Valpen kräks, råd!

G

Genesis

Min 7 månaders valp Iris började kräkas i måndags em, då kom frukosten upp. Sedan fick hon kokt ris på kvällen och verkade bli piggare. På morgonen efter spydde hon upp riset. Hon ville inte ha något att äta, men på em/kvällen fick hon kokt ris igen som hon åt upp och fick behålla.

Hela onsdagen var hon pigg och glad, åt som vanligt, kissade och bajsade. Imorse ville hon inte ha sin mat, fick några köttbullar. Hon har kissat men inte bajsat något, och så vid sex-tiden ikväll började hon spy igen. Nu har hon spytt kanske 5 gånger de senaste timmarna, försökte ge henne kokt ris men det vill hon inte ha.
Hon är märkbart medtagen och skakar :(

Ringde jourhavande vet, men hon tyckte vi skulle avvakta tills imorn och se om det går att få i henne lite ris då.
Men usch, det känns så hemskt att se henne så medtagen.. Enligt vet skulle det ta ett dygn i alla fall innan hon blir uttorkad. Men fortsätter hon att spy lär hon väl bli det snabbare?

Vad tycker ni? Skulle ni känna er lugna med att avvakta hela natten?

Sv: Valpen kräks, råd!

Jag skulle nog ringa veterinären igen om hunden verkar bli sämre. Låter inte bra alls att hunden ligger och skakar och verkar medtagen samt spyr upprepade gånger på kort tid. Låter som att det skulle kunna vara stopp i tarmen eller nåt om den inte bajsar heller. Kan den ha ätit något främmande föremål?

Som sagt, jag tycker du ska ringa veterinären igen, förklara noga hela händelseförloppet. Det är lätt att missa nåt som hänt och svårt för veterinären att bedöma hur sjuk hunden är på telefon. (Hade det varit min hund hade jag nog åkt in till djursjukhus)

Lycka till och hoppas att hunden kryar på sig!

Sv: Valpen kräks, råd!

Det var veterinären på djursjukhuset jag pratade med. Men nu har hon lugnat ner sig och ligger o sover i soffan, så det känns lite skönare.
Spyr hon igen ringer jag o hoppas vi får komma in! usch, finns verkligen inget värre än att se sin lilla plutt må så dåligt :(

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 166
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: MiaMaria
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 069
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 813
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025