alazzi
Trådstartare
Har en 13 veckors valp av en väldigt korthårig ras. När det är kallt förstår jag att han ogärna vill gå ut men han är ovllig även när det har varit varmare. Normala hundar brukar ju bli glada när man tar fram kopplet och ska ut, men han går och gömmer sig...
Vi har en liten trädgård och där leker han gärna med barnen, en kort stund. Sen vill han in även om det är varmt. Han är med mig även när jag rensar ogräs i trädgåren, en stund ligger han bredvid mig i solen, tills han vill in. Då ställer han sig vid altandörren och vill in trots att jag har lagt ut en tjock dyna att ligga på och det är soligt. På valpträffen söker han sig till människorna och vill bli upplyft. Leker bara en kort stund med övriga hundar och då bara de som är lika stora som honom. Större hundar är han rädd för. Han är givetvis kollad av veterinär men bara en vanlig hälsokoll när vi vaccinerade honom. Jag kommer att prata med uppfödaren också om hon har några tankar och tips om detta.
Hemma har vi två katter som han gärna leker med.
När vi går promenad så är det ofta helt hopplöst att få honom att röra sig. Godis är helt ointressant, har provat massor med olika sorter. Han vill bara gå när vi är på hemväg. Från hemmet vägrar han att gå. I stallet är det lättare, då kan han promenera till och från ridbanan med god fart. Men jag kan ju bara ta med honom till stallet när vi är flera, när jag åker ensam till stallet så får han stanna hemma med dottern.
Hemma har vi två katter som han gärna leker med.
När vi går promenad så är det ofta helt hopplöst att få honom att röra sig. Godis är helt ointressant, har provat massor med olika sorter. Han vill bara gå när vi är på hemväg. Från hemmet vägrar han att gå. I stallet är det lättare, då kan han promenera till och från ridbanan med god fart. Men jag kan ju bara ta med honom till stallet när vi är flera, när jag åker ensam till stallet så får han stanna hemma med dottern.