Valpen är satt på svält diet

A

Athina

För 10 dagar sedan blev min 4mån schäfer dålig i magen. Det började med att han blev lite lös på sista promenaden vid 21 tiden och sen small det till på natten, vaknade av att han sprang till dörren och hoppade på handtaget, ut for vi i pjamas och det rann ur honom, så fortsatte det hela natten 1gång/h till 1gång/ 2h tills han var tom i magen.

Förut när han bara varit lite lös har vi gett honom a-fil och det har funkat jätte bra, men det funkade inte den här gången.

Han gjorde inte av sig förän efter 14.tiden igen och då såg det fint ut, men så drog det sig mot kvällen och så var det dags igen. :crazy:
Så höll det på 4 nätter. Sen vart det plöttsligt bra 2 nätter och man pustade ut och tyckte det var skönt för honom.
Men icke 3:e natten så började det igen. Så jag ringde vet på morgonen och han sa att dem hade drop-in hela dagen så det vara bara att komma förbi.

Men väl där så fick jag inte träffa honom utan fick bara prata med en av assistenterna som gav mig ett papper meed en svält diet att följa, en påse Hill's Id foder och en tub diarsanyl.
Dem sa att han förmodligen ätit något och fått en olämplig bakterie i tarmen som vi nu skulle svält ut.
2 första dagarna gick bra och den lilla avföring som kom ut såg fin ut, men nu när han får fisk och ris så är avföringen väldigt gul och slemmig.
Sen är han konstant hungrig och har fått för sig att då kan han ju äta kattbajs ute på promenaden, som ett extra mellan mål.
Han får gå i koppel hela tiden så vi ser att han inte får i sig något snusk, men jag misstänker att det slinkit ner något eftersom det inte är bra.

Jag tycker det här är skit trist och man ser ju att han tappar hull eftersom han inte äter sin vanliga mat.
Men det han får äter han med extrem apiti och han dricker ju, men än då. :cry:

Sv: Valpen är satt på svält diet

Vi har haft samma problem två gånger med vår valp.
Det var mask båda gångerna :grin:

Vi har ju avmaskat honom regelbundet fram till 3 månader, då det hela tiden påvisat mask i avföringen, men sista gången gjorde det inte det.
Vi har själva pratat om det skulle kunna vara så att det kan vara mask och vi har avmaskning hemma, men det kan ju störa tarmen mer om det inte är det.
Å andra sidan, varför sa inte vet på en gång, gå hem och prova att avmaska?

Jag analyserar ju avföringen dagligen och den har inte luktat så här illa och varit så konstig färg på när han hade mask för 1½ månad sedan.

Mitt tips är att du låter honom äta "snällfoder" ett tag till. Jag har bäst erfarenhet av Eukanuba Intestinal. Jag passar en hund vars mage ballade ur för ett tag sedan och han funkade inte på ris och fisk, men det går alldeles utmärkt med Intestinal. Det finns ju en valpvariant av det också, där det säkert är lite mer energi. Sen tycker jag också du borde överväga avmaskning, men skicka in ett avföringsprov så du vet vilken ev. mask du borde avmaska mot.

Jag rekomenderar också det fodret.
Om det bara finns hos veterinärer vet jag inte, men jag köpte där.

Tycker det är jättebra om en hund har problem med magen och jag säger precis som du, att det hjälpt bättre än ris och dyligt.

Vissa hundar tål inte fisk. Prova med rå oxfärs istället. Riset ska kokas cirka 1 timme istället för 20 minuter. Låt inte allt vattnet koka bort, då blir det bara klibb av det. Och så blanda i lite rå oxfärs. Absolut inte bland- eller fläskfärs.

Han fick sista avmasknings tabl. idag och har fortsatt gå på ris och fisk, men ingen skillnad.

Han är ju pigg och glad och äter med god aptit och dricker som han skall.
Men efter första dagen med svällt har han blivit galen med att stoppa i sig en massa saker han inte gjorde förut. Han verkar vrålhungrig på något konstigt vis.

Nyss bröt han sig in i badrummet och skulle äta sand ur kattlådan (som inte andvänts på 6 månader):confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 812
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix