Valp som juckar på allt!

Iser

Trådstartare
Mina svärföräldrar har för (om jag inte minns fel) ca 2 månader sen skaffat en beaglevalp. En riktig liten tuffing verkar han vara, men också social. Jag har bara träffat honom några få gånger än så länge och inte så lång tid vid några av tillfällena, men jag märkte redan när han var 8 veckor gammal att han skulle försöka jucka på min hand, när jag ville antingen gosa eller leka med honom.

Det har tydligen inte minskat, för nu har jag hört från dom at han försöker "sätta på" allt, sina leksaker, fötter, händer etc.

Vad tror ni detta kan bero på? Jag är förvånad att det han gör det så tidigt (innnan kulorna äns har funderat på att ramla ner). Vad tror ni det beror på, kan det vara någon sorts dominanslek eller helt enkelt instinkter, som han inte vet vad han ska göra åt?

Några som har vart med om det innan och vad tycker ni man ska göra åt det?

Hunden är som sagt lite av en tuffing och verkar behöva konsekvens och tålamot ut i fingertopparna, men han är inte likgiltig. Däremot redan ganska egensinnig och envis.

Han verkar dock lära en del saker väldigt bra (sitt, inkallning, samt vilka rum han får/inte får vara i har han hittils fattat bra).

Sv: Valp som juckar på allt!

Det later som typiska tonnisfasoner i mina oron. Vara hundar (bade tik o hane) hade en juckperiod som unga. Sag ifran nar hunden forsoker jucka pa dig eller annan person, han far inte gora sa! Det brukar avta nar de blir lite aldre, men om det nu inte skulle vara sa sa skulle jag foresla att du (el svarforaldrarna) tar kontakt med tex en brukshundsklubb for att fa tips pa hur man tranar bort det alt kastrerar honom om det nu ar hormoner som spokar. Men jag tror som sagt att det ar en del i hans lek, han testar granser lite, som alla barn gor :)

Så gör min 1åriga japanese chin..men bero väl på att han börjar bli könsmogen nu med, Och så fårt man inte kollar eller så så hoppar han gärna på den andra hunden:P

Det är förmodligen ett beteende som grundar sig i stress. Kanske överaktivering? När valpen juckar tar man bara vänligt bort valpen och säger nej.

Nej alltså grejen är ju precis att han inte får göra så. Men hur kan det vara tonårs faconer när han bara är typ 12 veckor? Tycker inte det brukar komma förän senare. I den åldern brukar dom ju vara väldigt tillags tycker jag (fast mina erfarenheter bygger ju inte på beagle så klart)

När han har juckat på mig har jag bara tat honom i nackskinnet, drat ner honom och sagt nej... Och två sekunder efter sitter han där igen:devil:

Nu är det några veckor sen vi var där sist och dom har försökt göra likadant, men det har inte blitt bättre - kanske närmare tvärtom.

Det har jag aldrig hört innan. Så du menar att valpen kanske är osäker på vad man vill och så börjar den jucka i stället?:confused:

Kan du utveckla teorin lite?

Så gör vår valp också!

Inte så mycket som det låter på dina svärföräldrars valp, men ibland när man leker så kommer juckandet fram. De verkar vara ungefär lika gamla (kan det vara Dagens Ungdomar? ;) , någon ny trend som vi gamlingar inte förstår?)

Nej, jag vet inte heller vad det beror på, men vi säger ifrån ganska rejält. Tar tag i honom och sätter ner honom "på alla fyra" och håller lite över länden på honom (inte hårt, men stadigt). Då brukar han komma på något annat att göra, men det händer att han försöker igen. Då gör vi om proceduren.

/Syrsa

Små valpar har ingen dominans eller könsdrift så valpen vill varken bestämma över dig eller annat :o. Juckandet är en reflexrörelse som kommer av att den är övertrött - eller överbusig. Valpen kan liksom inte behärska sig och blir så upp i varv att den inte vet vad den ska göra av kroppen... och då juckar den. Det är symptom på stress som man även kan se hos vuxna hundar - där de exempelvis jagar sin egen svans.

Det du kan göra är att visa att du inte gillar att den juckar. Hjälp den att lugna ner sig genom att sätta bort den om den juckar och säg Nej. Slutar den inte så går du bort så att du inte blir tillgänglig. Om den är riktigt uppstressad måste du ta valpen i knät och hålla den och klappa tills den blir lugn.

Jag gillar egentligen inte att jämföra valpar med barn, men du kan tänka på det som ett barn som är övertrött på kvällen. Föräldrarna vet att det är dags för barnet att sova kl 8, även om barnet inte visar trötthetssymptom för rätt var det är är barnet övertrött och börjar protestera, blir ledsen osv. Du måste lära dig att de valpens signaler och lära den att vila när den är trött. Sätt den i en kompostbur, valphage, tygbur eller vad du nu har och lär den att vila. Och när valpen väl vilar får INGEN störa den tills den har vaknat av sig själv. Att lära valpen att koppla av ensam kommer du att ha mycket nytta av i framtiden, exempelvis i ensamhetsträningen! Lycka till!

Det är inte min valp, försökte bara höra mig för lite på mina svärföräldrars vägnar.

Valpen har egen rasthage redan - uppbygd av just kompostgaller;)!
Han är där själv när han vilar och ibland också ensam fast han är vaken. Han har även börjar ensamhetsträning i hundgård väldigt lite.
Lugnande övningar har jag sagt åt dom att göra med hunden (altså lägga ner tills han slappnar av) eftersom han verkar lite uppjagat ibland, fast på ett annat sätt än jag är van vid med spaniels och labradorer.

Ska tänka på saken när jag kommer dit nästa helg och se om det kan hänga i hop med att det kommer när han är stressat. Jag tror att jag själv nämde från början att jag inte trodde att det hängde i hop med könsdrift eller dominans (det var så jag menade i alla fall:angel:), men har hört sånna teorier när det gäller vuxna hundar.

Jag förstod att det inte var din valp men det var så krångligt att skriva "dina svärföräldrar kan..." osv så jag var lite lat och skrev det som "du"... Jag tog upp dominans och könsdrift eftersom du själv nämnde det i tråden som eventuella förklaringar.

Anledningen till att hunden inte slutar när ni säger till den är såklart att den fortfarande inte vet riktigt vad ordet Nej betyder... så det är bara att träna vidare på det och vara noga med att valpen är utvilad mellan busstunderna.

Tänkte bara meddela tillbaka om hur det går med svärföräldrarnas valp.

Den juckar inte så mycket längre, men jag ser nu efter du uppmärksammade det att det hänger i hop med stress/för mycket på en gång.

Han gör det inte på folk längre, men han blev ju helt exalterad när han fick träffa min hund. När han då hoppade på henne och ville busa, då började det hela familjen, som stod och tittade på att tillrättavisa; en ropte på honom, en sa sitt och en sa nej, för att dom tyckte han var för vild mot henne. Då blev det för mycket och han gav sig i stället på att jucka.

Så då syntes det tydligt. Han har börjat förstå att det är fel att jucka, men ibland om det blir för mycket på en gång, så kommer det av sig själv.

Tackar för tipset, nu när man vet känns det lättare att ta itu med - ska bara ha dom att förstå sammanhangen också;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min hund ( av vad jag sett och hört ) påminner VÄLDIGT mycket om lagottos. Han är en korsning mellan pudel och engelsk cockerspaniel...
Svar
7
· Visningar
1 158
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Nu har min valp blivit bättre med inkallning men det är fortfarande en hel del jobb kvar. (Tack Swat som gav mig tipset som fungerade...
Svar
18
· Visningar
1 328
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V