Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

N

Nozer

Har själv en kille på ca 7månader, o kompisen en på ca 6månader.
Våran en siberian husky, o deras en amstaff.

Problemet när man ska umgås o låta hundarna vara fria är att kompisens hund är överjävlig.
Biter sig fast i kinderna och strupen på våran hund.
har gått så långt att vi sällan umgås pga att hundarna inte kommer överens =/


Detta MÅSTE lösas. Men är samtidigt rädd för att släppa dom just pga att hans hund siktar mot strupen, o vill verkligen inte släppa taget fast min hund gnäller o skriker. Måste bända upp käkarna på honom för att han ska släppa.

Hur f*n löser man sånt här?

Likssom, hundarna är så pass unga så jag vägrar att ha ett liv framför mig där man får avsäga sig kontakten med vännen pga hundarna =/

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Beblanda dig inte med sådana hundar.
PL


Det jag också känner litegrann i bakhuvet. Aldrig gillar "kamphundar". men samtidigt tycker man att e dom så unga borde de gå att tukta dom?

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

låter som ett oroväckande beteende på en valp :crazy: , nog för att de gillar att kampa amstaffar och kan ha rätt god portion kamplust. Men ag har aldrig sett en hund av denna sort utnyttja detta i lek..
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Detta MÅSTE lösas. Men är samtidigt rädd för att släppa dom just pga att hans hund siktar mot strupen, o vill verkligen inte släppa taget fast min hund gnäller o skriker. Måste bända upp käkarna på honom för att han ska släppa.

Hur f*n löser man sånt här?



/Tobbe

den hunden har ingen stark ledare, som alla hundar behöver ha.
jag skulle personligen ta tag i hunden när den beter sig så J*A illa och ge den en omgång! då menar jag inte att du ska slå hunden gul och blå utan ta tag i den, lägg den så att den visar magen mot din hund. även valpar skall veta hut! oavsett ras!
den som skall göra detta igentligen är dess matte/husse men finns denna ej tillgänglig eller de inte vill så är det upp till dig att visa att du är största ledaren. detta är viktigt, då hunden är i en känslig hormonell och inlärnings period och tycker därför att den är störst bäst och vackrast.. och behöver därmed tas ned på jorden. en vuxen hund hade aldrig accepterat ett sådant beteende. därför måste ni sätta gränsen.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

den hunden har ingen stark ledare, som alla hundar behöver ha.
jag skulle personligen ta tag i hunden när den beter sig så J*A illa och ge den en omgång! då menar jag inte att du ska slå hunden gul och blå utan ta tag i den, lägg den så att den visar magen mot din hund. även valpar skall veta hut! oavsett ras!
den som skall göra detta igentligen är dess matte/husse men finns denna ej tillgänglig eller de inte vill så är det upp till dig att visa att du är största ledaren. detta är viktigt, då hunden är i en känslig hormonell och inlärnings period och tycker därför att den är störst bäst och vackrast.. och behöver därmed tas ned på jorden. en vuxen hund hade aldrig accepterat ett sådant beteende. därför måste ni sätta gränsen.

Det som är oroväckande är ju att det beteendet inte är speciellt valpigt.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

det kan jag verkligen hålla med dig om.
men han kanske har kommitpå att det är lätt att bita sig fast i pälsen där och har satt det i system.
min pit kom på att man kunde bita i läppen på vuxna hundar och sitta kvar där även om den andra hunden flyttade på sej.. hon avslutade detta beteende omedelbart då hon träffade en ändre dominant tik som förklarade vett och etikett för henne. (detta var när hon var valp)
nu så busar hon som vilken hund som helst.
ok, kanske lite mer buffligt och tuggigt, men va fan, hon e pit-det går inte och komma ifrån.
men hon fungerar med ALLA hundar.
de som inte kemin funkar med struntar hon i istället.
nu är det istället små hundar som biter på henne.. och hon e cool, bryr sej inte nänvärt. :D hon busar tillbaka istället.:)
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Hm.. Jo det är ju inte för att hunden är av denna hundrasen som bara har lite änklare att få upp musklerna! Dessa kallas ofta kamphundar eftersom att någon smart jäv'el har kommigt på att dessa hundar har lättare att få muskler. De har i blodet dethära med att kampa men det går att träna bort. Skulle man klandra en tex Greyhound någon köpt & har i en 1:A mitt i stan där det blir ut & pisa & in igen?O sedan tar den i sönder allt & "klättrar på väggarna", Nej för då fattar man att det är mäniskans fel. Greyhound har i blodet att springa och huvudet sejjer åt hunden att den måste göra något. Så klandra f*n inte hundarna för dderas ras. Detta med "låt inte hunden träffa den sortens hundar" är ju skit! Lär känna ägarna först och se om de är seriösa mäniskor! Tro mej ni kan ge mig en liten gullig golden reteriever valp & samtidigt e PitBull Terrier så kan jag på noll- tid få Golden reteriever valpen till en mördarmaskin genom att slå på den & lära den astt den måste kämpa för att överleva. Samtidigt kan jag vara kärleksfull mot Pitbullen & lära den att man skall älska alla då skall vi se vilka sorters hundar ni vill att er egna hund skall träffa. Det jag sejjer är att om jag börjat slå båda hundarna & tränat dom lika dant att attakera osv så skulle, ja Pitbullen kanske ha lite större "effekt" asså den skulle bli starkare i käften men det är för att folk avlat fram dem till det. Det är ju inte tillåtet att avla fram "renrasiga" pitbullar ni vet med sånna stamtavlor från Skk det kanske är därför det blir så oseriöst! Pitbullar är väldigt eftertraktade (iallafall här i malmö) men eftersom det inte finns någon "godkänd" person att köpa sin hund ifrån är det lätt att man kommer till någon oseriös. När du köper en hund från en uppfödare som är medlem i Skk kan du ialllafll till 99% vara säker på att föreldrarna till hunden är de som sägs & att personen är seriös för annars hade de inte fått vara medlemmar där. Nu har folket som inte fick bli medlemmar (pga tex att de är oseriösa)hittat en ras de kan avla på eftersom att det inte är lönt att avla fram en "godkänd" ras då folk oftast vänder sig till de mer säkra korten. Vad hade ni själv valt? En hund med en garanti eller bara någon person du inte få samma uppgifter om? I pitbull rasen finns inte den konkuransen. Folk använder ju sånna här raser i kamper & sånt men om ni bara kom hit & träffade Ronja, Vivvie, Rex & Mayah som är typiska "kamphundar" & såg hur hund, människo,barnkära de var så tror jag ni skulle ändra uppfattning! bara 1 trappa bredvid har vi en äldre tant som har en Bichong frise (typ dvärgpudel fast helvit & fluffig). Som är en "godkänd" ras hennes lilla damtuss ställer sig alltid på bakben öpnar käfter & morrar & skäller hade gumman släppt honom hade han attacerat medans dessa " farliga" Pitbullar bara tittar på honom kollar "vad fan är de för något skit han hålelr på med?" Sedan går de & nosar någon annan stans. De kan alltid vara lösa & går aldrig fram til någon utan ett varsågod med matte eller husse. Konstigt nog är det bara mig & andra folk med tex Pitbull, Amstaff, Rottwieler, Dogo Argentino som blir stoppade av hyresvärden när de är ute
"Koppla hundarna!" eller "Ni får inte rasta hundarna här" Men kärringen med den agressiva hunden intill får altid rasta hunden här och dom på tvan får ha sina Golden lös, ÄR DET RÄTTVIST? Det är bara din vän som kanske inte är mogen nog att ha hund? Kanske kan börja gå på valp skola eller så få han ta en rejäl tankestund om han vekligen är redo för hund än, kanske hitta ett fint hem som kan ta hem om hunden & lära sig lite mer om hundar, gå ut med någon hund på dagarna, läsa & gå kurser & sedan skaffa hund! / Sara
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

inte för att vara elak.. men du missade en massa på svenska i skolan.. åtmindstånde kunde du använda wordprogrammet. (jag själv stavar som en kratta men men.. )

pit´s är underbara hundar med rätt person i andra änden av kopplet.
de är inte annorlunda än någon annan ras som har blivit starkt avlade på någon inriktning.
det gäller bara att ägarna är medvetna o detta och kan uppfostra efter detta. pit´s är underbara familjehundar iochmed att de är så lättlärda.de kan hänga med på agility med barnen, far vill kanske vill ha hunden tilleftersök? och hustrun vill ha sällis under dagen hon är hemma.
"
ja Pitbullen kanske ha lite större "effekt" asså den skulle bli starkare i käften men det är för att folk avlat fram dem till det. "

??schäfer är nog betydligt starkare i bettet än en 20 kilos vovve..

"Det är ju inte tillåtet att avla fram "renrasiga" pitbullar ni vet med sånna stamtavlor från Skk det kanske är därför det blir så oseriöst!"

stammis från skk??vilken värld lever du i??
det hade varit super :love: om skk tog sig i kragen och registrerade alla pit´s!! då hade vi kunnat sluta snacka mördarhundosv.förvilken skk godkänd hund kan va en mördarhund?(trots!! amstaff ÄR pit..:smirk: )
 
Senast ändrad:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jisses du bäddar fint för problem dig o din hund.

Ena tråden har du problem med o få han lyssna på dig andra ska han få leka hej vilt med allt o alla. Är det konstigt om han inte vill lyssna? att allt o alla är roligare än dig.Nej bygg upp hunden o få den o bara vilja vara med dig sen kan man börja fundera vilka hunden kan vara med.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Ni behöver väl inte säga upp bekantskapen med varandra! Hundarna måste inte leka. Gå promenader med hundarna kopplade istället.
Eller så får ni umgås utan hundar.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jisses du bäddar fint för problem dig o din hund.

Ena tråden har du problem med o få han lyssna på dig andra ska han få leka hej vilt med allt o alla. Är det konstigt om han inte vill lyssna? att allt o alla är roligare än dig.Nej bygg upp hunden o få den o bara vilja vara med dig sen kan man börja fundera vilka hunden kan vara med.


Piru: Hunden måste få leka vissa dagar iaf. Vill inte råka ut för en hund som är aggresiv o tvekandes inför andra hundar som vuxen pga att den sociala träningen skippats.

O för övrigt e det här den enda hund han faktiskt regelrätt får leka med, andra hundar e det max en snabb hälsning på. Numera knappt ens det när man e ute.

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Man behöver inte sluta umgås med sina vänner bara för att hundarna inte går ihop..

Mina hundar träffar sällan mina kompisars hundar och jag sätter inga som helst likhetstecken mellan att när jag umgås med mina kompisar, så ska hundarna vara med och umgås med deras hundar..
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Gnist: Så vi ockå kan och vill resonera. Problemet är att ingen av hundarna är ensamhetstränad mer än att klara väldigt korta stunder. Vilket gör att de måste vara med när man umgås.

Problemet blir då att det är 2st hundar som sitter kopplade o e totalt galna för att de ej får leka med den andre.
O tro mig, detta är ngt vi jobbat med under månader.
Dom blir som besatta varenda gång dom kommer i närheten av varandra o vägrar lyssna och sitta still. Vilket gör det ohållbart när man e i samma lägenhet med hundarna.
Har låtit dom låta bli att leka under flera veckors tid stundtals, just för att vi ska kunna umgås utan att dom ska leka. Men är dom ser varandra är dom uppe i 180 direkt o vägrar tagga ner.

Är fullt nöjd bara man kan få dom att tagga ner o vistas tilsammans utan att leka, men vi går bet på det.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Dom blir som besatta varenda gång dom kommer i närheten av varandra o vägrar lyssna och sitta still. Vilket gör det ohållbart när man e i samma lägenhet med hundarna.


/Tobbe

Men DET är ju en trevlig utmaning ;) Ledarskapsövning som heter duga. :D

(*glad att jag äntligen fått min unghund att inse att man inte alltid ska busa*)
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Piru: Hunden måste få leka vissa dagar iaf. Vill inte råka ut för en hund som är aggresiv o tvekandes inför andra hundar som vuxen pga att den sociala träningen skippats.

O för övrigt e det här den enda hund han faktiskt regelrätt får leka med, andra hundar e det max en snabb hälsning på. Numera knappt ens det när man e ute.

/Tobbe

Varför inte låta hunden leka med en mentalt stabil vuxen hund som kan visa för valpen vad som är rätt och vad som är fel?!
Inget fel att låta hunden leka med andra hundar, men välj en hund som du vet att du kan lite på och som klart och tydligt kan visa valpen hundspråket.

Har själv haft detta problemet, kompisar har amstaff och de kunde inte leka då amstaffen inte förstod när min hund inte ville längre då amstaffen blev för hårdhänt. De kunde gå promenader tillsammans utan problem, en hund åt ggn kunde vara lös, men båda samtidigt gick inte. De kunde vistas hyfsat tillsammans när de blev äldre, ca 2 år, under lydnad. Båda låg plats, en fick vara uppe åt ggn etc..
men jag litar inte på amstaffen längre. Pga av andra omständigheter så umgås vi inte längre, för min hunds skull är det de bästa. Då jag kände att hans säkerhet inte var 100%:ig. Tråkigt men sant...
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Piru: Hunden måste få leka vissa dagar iaf. Vill inte råka ut för en hund som är aggresiv o tvekandes inför andra hundar som vuxen pga att den sociala träningen skippats.

O för övrigt e det här den enda hund han faktiskt regelrätt får leka med, andra hundar e det max en snabb hälsning på. Numera knappt ens det när man e ute.

/Tobbe

Just för att undvika att din hund blir agressiv så skulle jag styra upp "leken" hundarna emellan.
1. Uppenabrligen så leker de inte på ett sunt sätt. Ska din hund umgås med andra hundar så ska det vara vettiga indevider.
2. Jobbar ni inte på problemet att ha hundarna i kontroll nu, när de varken väger mkt eller blivit könsmogna så lär ni ha ÄNNU större problem när de är 2½
3. Det verkar som era hundr ligger rätt högt i stress, sådan blir inte bättre av vild lek
4. Om era hundar *måste* kunna umgås som vuxna borde ni kanske tagit er en bättre funderade över ras,kön och ålder när ni skaffade dem. Det är inte omöjligt att få två jämngammla hanar av de där raserna att fungera ihop - men det är inte lätt.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jag tycker att ni ska anmäla er hos en brukshundklubb. Där kan ni få många råd och tips ang hur ni ska göra med er valp!
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

inte för att vara elak.. men du missade en massa på svenska i skolan.. åtmindstånde kunde du använda wordprogrammet. (jag själv stavar som en kratta men men.. )

pit´s är underbara hundar med rätt person i andra änden av kopplet.
de är inte annorlunda än någon annan ras som har blivit starkt avlade på någon inriktning.
det gäller bara att ägarna är medvetna o detta och kan uppfostra efter detta. pit´s är underbara familjehundar iochmed att de är så lättlärda.de kan hänga med på agility med barnen, far vill kanske vill ha hunden tilleftersök? och hustrun vill ha sällis under dagen hon är hemma.
"
ja Pitbullen kanske ha lite större "effekt" asså den skulle bli starkare i käften men det är för att folk avlat fram dem till det. "

??schäfer är nog betydligt starkare i bettet än en 20 kilos vovve..

"Det är ju inte tillåtet att avla fram "renrasiga" pitbullar ni vet med sånna stamtavlor från Skk det kanske är därför det blir så oseriöst!"

stammis från skk??vilken värld lever du i??
det hade varit super :love: om skk tog sig i kragen och registrerade alla pit´s!! då hade vi kunnat sluta snacka mördarhundosv.förvilken skk godkänd hund kan va en mördarhund?(trots!! amstaff ÄR pit..:smirk: )



Nej amstaff är inte Pitbull det är två oliak raser, visst ganska lika men det är inte samma ras! Visst kan hundarna var "mördarhundar" även fast de är me i skk men du får en annan garanti från uppfödaren!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 008
Senast: soom
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 382
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 583
Senast: Shark
·
Övr. Hund Vi har en 7-årig kastrerad taxhane och en 3-årig Rhodesian Ridgebacktik. För ca tre veckor sen flög tiken på hanen när jag lekte med...
Svar
7
· Visningar
2 936
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp