig inte och jag vet att jag mått dåligt i evigheter om jag inte köpt henne. Hon är en fantastisk hund, det kände jag så fort jag började få ett hum om hur valparna var till sättet (jag bodde på kenneln nästan hela tiden från att valparna var en dag gamla) och faktiskt, trots allt trassel som sedan dykt upp. Jag tror tamigfan att jag skulle göra samma sak om och om igen om jag skulle få chansen.

Det finns nog få känslor som är härligare än känslan av att ha hittat rätt. Tror man sig ha gjort det, då tycker jag absolut att man ska satsa.

Tror du själv att du kommer få fler sådana här (eller bättre) chanser? om du tänker realistiskt?

Realistiskt så nej. Ingen av de hundar jag sett eller besökt har varit i närheten av "idealet" på samma sätt som denna.

Å andra sidan sitter pessimisten i mig och säger att den är dyr, den kommer vid fel tidpunkt och det föds flera hundra varje år - chansen att fler är bra borde vara rätt hög.

Oftast lyssnar jag inte på pessimisten i huvudet, men det är så STORT med valpköp!

/Migo
som egentligen vet vad hon vill...

Vi skulle ju också köpt valp först efter årsskiftet, men så dök precis den upp som vi ville ha :love:
Vad gör man? Kanske dyker man på den perfekta hunden igen, eller så inte.
Vi valde att inte chansa :idea:

Inte skulle du förstöra den! Nejnej.

Problemet: Hunden är leveransklar ett par månader tidigare än jag tänkt, och den ligger ett par-tre tusenlappar över mitt "tänkta cirkapris"(i övre delen av rasens normalpris). Det innebär visst stök med omstrukturering av arbetstid ett tag framöver, samt att jag måste låna ett par lappar från vet. bufferten för inköpet. Samt då att jycken är så pass lovande att jag tar på mig "prestationskrav" från uppfödarens sida, även om denne försäkrade att så inte är fallet. Tänk om jag sabbar en kanonhund, som hade kunnat komma mycket längre med nån annan?

Lite dyrare än tänkt, lite omstruktureringar och lite stök, men inget av detta är väl omöjligt?

Känns det rätt så kör! Som flera sagt så kommer du garanterat att ångra dig om du hoppar av. Min fästman (en mycket vis människa) brukar fråga mig vad magkänslan säger när jag velar. Hur känns din? :)

Magkänslan har talat, stöket är genomstökat, hunden är tingad!:love::love::love:

Åh vad spännande :laugh:!! Vad är det för ras på den lille/lilla, och när kommer den hem :bump:?!

När jag planerade mitt första hundköp (eller kanske man ska säga andra...) så hade jag planerat lääänge, allt skulle stämma i fåga om pengar, tid osv. osv. Visade intresse för en kull som skulle vara leveransklar när det passade mig att ta valp... MEN så dök valpen med stort V upp, hos en annan uppfödare och jag blev :love: , fastän det var en månad innan jag egentligen tänkt ta valp och jag egentligen inte hade fått ihop tillräckligt med valppengar än så slog jag till och köpte henne och det är det bästa jag någonsin gjort. Hon är en once in a lifetime hund och min fyrbenta soulmate. Första tiden då jag fortfarande hade knasiga arbetstider fick hon vara hos en av mina bekanta under dagarna så det löste sig med den biten i allafall.

Edit: såg nu att du tingat valpen, vad kul :D

Grattis!!
Då ser vi fram emot att du tar den med när du kommer ner framöver? Jag kan gulla med den medan du gullar med hästarna mina :idea:

Magkänsla är den bästa att lyssna på. Här är en till som skulle haft valp till våren men som sitter med en liten 9-veckors här hemma nu. Så grattis till valptingningen och kör så det ryker! Typ. :D

Tack för pepp, råd och gratulationerna:bow:

Det är en Border Collie, väldigt ljus hane med svart runt öronen och ett par fläckar på kroppen. Han är egentligen redan klar att flytta, men eftersom jag ska jobba i storstan och bli kvar över natten om 10 dagar, så hämtar jag honom först den 22 Nov. Han har en syster kvar att leka med, och får då en uppdaterad vet. besiktning någon dag innan jag hämtar. Visst missar jag 10 dagar med bebis, men det känns bättre än att utsätta honom för "sova borta" redan efter en vecka. (Så nej Skuggi, han är inte med förns nästa vända i storstan... hämtar honom dagen efter jag är hos dig!)

Kenneln är godkänd i SKK, har 20 års erfarenhet i gemet och allt verkade verkligen jättebra. Inga tveksamheter ang. nånting:bow::love:
Det finns vallningsmeriter på båda föräldrarna, HD fria, och aktiva hundar. Linjen är lugn för att vara BC, inte lätt för stress, kontaktsökande och samarbetsvilliga. Mellanstora och lagom pälsade.

Helt enkelt en kanonvalp!

Jag lovar att det blir bilder nästa gång jag hälsar på honom!;)

hehe, så du klarade av att välja mellan dina två töser? Vilken blev det? (såg din tråd!)

Hihi! Ja, det blev den svarta. *bygger ny tråd* :p

Vissa raser är det viktigare än vanligt att välja just rätt valp/rätt uppfödare av tycker jag, även om tajmingen kanske blir lite fel. Jag tror du gjorde helt rätt. Grattis! :)

Idag väntade en trevlig överaskning på mailen: Två goa bilder på Boss! En från i morse, och en från första dagarna i livet.
Tack så mycket Eva för dem, de gör väntan lite lättare!:bow::bow:

Här är alltså min gräddtuss Boss! (den vita med svart mask)
BossEdit.jpg

/Har inte sovit på tre nätter nu - väntar på att tiden ska gå fort:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 027
Senast: Monstermom
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 756
Senast: Shark
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna