Valpägare

Nooneyouknow

Trådstartare
Ja, eftersom vi blev med valp häromdagen så är de dags att be om lite tips och trix.

Han är 9v. dobermann kille, han är jätteduktig på att inte bita på möbler och skor, han sover hela nätterna i vårt sovrum på golvet i sin korg.

Men han kissar inne, han vet inte alls hur stor blåsa han har, han kan även bajsa inne. Vad är lättaste sättet att få en bra grund till rumsrenhet?

Överskottsenergi finns de ju massor av såklart, brukar kasta till honom "tuggben" i den mån jag har hemma och kan när han sätter igång och piper stryker längsväggar och biter i tår... Men är de ett bra sätt?

Han är en riktigt sovpotatis, sover mer än gärna och de räcker i princip med att man lägger honom i famnen så somnar han, därför "nattar" jag honom så fort jag ska göra nåt där jag inte kan ha uppsikt över honom, tex. när ja ska duscha.

Han lyssnar jättebra på "Nej!" men känner inte som att jag får samma respons på Bra?!

Sv: Valpägare

Men han kissar inne, han vet inte alls hur stor blåsa han har, han kan även bajsa inne. Vad är lättaste sättet att få en bra grund till rumsrenhet?

Ta ut valpen efter att den sovit, ätit och lekt. Gå gärna till samma plats de första gångerna så känns det tryggt för valpen att göra ifrån sig där. Beröm alltid när han gör ifrån i sig ute, banna aldrig när det händer inne för det är en olycka. Lyft då upp valpen och gå ut utan att säga något och beröm ute istället. En valp på 9v har ingen kontroll över sin blåsa och kan inte hålla sig någon längre stund alls så det gäller att vara snabb, lära sig hur hunden ser ut när det börjar bli dags och hur dess vanor ser ut.
Räkna med att det tar ett par månader innan: 1 hunden fått fysisk kontroll över sin blåsa, 2 har förstått att man helst ska göra ifrån sig ute, inte inne, 3 har lärt sig att säga till eller markera när den vill ut.

Överskottsenergi finns de ju massor av såklart, brukar kasta till honom "tuggben" i den mån jag har hemma och kan när han sätter igång och piper stryker längsväggar och biter i tår... Men är de ett bra sätt?

Tuggben är bra men räcker inte som aktivering. Om han inte är frusen av sig så gå gärna ut i skogen och låt honom ströva runt. Passa på att träna inkallning och kontakt. En valp har mycket energi i kroppen precis som en liten unge och behöver möjlighet att få röja runt lite dagligen. Då blir han lugnare inne också. Men några regelrätta promenader ska han inte ha, bara någon stund på "lekplatsen".

Han lyssnar jättebra på "Nej!" men känner inte som att jag får samma respons på Bra?!

På "nej" reagerar han troligtvis på ditt tonfall (om han inte fått lära sig ordet hos uppfödaren) men uppenbarligen förstår han inte vad du menar när du säger "bra". Se till att det blir en positiv känsla runt ditt "bra", gå ner på huk, stryk hunden över kroppen och beröm med positiv och lugn röst. Du ser på valpen när han fattar att han varit duktigt, svansen går, öronen framåt och han vill förmodligen pussa på dig. Tänk på tonfallet och ditt kroppsspråk, ett "bra" med mörk röst och framåtlutad över valpen blir inte positivt alls för honom.

Senast ändrad:

Du kan gå en promenad även med en 9-veckors valp (det är ändå hundar), var bara lyhörd ifall valpen blir trött och vill vila, det är dessutom bra för höfterna att få röra på sig tidigt i den mån valpen orkar. Min valp fick gå halvtimmes promenader, men i hans takt.

Kom också ihåg att rumsrenhet kan ta längre tid än vad man tror, men bara du berömmer mycket när valpen gör ifrån sig ute och går ofta så kommer även det lösa sig :)

Kan inget annat än hålla med om vad skogstrollet skrev. Vill bara tillägga att min hund nu är 7 månader. Hon kissar inne några pölar om dagen och någon korv i veckan fortfarande. För hon säger inte till. Det har hon inte lärt sig än. Det tar olika lång tid för olika hundar. Håll ut bara :D och lycka till

tack så mycket för bra svar!

Idag har jag varit ute med honom, på tomten, så fort han har vaknat nästan omgående har han kissat och jag har berömt, suttit på huk och klappat på huvet, massor med puss har man fått tillbaka... Han har inte kissat inne på hela dagen, en liten korv kom det imorse, efter att sambon varit ute och han bajsat ute på morgonen.

Jag har varit ute och lekt, även det på tomten, då han är en frusen stackare och de är 60cm+ med snö så vill han inte ut i det djupa, han har lekt med sin tennisboll ute hoppat runt och sprungit efter, även då kissade han.
Jag har fortsatt leken inne, haft lite dragkamp med repstumpen, han är riktigt stark, kastat lite boll och sett till att han alltid valt att leka med sina leksaker med mig än att tex. springa och hämta skor att bita på eller dra i jackor som hänger.
Korgen är en sann bitkamrat, den kan man bita och dra i, den ligger kvar och det är lagom motstånd...

Ja visst har jag bild =) den ligger i systemkameran så ska ladda över och ladda upp så kommer de en =)

vi har en jämnårig lite schäferpojke här hemma! snacka om full fart.. :p

han är jätteduktig, går till dörren och piper när han behöver bajsa, om vi inte redan är ute. kissa är lite svårare men ibland går han till dörren, ibland får man vara snabb ;)

dock sover han inte hela natten alltid men jag vaknar av lite pip, vi går ut, kissar och går o lägger oss igen så det funkar bra!

som skogstrollet säger så gäller det att se på hunden och lära sig hur de beter sig precis innan en olycka är påväg... vi har tur som fick en valp som snurrar innan han ska bajsa, då var det bara att springa! tack vare det har han nog bara bajsat en enda gång inne, så det har gjort att han förstod rätt snabbt att det var ute som gällde!

häromdagen kissade han sittandes på rumpan, det var inte helt lätt att förutse! :grin:

ang "bra" så använder vi det ofta i redan positiva situationer, vid lek eller när han kommer springandes fram till en när man är ute. han förstår det bättre än nej...

Här kommer en bild på trötter hehe...

31979780.jpg

Sitter och säger åt mig själv "Nej Jeayl du behöver INGEN Dobermann!" men hur mycket jag lyssnar på det är en annan sak :love:

Åh en BRUN dobbis!! :love:

Så där är det för mig också, jag har bara bilder på min valp när han sover. När han är vaken är han för snabb för min kamera. :D

haha ja jag blev kär när jag såg honom första gången...
Tycker han var så himla snygg i brunt!

För övrigt har jag haft ett lokalt snöfall här inomhus, nämligen stoppningen från hans korg, ni vet en sån där som ser ut som skinn och har kanter, den har inga kanter längre, de ligger numer över hela golvet...

Äntligen har han somnat, efter att ha kört hockeytacklingar och tassar i magen när man kommer gåendes, efter 20 minuter i snön och ovanstående hejbaberiba så tog energin äntligen slut!

Ja han är alldeles för snabb för att man ska hinna få något kort på honom:D

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 227
Senast: mandalaki
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare