Valp som brutit tand

Emuliiaa

Trådstartare
Svärmors fralla valp på 10 veckor har trillat ner från soffan och brutit ena hörntanden. Större delen av tanden är borta, endast en "flisa" kvar.

Vet. rekommenderar att söva och ta bort den så det inte blir infektion i tandköttet, uppfödare och andra menar att det är en risk för en så liten valp och tycker det inte ska göras något.

Vi tänkte att kan man inte avvakta och se hur det går, har valpen ont när den ska äta osv, men någon assistent sa att hundar inte visar någon smärta vid sådant? Eh?

Ge oss råd! Vad hade ni gjort??
Sövt en valp och plockat bort tanden eller är det för stor risk att söva? Låta tanden vara och istället riskera inflammation?

Följt veterinärens råd och tagit bort. Vilket var min första tanke även innan jag såg att vetten rekommenderade det. Har själv sett hur otroligt illa infekterat det blivit dock på en katt.

Självklart ska ni följa veterinärens råd! Vad är det för konstig uppfödare som tycker ni ska låta valpen lida? :mad:. Är valpen frisk och sund är det inte farligt att söva den.
Misstänker att det har att göra med att valpen är av plattnosras där andningsproblem är utbrett......

Jag hade absolut inte gått emot veterinärens råd - definitivt inte för att icke-veterinär har oro för sövningen.

Riktigt gamla hundar kan vara känsliga för narkos och vissa raser är känsligare för narkos än andra. Men att avstå sövning på en 10 veckors valp trots att den brutit av en tand så pulpan är blottad för att "det är riskabelt med sövning" är bara bullshit, quite frankly.

Jag har en ras som är ökänd för att vara svår att söva, eller rättare sagt, svår att få att vakna efteråt... men inte tusan hade jag låtit hunden lida om han gjort sig illa så att vetten rekommenderade sövning. Rent krasst och kallt sätt så är det bättre att man tar risken och söver, och riskerar ett potentiellt dödsfall (där hunden lär dö under narkos och därmed inte lär uppleva obehag av det) än att man låter hunden gå runt och ha ont och hoppas att det ska lösa sig själv.

Tur ni är eniga iallafall :D

Tänkte inte ens att pulpan var framme, trodde att nedersta delen av tanden var kvar men så kanske det inte var. Om pulpan är framme gör det ju hemskt ont!

Har skickat era svar till henne nu iallafall!

Tur ni är eniga iallafall :D

Tänkte inte ens att pulpan var framme, trodde att nedersta delen av tanden var kvar men så kanske det inte var. Om pulpan är framme gör det ju hemskt ont!

Har skickat era svar till henne nu iallafall!

Hittade även det här, "Ibland slår hundar av mjölktänder, de avslagna mjölktanden blir då en inkörsport för bakterier som kan skada anlaget till den permanenta tanden. Frakturerade mjölktänder måste därför dras ut.", vilket ju också låter som något man vill undvika.

2 av mina hundar har brutit av vuxentänder och de sitter hårdare fast än valptänder. Min nuvarande gamling bröt av en framtand för några år sedan. Han var på rymmen en dag och det var troligtvis då det hände. Cirka 2 veckor senare var vi på utställning och domaren säger då att han saknar en framtand. Ojdå sa jag och så kollade vi noga och såg då att roten satt kvar, så han fick inget minus för det. När jag kom till tandläkaren ca 2 veckor senare så hade roten trillat ut av sig själv. En tidigare hund bet av 3/4 av en kindtand. Ena roten följde med ut och den andra satt kvar, hela tanden ovanför tandköttet bröts av. Detta är väldigt många år sedan och den kvarvarande roten satt kvar cirka ½ år utan att något hände och sen var den bara borta.

Jag hade haft lite is i magen. Eftersom hunden har slagit i nånting med tanden så den har gått av, så sitter troligtvis roten lös och kommer att trilla ut inom nån vecka. Nu vet jag inte vid vilken ålder frallor byter till vuxentänder, men flertalet valpar är klara med det vid 5 månaders ålder. Efter vad jag har hört så söver man inte gärna valpar yngre än 6 månader. Men Obs! att om den lilla flisan av tanden skaver så det blir sår i munnen / på läppen så måste den bort likaså om inte valpen vill äta/dricka.

Hade besökt vet med valpen i alla fall. Ett fall som resulterar i en sådan skada kanske gör mer skada än man ser med blotta ögat. Tänker vuxentänderna kanske slagit i, hamnat fel eller liknande så som det kan göra på barn som råkat ut för likn skada.

Vet. rekommenderar att söva och ta bort den så det inte blir infektion i tandköttet
Det finns ju en viss risk att söva en liten valp, men om veterinären gjort bedömningen att det bör göras, så är det ju för att hen bedömer det som nödvändigt. Pga smärta, risk för infektion, möjliga skador på den permanenta tanden osv. Ägaren kan ju diskutera riskerna med narkosen resp riskerna med att inte operera med veterinären, så att de känner att de tar ett rätt beslut.

Berätta gärna sen hur det gick.

Svärmors fralla valp på 10 veckor har trillat ner från soffan och brutit ena hörntanden. Större delen av tanden är borta, endast en "flisa" kvar.

Vet. rekommenderar att söva och ta bort den så det inte blir infektion i tandköttet, uppfödare och andra menar att det är en risk för en så liten valp och tycker det inte ska göras något.

Vi tänkte att kan man inte avvakta och se hur det går, har valpen ont när den ska äta osv, men någon assistent sa att hundar inte visar någon smärta vid sådant? Eh?

Ge oss råd! Vad hade ni gjort??
Sövt en valp och plockat bort tanden eller är det för stor risk att söva? Låta tanden vara och istället riskera inflammation?

Ser att de flesta redan svarat operera... Hunden ska absolut inte gå runt med trasiga tänder! Så in och fixa till dem. :)

Rapportera hur det går.

Unga djur mår ofta bättre efter en sövning än ett vuxet eller äldre djur. Så det ser jag inte som en ursäkt att inte uppsöka veterinär.
De permanenta tandanlagen kan skadas om det finns en inkörsport för bakterier, bland annat, så tycker det är bra att TS verkar valt att gå på veterinärens linje och kolla upp det.

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 306
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar