Valp som drar

bananabambi

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp.

Våran 12-veckors boxertik har börjat dra något oerhört när vi är ute och går. Hon ligger på och drar så hon får svårt att andas. Hur ska vi göra för att få henne att förstå att det är fel?

Valpkursen börjar inte förrän i höst, och det här vill vi börja jobba med nu.

Bor mitt i stan, och är därför tvungen att ha henne kopplad vid promenader.

Släpper jag kopplet när hon drar så springer hon oftast inte så långt, utan kanske ett par meter fram tills hon hittar något intressant att nosa på. Stannar jag då blir hon väldigt förvånad över att jag helt plötsligt hamnat så långt bakom hemme :eek:

Sv: Valp som drar

Min 13veckorshane är visserligen väldigt lugn med koppel (än så länge ;) ) Men de två första turerna blev han ibland lite vl ivrig och drog iväg. Jag stannade och tittade på honom, oftas dröjde det inte länge innan han riktade uppmärksamheten mot mig. Såfort han gjorde det berömde jag och började gå igen. Det här upprepades varje gång han drog eller helst när han just var påväg att börja dra.

Nu går han vid min vänstra sida som om han aldirg gjort något annat och riktar uppmärksamheten mot mig, valpar lär sig fort :love:

Hehe, precis vad jag hade tänkt föreslå ;)

Trådskaparen: Vad som är viktigt att tänka på är att inte fortsätta promenaden och låta valpen dra. Då tror den att det är så det ska vara.
Stanna istället och fortsätt promenaden när den slutar dra. Beröm mycket när den slutar dra. Upprepa så fort den börjar dra. Banna inte och dra eller ryck heller inte tillbaks. Då blir valpen bara förvirrad. Den vet ju inte vad som är rätt, så då hjälper det inte att tala om vad som är fel. :)
Försök att ha promenaderna som en "träning i att gå i koppel" istället för att ha det som en "nu ska vi gå den här sträckan". Så du har den inställningen, om du förstår vad jag menar. Ha inte valpen för långt i kopplet. Det är bättre att du har den såpass kort så att den inte hinner "sticka iväg" och få fart innan kopplet tar stopp. Då tar det längre tid för den att koppla att man faktiskt ska gå vid din ida och gå nära.
Ha tålamod och bara vänta ut valpen ifall det skulle ta en stund innan den slutar dra när du stannat.
Men som sagt, valpar lär fort. Lycka till!

Zenith skrev:
Men som sagt, valpar lär fort. Lycka till!
Det är det ingen som har talat om för min valp.... :smirk: :p
Han har fortfarande inte begripit att man inte får dra i kopplet, och han är nu drygt 5 mån... *suck*

Våra tidigare hundar har det inte varit några problem med - när dom har dragit har jag bara behövt stanna och stå stilla tills hunden slutar dra och vänder uppmärksamheten mot mig. Dom första promenaderna har man inte kommit långt för då har man fått stanna vart femte steg ungefär, men det har gått ganska snabbt till hunden har fattat att drar man så blir det samma sak som att stå stilla, och det är ju inge kul. Så då har dom slutat dra.

Jag trodde det skulle fungera på samma sätt med den här valpen, men ingenting har riktigt fungerat på samma sätt som med dom andra valparna, allting är SKITSVÅRT med honom, jag får ingenting gratis... :crazy: Han skiter fullständigt i om jag stannar när han drar. Han står kvar och hänger i kopplet tills det börjar växa mossa på oss, eller så sätter han sig helt enkelt ner och tycker att det är jätteskönt med en paus i promenaden. Att ta kontakt med matte är inte den första, femte eller sjuttioelfte tanken som far genom hans huvud (trots att jag har försökt lägga ner en del tid på att träna kontakt)... Så efter ett tag började jag backa istället varje gång han låg på. Då blev han bara arg istället och började hoppa och streta emot (jo han har mycket humör den lilla herren! :p ). Men jag har fortsatt med att stanna eller backa varje gång han drar, men som sagt, han är drygt fem månader nu och det har ju hunnit bli en del promenader och det har ännu inte gått in... :smirk: Men jag lever fortfarande på hoppet att det kommer växa fram lite will to please i huvet på honom nån dag!

Men man kan ju alltid försöka börja med att stanna och stå still varje gång hunden drar. Har man tur så har man en så pass klipsk hund att den begriper vad som krävs av den då... ;)

Min tjej på 7 månader (lagotton) drar också fortfarande.
Har gjort precis som de ovan föreslagit (lärde mig det genom kurs) men hon drar fortfarande... :crazy: .
När vi tränar lydnad osv. går det jättebra, men inte när vi är på promenader.
Om jag inte tränar just då förstås, men för båda labbens och lagottons skull så får de gå "vanliga" promenader utan massa träning också.

cassiopeja skrev:
Han skiter fullständigt i om jag stannar när han drar. Han står kvar och hänger i kopplet tills det börjar växa mossa på oss, eller så sätter han sig helt enkelt ner och tycker att det är jätteskönt med en paus i promenaden. Att ta kontakt med matte är inte den första, femte eller sjuttioelfte tanken som far genom hans huvud (trots att jag har försökt lägga ner en del tid på att träna kontakt)... Så efter ett tag började jag backa istället varje gång han låg på. Då blev han bara arg istället och började hoppa och streta emot (jo han har mycket humör den lilla herren! :p ). Men jag har fortsatt med att stanna eller backa varje gång han drar, men som sagt, han är drygt fem månader nu och det har ju hunnit bli en del promenader och det har ännu inte gått in... :smirk: Men jag lever fortfarande på hoppet att det kommer växa fram lite will to please i huvet på honom nån dag!

Men man kan ju alltid försöka börja med att stanna och stå still varje gång hunden drar. Har man tur så har man en så pass klipsk hund att den begriper vad som krävs av den då... ;)

Din stackare! Han verkar vara lite tuff din hund. Jag hade nog i det där läget kostat på mig att bli riktigt arg på hunden. Inte kan man stanna och ta en "trevlig paus" eller stå ut med att han svarar emot på det där viset. Jag hade blivit tokig! :mad:

Vad gör han om du tar tag i honom fysiskt och ruskar om honom och säger att det är nog? Blir han inte inställsam då? Jag hade inte tjafsat och väntat ut en hund som du beskriver utan kört mitt race. Kort koppel, en ordentlig åthutning om han inte förärar mig en endaste blick och så massor av beröm när han fjäskar.

Med vanligt halsband är det oftast så att hunden fortsätter dra för att komma ifrån obehaget som blir när de drar....Med en sele kan man i många fall slippa det problemet.
(Lagotton hade kaninens sele :love: när hon var liten, men då drog hon inte nåt speciellt....kanske ska köpa en till henne i alla fall).

Jag skulle prova vändningar, dvs. när hunden drar, kvickt som attan byt håll/riktning/vänd osv. Snabbt. Hänger inte hunden med så får han ett ryck i halsen. fortsätt med vändningar fram och tillbaka, sen så kommer han söka kontakt med dig då han inte har något annat val i det läget. För har inte koll på dig så hänger han inte med och får ett ryck. Fungerade super på min tik, behöver bara göra några vändingar och sen var hon med på noterna, nu är det roligt att gå på prommenad, men det var det inte förut. Nu söker hon kontakt själv och är underbar

Min 15 v valp drog betydligt mer då jag fick hem honom (12v) men uppfödaren använde sig av metoden att stanna direkt han drar och sedan gå då kopplet slaknar och jag har fortsatt med det vilket i längden faktiskt visar sig fungera väldigt bra. Nu drar han knappt alls och isåfall mest då sambon går med tiken en bit framför oss. men man måste ju vara konsekvent och jag säger aldrig "nej" eller liknande då han drar bara stannar och ignorerar honom tills han söker kontakt med mig och då berömmer jag och går igen.

prinsessfeminist skrev:
Din stackare! Han verkar vara lite tuff din hund. Jag hade nog i det där läget kostat på mig att bli riktigt arg på hunden. Inte kan man stanna och ta en "trevlig paus" eller stå ut med att han svarar emot på det där viset. Jag hade blivit tokig! :mad:

Vad gör han om du tar tag i honom fysiskt och ruskar om honom och säger att det är nog? Blir han inte inställsam då? Jag hade inte tjafsat och väntat ut en hund som du beskriver utan kört mitt race. Kort koppel, en ordentlig åthutning om han inte förärar mig en endaste blick och så massor av beröm när han fjäskar.
Jag har kört så mycket snälla och mjuka metoder nu, men lille herr Kax tar sig bara mer och mer friheter och tycker så uppenbart att vi är födda till att dansa efter hans pipa, så jovisst har jag blivit allt mer arg.. Vet dock inte om ilska löser problemen och jag VILL ju inte vara arg (är inge bra på det heller). :( Men han är envis, jag är envis, jag blir arg, han blir arg, sen har vi bara två åskmoln i varsin ände av kopplet... Det värsta tycker jag är att han har blivit allt mer fräck och räds inte att hugga efter den som kommer i närheten av honom och stör när han har en godbit, ett ben eller ligger skönt i soffan. (Igår var jag på fest och någon gav dumt nog hunden ett ben - då la han sig mitt i lägenheten och morrade och högg efter den som tänkte gå där han låg. Så får man ju inte bete sig om man är vovve! Annars är han ju jättetrevlig, social, älskar alla människor och är supercharmig, men det är just det där med när han får något som är gott eller skönt, då blir han skitsur.)

Hemma undviker vi att ge honom godsaker (eller undviker honom om han har fått en godsak), bara för att han blir så arg då. Men jag känner att det inte är så jag vill ha det. :( Visst har vi tagit tag i honom, ruskat om i nackskinnet, men då blir han bara skitsur och blänger och vägrar beblanda sig med oss något mer på ett tag. Så länge jag är arg på honom är han arg själv. Och så har jag ju alltid fått höra att man inte ska bli arg på och ta tag i hunden för då blir den bara osäker och ännu värre. Men det känns inte som om han är osäker på oss, det känns bara som om han tycker att vi ska göra som han vill. (samma sak om vi ska gå nånstans eller ropar "kom", då står han och blänger ett tag och verkar fundera över om det är värt besväret att gå åt vårt håll, ibland känner han inte för att komma även om man lockar med godis, då får man släpa fram honom och då blir han skitsur igen :p )

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt, fortsätter intala mig att det är en valpgrej som kommer gå över snart...
(jag kan förresten inte påminna mig om att jag någonsin har sett honom fjäska... jo han valptuggar i och för sig litegrann när vuxna hundar säger ifrån mot honom)

cassiopeja skrev:
Jag har kört så mycket snälla och mjuka metoder nu, men lille herr Kax tar sig bara mer och mer friheter och tycker så uppenbart att vi är födda till att dansa efter hans pipa, så jovisst har jag blivit allt mer arg.. Vet dock inte om ilska löser problemen och jag VILL ju inte vara arg (är inge bra på det heller).

Jag förstår att du inte vill vara arg. jag är inte heller den som gillar att ryta i, men måste man så måste man... :crazy: Luttrad av vår förra hund så kan jag med gott fog säga att du kan glömma det där med mjuka metoder. Du får vara benhård, konsekvent och berömma när allt sitter. Ilska löser inte problemet i sig, men ilskan kan hjälpa dig att ta itu med problemet och visa var skåpet skall stå.

Jag har en väninna som i sin tur har en bekant som har en lagotto som är som du beskriver din. Hon hugger om hon får en tillsägelse och jag avskyr henne. Hon tycker lika illa om mig för jag tar inte sånt och vägrar att ranta efter henne. Nu, efter flera träffar under ung. ett års tid har hon börjat att acceptera mig. Hon kommer när jag ropar, men är fortfarande lika döv som vanligt när min väninna ropar. Hon vet att min kompis inte orkar stega ut i vegetationen och ta henne i nacken när hon vägrar att komma.

Jag vill inte alls framstå som en expert, för det är jag långt ifrån. Det är bara det att hundar av din kaliber är totalt ointresserade av mjuka och följsamma metoder. de är inte mjuka eller följsamma själva så de behöver tydlighet. Övertydlighet, skulle jag vilja påstå.

:( Men han är envis, jag är envis, jag blir arg, han blir arg, sen har vi bara två åskmoln i varsin ände av kopplet... Det värsta tycker jag är att han har blivit allt mer fräck och räds inte att hugga efter den som kommer i närheten av honom och stör när han har en godbit, ett ben eller ligger skönt i soffan.

Din envishet kommer väl till pass. Jösses, det hade aldrig gått vägen om du var av "låt-gå" mentalitet. Det där fräcka beteendet visar att han har noll respekt för sig. Tror du att han hade gjort så mot en vuxen hund?

Hemma undviker vi att ge honom godsaker (eller undviker honom om han har fått en godsak), bara för att han blir så arg då. Men jag känner att det inte är så jag vill ha det.

Vår rottis högg mig i armen en gång när hon var sju månader. Då hade hon ett fynd som hon hittat själv. Efter det (bortsett att jag blev vansinnigt arg just då och vände upp och ned på henne) så tränade jag emtodiskt med att ta och ge henne benet. Jag tog det, gav tillbaka, tog det igen, gav tillbaka det. Bankade på det, höll det medan hon gnagde osv. Efter det kunde jag alltid röra hennes grejer för hon litade på att jag skulle ge tillbaka det. Jag skulle tipsa dig om att träna på det sättet för att etablera ett förtroende.

Visst har vi tagit tag i honom, ruskat om i nackskinnet, men då blir han bara skitsur och blänger och vägrar beblanda sig med oss något mer på ett tag. Så länge jag är arg på honom är han arg själv. Och så har jag ju alltid fått höra att man inte ska bli arg på och ta tag i hunden för då blir den bara osäker och ännu värre. Men det känns inte som om han är osäker på oss, det känns bara som om han tycker att vi ska göra som han vill.

Han är nog Mr Selfesteem och det troligen så att han tycker att ni stör. Men då är det verkligen dags att han får reda på att han inte kan ta sig ton hur som helst. Han får väl bli sur så. Bestäm vad du vill göra och genomför det.

(samma sak om vi ska gå nånstans eller ropar "kom", då står han och blänger ett tag och verkar fundera över om det är värt besväret att gå åt vårt håll, ibland känner han inte för att komma även om man lockar med godis, då får man släpa fram honom och då blir han skitsur igen :p )

Han blir antagligen sur för att ni stört honom. Han vill inte vara till lags, men vad tror du om att du tar initiativ och kommandot lite mer? jag kan inte riktigt komma på något bra tips eftersom vår rottis var väldigt glad - hennes självständighet till trots. Tränade jag henne var hon oftast med på noterna och tyckte att det var kul. Det var mest när jag gick och drömde och såsade som hon skaffade sig egna idéer.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt, fortsätter intala mig att det är en valpgrej som kommer gå över snart...
(jag kan förresten inte påminna mig om att jag någonsin har sett honom fjäska... jo han valptuggar i och för sig litegrann när vuxna hundar säger ifrån mot honom)

Jag förstår ditt dilemma, men jag tror inte att det kommer att gå över. Jag tror att du behöver hjälp av någon duktig hundmänniska NU. Gärna någon som har erfarenhet av hundar som är lite tuffare. Eller omplacera honom. Så här kan du ju inte ha det... :( Ni verkar inte trivas så bra ihop.

martha skrev:
en del hundar som drar mycket i vanligt halsband slutar när dom får sele...men dom måste ju vara något fostrade också... ;)

ok. det har du rätt i. För mig är sele = dra bättre- funktion... Men det beror nog på mina ouppfostrade hundar. ;)

Jag håller med i precis allt du skriver här! Så här tror jag också att hon ska lösa problemen med sin valp. Han behöver sättas på plats och inte alla hundar bryr sig om mjuka metoder utan kräver hårdare metoder för att man ska lyckas.

Själv hade jag tur med min valp, hon är lättlärdo ch villig att vara mig till lags och är itne alls svår att gå med. Men min vuxna dobermann komemr aldrig att vara en drömhund att gå i koppel, har aldrig varit det heller. Nu kan hon fot hyfsat bra, men ligger gärna på om man inte säger fot varannan minut eller så- jättetrist. Hon trivs bättre i långt koppel och drar hon då rycker jag bara till lite i kopplet och hon slutar dra. Däremot lyder hon bra som lös. När jag fick valpen slutade hon lyssna på mig och trodde att honb kunde beté sig som valpen, men hon upptäckte snabbt att matte inte tolererar det eftersom jag hämtade henne i nackskinnet när hon inte löd. Nu är hon lydig igen. Som valp morrade hon åt mig när jag bad henen gå ner från sängen, men jag körde mycket omilt ner henne från sängnen i alla fall och markerade att här bestämmer jag och itne du och jag har aldrig sett de tendenserna sedan dess. Aldrig att hon har morrat eller huggt efter mig.

Valpen däremot morrar när man rör henens mat och det gillar jag itne. Varje gång hon äter så sätter jag mig bredvid och rör i hennes mat och varje gång hon morrar så knuffar jag bort henne och säger nej. Det har blivit mycket bättre, men ännu inte helt bra. Men det kommer väl det ocklså.

Vill bara säga lycka till till trådskaparen!

Jag svarar på mitt eget inlägg, det var så många råd att jag samlar alla svar här istället för att skriva tio svar.

Det jag tidigare har gjort när hon drar är att antingen släppa henne och gå åt ett annat håll, och då blir hon jätteförvånad. Men hon står mest still, kommer inte självmant. Men det är nog för att jag inte törs gå så långt ifrån henne, som jag tidigare skrivit så finns det hundar och trafik lite överallt så jag vill hålla mig i närheten. Det jag mer gör är att jag stannar, så som ni beskrivit, varje gång hon drar. Men då sätter hon sig och väntar, och sedan när hon får gå så drar hon lika mycket igen. Men då vet jag att det bara är till att vara mer envis än vovven, och att det är rätt att stanna.

Sele har jag tänkt på, men jag är av den åsikten att jag vill ha fungerande lydnad med de allra mildaste medlen, så jag väntar lite med den. Men det kan kanske vara värt att överväga sele ändå?

Måste också tillägga att jag var hos veterinären för att vaccinera henne idag. Och hon sa att det var ovanligt att se en boxervalp som var så lugn, och som fann sig så väl i situationen. Sonya satt eller låg på mitt kommando hela tiden, och hon fick inte hälsa på andra som kom in i andra ärenden, och det fann hon sig också i. Så det är inte totalstopp i skallen på henne ;) , det här med promenaderna uppkommer säkerligen för att jag är osäker på hur jag ska göra. Sitt/ligg/nej/varsågod fungerar ju för att jag vet hur jag ska göra, och jag är inte osäker då.

PS Jag har idag anmält oss till en valp/unghundskurs i höst, känns att det behövs.

martha skrev:
en del hundar som drar mycket i vanligt halsband slutar när dom får sele...men dom måste ju vara något fostrade också... ;)

Tiken blir nästan "stressad" av halsband och vi försökte med alla metoder för att få henne att inte ligga på hela tiden. Sen köpte vi en sele och hon har inte dragit sen dess. Jag brukar ha på henne halsbandet också (vanligt läderhalsband utan stryp) och variera på promenaderna mellan selen och halsbandet och det har hjälpt till väldigt mycket också. Nu drar hon inte överhuvudtaget (och bäst går hon helt klart lös numera). :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 855
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka