Valp som får kortslutning i sina kläder

Singoalla

Trådstartare
Vi har börjat lära vår valp (13 veckor) några enkla kommandon, bland annat "sitt", "nej" och "varsågod". Vi har övat med både godis och matskålen att han måste sitta och invänta ett "varsågod" innan han får ta och han är superduktig. Senaste veckan har det inte varit något problem alls, han vet precis vad som gäller. Sitter fint ner bredvid matskålen och tittar inte ens på den innan vi säger "varsågod". Då glufsar han i sig :D

Men så fort han har en kofta på sig så är det som att han inte förstår ett ord vad vi säger. Han trampar ivrigt runt matskålen och piper, och när jag säger "sitt" så tittar han oförstående på mig. Jag kan upprepa kommandot 20 gånger men han ser bara frågande ut, och blir väldigt otålig och pipig över att inte få sin mat. Samma sak när han har sele på sig. Han har inte blivit superbekväm i sele eller kofta ännu, men dom sitter bra och han kan röra sig fritt. Hans nya hoodie verkar han faktiskt gilla och bryr sig inte alls att den är på. Vi leker och gosar och han rör sig exakt som vanligt. Men alla kommandon vi lärt honom är som bortblåsta :crazy: Jag var envis och ville inte ge honom maten utan att han suttit fint och väntat så jag fick ta av honom koftan, då han kan knappt få ur mig "si.." innan han placerade rumpan fint på golvet.

Någon som känner igen det här? Hur kommer det sig? Det verkar inte vara någon form av protest mot kläderna utan han ser genuint oförstående ut. Det verkar som att vi måste öva om alla kommandon från början, fast med kläderna på? O_o

Sv: Valp som får kortslutning i sina kläder

Precis vad jag skulle göra, som du själv föreslog i din sista mening. Börja om, fast med kläderna på :)

Det jag undrar över är varför han ska ha kläder på inomhus?

Mina har inte ens kläder på utomhus. Möjligtvis om jag vet att de ska vara stilla en längre stund om det är -20. Den yngste tar inte ett enda steg med tröja på. Han blir som en isstod. Bägge har ovanligt tjock/tät päls för att vara dvärgpinscher. Ju mer/oftare man har kläder på desto tunnare blir pälsen.

Hundar lar sig I de situationer de ar I ... Lar du ut en sak pa en plats, eller utan klader, maste det ocksa Laras ut pa andra platser, eller med klader ;), for att de ska forsta kommandot.

Den kanske är obekväm i kläderna?

Alt att den tycker att de är så jobbiga i sig att den inte kan fokusera längre.

Jag tycker det låter lite anmärkningsvärt att den skulle tappat bort vad kommandon betyder bara för att den inte blivit inlärd med kläderna på..

Det jag undrar över är varför han ska ha kläder på inomhus?

Mina har inte ens kläder på utomhus. Möjligtvis om jag vet att de ska vara stilla en längre stund om det är -20. Den yngste tar inte ett enda steg med tröja på. Han blir som en isstod. Bägge har ovanligt tjock/tät päls för att vara dvärgpinscher. Ju mer/oftare man har kläder på desto tunnare blir pälsen.

Vi vänjer honom. Första gången han fick kofta på sig så stod han blickstilla. Så vi har tränat en liten stund om dagen och nu börjar han vänja sig, nu leker han och gosar som att han inte märker av den. Vi fick en hoodie i present för några dagar sedan och den funkar nästan ännu bättre. Vi började med att enbart klä på honom när vi gick ut men eftersom han var ovan så blev det lite mycket med både kyla, läskiga ljud och ny tröja. Så vi valde att vänja honom vid den kortare perioder inomhus i stället.

Jag vill gärna att han ska kunna ha kofta/täcke utomhus när det är kallt. Vi har köpt ett täcke med fleece på insidan men det är för stort fortfarande.

Den kanske är obekväm i kläderna?

Alt att den tycker att de är så jobbiga i sig att den inte kan fokusera längre.

Jag tycker det låter lite anmärkningsvärt att den skulle tappat bort vad kommandon betyder bara för att den inte blivit inlärd med kläderna på..

Min första tanke var också att han var obekväm. Men eftersom han leker och rör sig som vanligt så verkar det inte påverka honom så mycket. Han var obekväm första gångerna men eftersom vi har vant honom lite i taget så verkar han längre inte bry sig så mycket. Eftersom han ligger, sitter, springer i koftan så har jag svårt att tänka mig att han skulle vara så obekväm att han plötsligt inte vill sitta alls på kommando p.g.a obekvämlighet?

Jag är nog mer inne på hastflickas spår, han vi kanske måste träna lite nya situationer. Samma kommando fast med kofta på, utan kofta, inomhus och utomhus..

Jag tänker att tröjan är en störning. Den "kostar" lite uppmärksamhet och fokus helt enkelt, så det är bara att backa något steg och fortsätta träna. :)

Min erfarenhet är att de har lättare att vänja sig vid tröja/täcke om de börjar med träning i rörelse, det är bra att använda deras energi och pigga ben ;) Träna inkallning i köket (typ budföring/jojo mellan dig och sambon) så att han får röra sig i tröjan. Sedan blir nästa steg sitt - kontakt - skicka/kalla in, eller sitt - gå i väg några steg - kalla in, eller sitt - kontakt - mat.

Ja, det är väl samma sak som att min hund förstod sitt och ligg max ca 1/2 m framför vänd åt samma håll som jag men absolut inte begrep ett dugg 1 m framför, med nosen mot mig. Och så tror vi att vi är smartare än hunden och vet vad det är vi tränat in :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka