Valp som brutit tand

En av våra hundar fick en skada på sin huggtand vid den ålder (bett över nosen av äldre tik), på inrådan från vet. avvaktade vi, den tanden ville aldrig lossna ordentligt och vi fick lirka en del innan den lossnade så att den nya tanden fick växa fram. När den nya tanden kom var även den skadad(var en brun fläck på den) vid ett års ålder fick tandläkaren kolla på tanden, de röntgade den och sa att den såg helt bra ut. Två veckor senare på första jaktdagen kom hunden tillbaka med bara en halv tand....
Huggtanden hade gått rakt av vid tandköttet. Så bra var den tanden.

Så jag kommer alltid ta skador på mjöktänder(och tandkött) på allvar framöver!

Riktigt gamla hundar kan vara känsliga för narkos och vissa raser är känsligare för narkos än andra. Men att avstå sövning på en 10 veckors valp trots att den brutit av en tand så pulpan är blottad för att "det är riskabelt med sövning" är bara bullshit, quite frankly.

Jag har en ras som är ökänd för att vara svår att söva, eller rättare sagt, svår att få att vakna efteråt... men inte tusan hade jag låtit hunden lida om han gjort sig illa så att vetten rekommenderade sövning. Rent krasst och kallt sätt så är det bättre att man tar risken och söver, och riskerar ett potentiellt dödsfall (där hunden lär dö under narkos och därmed inte lär uppleva obehag av det) än att man låter hunden gå runt och ha ont och hoppas att det ska lösa sig själv.
OT och jag är bara nyfiken; vad är det för ras :-)?

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 306
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar