Valp som jagar bilar.

Romanov

Trådstartare
Vi har en 4 ½ månaders valp som tycker det är skitkul att jaga bilar och kastar sig i kopplet efter dom.
Nu har vi gjort så att vi ger honom godis för att han ska fokusera på oss och att få godisen istället för på bilarna som åker förbi och det funkar bra.
Tankar kring vårat sätt eller andra tips?
Vi ska gå valpkurs men den startar inte förrän i augusti.

Sv: Valp som jagar bilar.

Vi har en 4 ½ månaders valp som tycker det är skitkul att jaga bilar och kastar sig i kopplet efter dom.
Nu har vi gjort så att vi ger honom godis för att han ska fokusera på oss och att få godisen istället för på bilarna som åker förbi och det funkar bra.
Tankar kring vårat sätt eller andra tips?
Vi ska gå valpkurs men den startar inte förrän i augusti.

Klickerträning och köra skvallerträning.

Så fort valpen ser en bil (innan den hinner göra utfall) så ska du belöna, belöna och belöna. Den kommer snart underfund med att den ska skvallra om att den ser en bil och vill ha belöning istället för att försöka jaga dom - den har fått en uppgift.

Självklart du köra även utan klicker och berömma så fort den ser en bil med rösten istället

Håller med russinbulle.
Med rätt timing och rätt inställning kan man få bilar att bli trevliga och inte utfallsvänliga alls på bara ett par gånger. Men den timingen är svår att få till ;).

Ta dig till en hyffsat trafikerad väg (30-50 väg) helst vid en infart till en snabbare väg: alltså där vägen går från 30 till 50km/h, sätt dig och valpen hyffsat nära, den ska kunna bli berörd av bilarna men fortfarande gå att få kontakt med.

Helst ska bilarna komma så sällan/ofta att ifall valpen hinner stressa upp sig på en eller två bilar ska den kunna tagga ner igen innan nästa omgång bilar kommer.

Börja skvallerträningen med supergott godis och försök att visa med allt du har, kroppsspråk och röst att du tycker bilar är trevligt och inte alls något att hetsa upp sig över.

Ser du en bil så var beredd innan valpen hinner få syn på den, därefter håll supernoga koll på valp: klicka och belöna när du ser att valp ser bil men inte har börjat göra det oönskvärda beteendet. Forsätt så sålänge valp ser bilen. En bra grej är om valpen lyckas göra ett utfall mot bilen ändå är att inte ge mer beröm under "resten" av den bilen. Ifall du märker efter några gånger att något inte funkar: ändra, tänk fritt och leta resultat.

Eva Bodfäldt har tex tankar om att skvaller egentligen ska belönas med rörelse och inte stilla godis "pingpong" sas. Testa det istället om själva situationen med skvallerträningen skapar stress. En bil kommer, vovve tittar på bil men innan den hinner göra utfall: kasta en godis i luften eller spring ett par steg och ge godis då eller tom lek ifall valpen tar en sån belöning.

Sedan när du vet vad som funkar bäst på din hund är det bara att ta med sig klicker och godis ut på alla promenader och alltid träna: mycket, mycket. Även om valpis fattar vid ett tillfälle betyder inte det att den fattar vid ett annat: hundar är kassa på generalisering så lär den vad som gäller, överallt.

I koppel borde det gå att få valpis att ignorera bilarna, men lös eller när den får härja fritt efter eget huvud är bra svårare. Då är det bäst att inte släppa från kopplet alls nära bilväg eller ha superstrikt uppsyn.

Detta borde ju inte vara några problem sålänge du inte siktar på att ha en såpass lydig hund att den kan vara lös överallt (stan och så) och då får man ju fortsätta träna efter de förutsättningarna. Långlina osv...

Läs på om skvallerträning, finns böcker, massa här på buke och även ute på resten av internet. Det är iprincip så som ni hållit på fast det går att förfina timingen och själva träningen i det oändliga.

Senast ändrad:

*trådlån*

Tack för tipsen!
Min omplacering har samma problem som Ts valp fast med folk som springer och skateboards. Skateboards är inget större problem här på landet, men då vi bor mitt på en motionsslinga möter vi många hurtiga joggare.
Känns som att dina tips kan funka även för oss :D

Tack för svar, har läst på om skvallerträning och testade på eftermiddagspromenaden. Vi bor precis bredvid en väg och har en del bilar att träna på. Tror det kommer bli bra med en massa träning. En hel del godis går det åt.. Har inte räknat med att ha honom lös där det är mycket trafik.

jag håller med Annakg och russinbulle om skvaller. Men, du ska inte lära valpen skvallra på just bilar. Den störningen är för stor och inlärningen för liten, tajmingen för att hinna före hunden är på expertnivå.

Man lär in skvaller på en låg störningsnivå, barnvagnar plastpåsar, you namne it. Sen när hunden kan skvallra, då ger man sig på det som är svårare. Sist, det som är svårats, bilar i ditt fall.

jag håller med Annakg och russinbulle om skvaller. Men, du ska inte lära valpen skvallra på just bilar. Den störningen är för stor och inlärningen för liten, tajmingen för att hinna före hunden är på expertnivå.

Man lär in skvaller på en låg störningsnivå, barnvagnar plastpåsar, you namne it. Sen när hunden kan skvallra, då ger man sig på det som är svårare. Sist, det som är svårats, bilar i ditt fall.

Precis - här försöker jag få min valp/yngling att skvallra på allting då hon har svårt för främmande hundar. Även hundar går kanonbra om dom håller avstånd, men då jag bor i tättbebyggt område så faller det på trånga ställen och oväntade möten.

Men det är bara fortsätta skvallra på allting (yes - hon skvallrade på harar förra veckan) och kämpa på:)

Hur skulle du göra i mitt fall, med bilarna här och nu? Vi bor som sagt bredvid en väg och har bekymmer med bilarna varje gång vi går på promenad. Eftersom det blir värre och värre vill jag försöka bryta det så fort som möjligt. Hade tydligen för dålig koll på kopplet häromdagen vilket resulterade i en nästan överkörd valp... Hur hemskt som helst! och man känner sig som världens sämsta valpägare :cry:

Hur skulle du göra i mitt fall, med bilarna här och nu? Vi bor som sagt bredvid en väg och har bekymmer med bilarna varje gång vi går på promenad. Eftersom det blir värre och värre vill jag försöka bryta det så fort som möjligt. Hade tydligen för dålig koll på kopplet häromdagen vilket resulterade i en nästan överkörd valp... Hur hemskt som helst! och man känner sig som världens sämsta valpägare :cry:

Skvallra på bilarna och andra saker - för många gånger kan man inte undvika det som är största problemet, men man kan jobba med det för att på sikt få det bättre.

Ta med godaste godiset, roligaste leksaken ut och så fort du ser att valpen får syn på en bil (så långt bort som möjligt så den inte hinner kasta sig iväg, skälla eller så) så belöna, lek mm så den släpper bilen ur fokus.

Jag jobbar ju som sagt med min yngsta och främmande hundar och det går jättebra med hundar som är liten en bit ifrån nu - men ibland händer det att vi möter hundar nära och då börjar min gapa och då får jag helt enkelt påkalla hennes uppmärksamhet och belöna så fort hon tystnar en sekund och samtidigt tittar på mig - och sedan försöka hålla henne lugn. Går det inte, så går vi helt sonika därifrån och belöningen uteblir och så kör vi kontaktövningar en bit bort sedan istället och belönar då. Dom lär sig ganska snabbt sambandet utfall/gapa osv så uteblir det roliga/goda och kontakt så blir det belöning/roligt - men det går inte alltid spikrakt framåt:)

Sätt kopplet runt midjan på dig själv eller fäst det i bältet på byxorna (eller köp ett midjebälte som är till för att fästa koppel i) om det är krångligt att hålla reda på koppel, belöningar och klicker samtidigt :)

Vad är det för ras? Mao, lite beroende på vad valper själv tror att den sysslar med, är det vallning? Eller jaktbeteende. (iof samma sak,

Hmm, om du försöker läsa av hunden, är bilarna lite läskiga, eller rent av lite jaktretande?

Är de läskiga, skulle jag se till att jag själv var mellan bil och hund och liksom förklarade för hunden att "jag tar över här". Jobba på att få ner hunden i varvantal liksom. Plus att jag ökar avståndet till bilen när den kommer, in i skogen liksom.

Är det en jaktsituation är principen ganska lika, det som skiljer är din attityd. Typ, sitt ner och hålla klaffen, basta. Belöning vid korrekt beteendet. Plus att jag ger hunden utlopp för sitt jaktbehov, men uppstyrt av dig.

Jag hade samma problem med min när han var runt 5-7 månader, och när jag gick ut så var det inte alltid man hade med sig scan-fabriken i fickan eller hela belöningsskåpet, så till slut bestämde jag mig bara för, att varför göra det så märkvärdigt?

Så när vi gick ut, så hade jag från början bestämt mig för att blicken sa vara framåt, inte åt alla sidor och helt ofokuserad och fladdrig.

Så vi bara pinnade på. när han vred på huvudet för att han hörde en bil sa jag bara "framåt" och så gick vi, ville han framåt för att jaga så blev det ett hårt nej, och ett bra när han gick bra.

Jag gjorde med andra ord ingen större affär av det, det ska vara helt normalt att gå där. Bara att hänga på matte när och var hon går.

Numera bor vi i stan, och han har inga tendenser att jaga bilar/cyklar/moppar, tittar knappt på dom.

Ibland tror jag att man gör för stor affär av vissa saker.

Jag hade samma problem med min när han var runt 5-7 månader, och när jag gick ut så var det inte alltid man hade med sig scan-fabriken i fickan eller hela belöningsskåpet, så till slut bestämde jag mig bara för, att varför göra det så märkvärdigt?

Så när vi gick ut, så hade jag från början bestämt mig för att blicken sa vara framåt, inte åt alla sidor och helt ofokuserad och fladdrig.

Så vi bara pinnade på. när han vred på huvudet för att han hörde en bil sa jag bara "framåt" och så gick vi, ville han framåt för att jaga så blev det ett hårt nej, och ett bra när han gick bra.

Jag gjorde med andra ord ingen större affär av det, det ska vara helt normalt att gå där. Bara att hänga på matte när och var hon går.

Numera bor vi i stan, och han har inga tendenser att jaga bilar/cyklar/moppar, tittar knappt på dom.

Ibland tror jag att man gör för stor affär av vissa saker.

Det är väl jättebra att man vill hitta anledningen till VARFÖR hunden gör som den gör först, och träna utifrån det. Det är inte att "göra stor affär". Det är vi skyldiga våra hundar, så de får rätt träning.

Om hunden nu gör det för att han är rädd t.ex, så kan man ju inte bara tvinga hunden att stänga av sina rädsle-signaler och gå framåt ändå.

Belöna även aktivt ibland tex med kamp eller leksak, det är oöverträffat om man vill bryta igenom i stressiga situationer.

Min hund gjorde detta en period. Men endast då han var kopplad. Jag fick som tips att direkt han kikade på en bil ska jag fånga hans uppmärksamhet, inte göra något särskillt åt att det var just en bil, bara byta håll snabbt, sparka på en kotte eller liknande. Jag fick absolut inte rycka eller göra en sak av det, för då kan det bli något större än vad det är.

Hade inte det tipset funkat så fick jag förslaget att göra hunden rädd. Vilket var en sista lösning, men det behövdes aldrig. :)

Typ att smälla en burk med sten i backen eller få bilen att tuta högt just vid hunden och sen tycka synd om den. Detta tycker jag dock bara var en nödlösning och det behövdes som sagt aldrig. :)

Nu för tiden bryr han sig inte om bilarna alls. :)

Missade du att skriva KL, knapplån?
Ditt inlägg har knappast något med mitt att göra, fö har skvallerträning redan avhandlats i tråden.

Man måste inte skriva knapplån. Man förstår alldeles utmärkt att inlägget som följer på ditt är ett svar till TS och ett inlägg i debatten i allmänhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
907
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 434
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!