Valp sommaren 2007

CA

Trådstartare
Jag har bestämmt mig för att skaffa en till hund. Visserligen om ett år, men jag vill ändå kolla mig runt lite i god tid.

Raserna jag funderar på är:

Bordercollie
Australian Shepherd
Australian Kelpie

Är det någon här inne som har någon av ovan nämnda som skulle kunna berätta lite hur rasen är?

Finns det några kennlar med bra och friska hundar av de raserna som ni kan tipsa om?

Jag har tänkt hunden till lydnad, agility och ev. spår.
 
Sv: Valp sommaren 2007

varför vallhundar om du bara ska ha den till lydnad agillity och eventuellt spår?
 
Sv: Valp sommaren 2007

Ska köpa ett par ankor/gäss eller ett par får som den ska få valla.
Har haft bordercollie innan så jag vet att en vallhund måste få valla för att må bra.
Skrev inte ut "vallning" eftersom att jag inte ska tävla i det. Men som aktivering är det självklart!
 
Sv: Valp sommaren 2007

Hunden skrev:
varför vallhundar om du bara ska ha den till lydnad agillity och eventuellt spår?

Kelpie finns det ju i stortsett 2 modeller av en Working Kelpie som få uppföddare säljer annat än till vallning sen Show kelpie som inte används så ofta till vallning längre utan oftast till bruksgrenar.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Vad jag har förstått så är BC:n mer lämpad till får/gäss och de övriga mer åt nötkreatur-hållet.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Min kompis har en working kelpie, helt galen hund (läs ENORMT mycket energi)... Tanken är att hon ska lära sig valla kossorna men än så länge vallar hon bara får. Det är en väldigt lydig hund, en kontakt sökare som vill att det ska hända saker HELA tiden! Hon kräver mycket motion och mycket mentalträning (lydnad, vallning). Så vill mn ha en hund som kan valla får hela dagarna så tror jag det är en bra hund. Annars så skulle jag iaf inte skaffa en sådan hund.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Jag har en BC, har även haft en förut. Enormt trevliga hundar om de blir aktiverade på rätt sätt. Det skiljer ju mycket mellan hund och hund också, vissa kan ha väldigt lätt för att stressa upp sig, börja valla allt som de inte ska valla o.s.v. Man måste ha mycket tid att aktivera dem på. De uppfattar ju saker väldigt snabbt, så man måste vara noga med att kolla så att man inte lär in fel - lika lätt att göra det som att lära in rätt.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Ja, jag kommer i håg det med att en bc KRÄVER aktivering sen min bc, men nu är det snart 3 år sen jag hade henne så jag har "glömt" hur det är att ha bordercollie, därför jag startade denna tråden för att få lite hjälp med det.

Om man aktiverar hunden genom promenader, spårning i skogen, apportering, leta efter saker man gömt ( olika aktiveringsövningar), trixs och låter den valla antingen får eller gäss för skojs skull,
utöver lydnads och agilityträningen, får man då en sund, välmående bordercollie?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp sommaren 2007

Vad jag förstått så är working kelpien räjservarianten av den "vanliga" kelpien?
Alltså den har mer energi och kräver mer än den andra?

Är det något mer som skiljer dem åt? Jag har bara sett "vanliga" kelpies på lydnadstävlingar, och de verkar hyfsat energiska.
 
Sv: Valp sommaren 2007

valla inte för skojs skull. antingen så vallar du seriöst eller inte alls. bästa är väl att köpa en unghund som har dåliga eller inga vallanlag alls. border collie blir ju så lätt stressade och utåtagerandeom de inte får det de kräver instinktivt. samma med alla jakthundar utom de som har lite eller ingen jakt i sig.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Men får man inte en dålig hund om man tar en där man inte avlat på vallningsegenskaperna utan kanske utseende istället?
Jag vill ha en brukshund att arbeta med, den ska inte bara vara skön att vila ögonen på.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Rangordnade efter lämplighet i att användas till det du skriver att du ska ha hunden till.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Är just nu inne på Svenska Australian Shepherd Klubbens hemsida, och där finns massor med information.
Men den bilden jag fått av Aussie, är att dom är utställningshundar, men det verkar inte stämma?

Om man väljer en aussie, ska man då välja från en kennel som föder upp brukshundar?
 
Sv: Valp sommaren 2007

Ska du ha hunden mest till sällskap eller ska du köra mycket bruks med den? Enbart som sällskap, lite lydnad/agillity, så behöver du inte köpa en bruksavlad hund.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Jag ska jobba mkt med den, så bruksavlad är att föredra.
 
Sv: Valp sommaren 2007

Får man länka till olika kennlar på buke och diskutera om den är bra eller inte?
 
Sv: Valp sommaren 2007

"Om man aktiverar hunden genom promenader, spårning i skogen, apportering, leta efter saker man gömt ( olika aktiveringsövningar), trixs och låter den valla antingen får eller gäss för skojs skull,
utöver lydnads och agilityträningen, får man då en sund, välmående bordercollie?"


Jag säger JA det får man. Men jag skulle - som någon annan också skrev - avråda starkt från att "valla för skojs skull". Inrikta dig på lydnad och bruks istället.

Jag har två Border Collie varav den ena är snart 2 år och otroligt lugn och fin. Hon älskar vår lydnadsträning, spår och uppletande. (Den andra är ännu bara 8 veckor :D )

Det du måste kolla upp (som jag tyvärr inte visste då jag köpte min första) att din Border måste ha föräldrar med godkända vallningsprov för att du ska få tävla i bruks. Lydnad och agility går bra ändå.
Min äldsta är en stjärna på just spår och uppletande, men vi får träna upp oss till hög nivå utan att tävla.. Lite synd är det ju förstås..

Nästa vovve (får nog vänta några år :smirk: ) blir en Australian Shepherd. Har en träningskompis med den rasen och de verkar vara mkt trevliga de också!
 
Sv: Valp sommaren 2007

Okej, även om inte detta är frågan så tycker jag att du ska kolla in schapendoes, dom är helt underbara vallhundar, från början kommer dom ifrån Holland men har förts in i sverige nyligen, finns ca 300-400st i sverige och det bästa är att dom inte är "sönderavlade", kan ge dej några hemsidor med Shapendoes:

http://www.schapendoesklubben.se/

Våra uppfödare:
http://hem.passagen.se/skogsbygden/
http://web.telia.com/~u53203887/ebba/index.htm (kolla in Axel)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 779
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 679
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 568
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp