T

trolli

Jag har en toypudel til som fick två valpar i oktober förra året. Jag undrar när det skulle vara ok att ta valpar på henne igen?

Sv: Valpar?

..........

Senast ändrad av en moderator:

Tidigast okt i år.
Jag tycker man ska ha minst ett år mellan kullarna, gärna 1,5.
Även om man får, enligt SKK, lov att ta två kullar efter varandra, skulle jag inte göra det.

ja vet inte hur du menar ta två kullar efter varandra riktigt..
om du menar att ta valpar igen redan nästa löp?
hon har löpt nu i mars. så så är ju inte fallet..

ja vet inte hur du menar ta två kullar efter varandra riktigt..
om du menar att ta valpar igen redan nästa löp?
hon har löpt nu i mars. så så är ju inte fallet..

Jepp, det är så hon menar.

Personligen har jag ~2 år mellan kullarna och max tre kullar/tik. Det är väldigt individuellt vad man tycker är OK. Jag vill inte att mina tikar ska behöva valpa varje år eftersom jag tycker att det dels sliter på tiken, dels vill jag kunna jobba med mina hundar.

*kl*

Det här med hur många kullar man ska eller kan ta på en tik och hur lång tid man ska vänta emellan, är väl nästan en av de mest diskuterade frågorna?

Rent allmänt, brukar man inte säga att man kan para igen tidigare, ifall tiken bara fått 1 eller 2 valpar? Och att man bör vänta längre ifall det varit en stor kull? Och SKK säger väl att om man parar direkt på första löpet efter en kull, så ska man vänta minst 1½ år till nästa gång igen?

Men sen beror det väl också på hur dräktigheten, förlossningen och uppfödningen av valparna har gått och hur hårt det har tagit på tiken?

Och framför allt måste man väl fråga sig varför man vill ta en andra (eller tredje eller fjärde...) kull på tiken, vad hon har att tillföra rasen etc.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 865
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 655
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka