Valp som hugger i fingrarna

Singoalla

Trådstartare
.. och fötterna. Vår lille på 11 veckor har en tendens att bli lite överexalterad när man leker och börjar hugga i fingrarna. Säger man åt honom börjar han skälla och hugga ännu mer. Jag läste i en artikel att just bitandet mot händerna brukar gå över när dom byter tänder. Men det är nog bra att träna bort den vanan. Så frågan är, hur bör jag agera när han går igång med bitandet? Han har både leksaker och ben att tugga på. Han springer gärna efter fötterna och biter också.

Sv: Valp som hugger i fingrarna

Med mina har jag sagt NEJ, flyttat undan dem och gett dem leksak/ben och sen ignorerat dem. Brukar räcka att göra så några gånger, sen räcker det med nej så tröttnar dem. Har funkat kanon på mina två små pirayor!

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Min forsta rottis sa jag "nej" till, sedan flyttade jag henne och gav henne ett alternativ att bita i. Tre ganger. Sista gangen sag jag hur hon forstod, "Oh ... du vill inte att jag biter pa dig? Jag forstar! Jag ska aldrig gora sa mer." och det har hon inte gjort.:D
Rottis nummer tva, den lilla terroristen, blev bara mer hysterisk om jag holl i henne, eller gav henne nagot annat att bita pa ... bara mina hander, fotter, eller vad hon siktat pa var bitbart just da. Att fa nya tander hjalpte inte alls.:cautious: Sa smaningom larde jag mig att satta in henne i en bur eller valphage varje gang hon gick los pa mig. Hon hade blivit mycket battre, men nar hon var overtrott eller bajsnodig:meh: blev hon helt hysterisk pa att bitas igen och visade da och da resursforsvar, men det ocksa var battre.
Sa var vi hos en kompis och hon lekte med kompisens tva ariga hund, Gus ... nar de lekt jatte lange och var trotta gick hon och nosade pa en liten, liten, sten. Gus kom over for att se vad hon nosade pa och hon valde att forsvara sin pytte lilla bruna sten:crazy: Gus ansag inte att en 5 manaders fick bete sig sa till honom och hoppade pa henne ... jag tror hon korde nasan i backen, i alla handelser kom hor skrikande till mig med tva sma rispor pa nasan och en liten droppe blod ... Hon har aldrig visat det minsta resursforsvar eller tendens att bita vare sig mig eller nagon annan efter det.:angel:
Hon ar "mouthy" och vill garna ha saker i munnen, men hon biter inte utan bara med oppen mun forsoker manovrera mina hander dit hon vill ha dem.:p
Jag foreslar alltsa bur och hage med en kort "time-out".

Anväder inte "Nej!" på så små. Bara pipa och stanna till, bli till gelé. Funkar inte det flyttas valpen bort från det roliga som ska gnagas på.

Inget Nej till så liten valpis. Ignorera o gå ifrån är bästa metoden. Det brukar inte ta så många gånger innan de fattar att matte/husse vill inte att de ska göra så, då blir de jättetråkiga. När du säger till honom tar han det förmodligen som att du hejar på honom och det vill du ju inte.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 541
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?