Valp som bits

ahees

Trådstartare
Vad gör man när hunden biter en? avleder och tar händerna bakom ryggen, är det fel? kommer bitandet att upphöra helt när tänderna är klara?

Sv: Valp som bits

Det är rätt. Och hjälper inte det så ignorerar man valpen helt = går bort från den. Sen försöker man leka efter en stund igen. Om den "går på" händerna även då gör man likadant igen. Man kan även pipa till lite så att man markerar att det gör ont. Ja, det kommer att försvinna vid/efter tandbyte till vuxentänder.

Det är rätt. Och hjälper inte det så ignorerar man valpen helt = går bort från den. Sen försöker man leka efter en stund igen. Om den "går på" händerna även då gör man likadant igen. Man kan även pipa till lite så att man markerar att det gör ont. Ja, det kommer att försvinna vid/efter tandbyte till vuxentänder.

Och om valpen foljer efter for att fortsatta bita pa en satter man in valpen i en valphage en stund tills den lart sig att inte gora sa. Och vissa valpar kan bli "triggade" av att man piper for att "tala om" att det gor ont ... sa da sager man lungt till Nej, och satter undan valpen i nagra minuter (for att upprepas i oandlighet under ett par manader tills valpis plotsligt fattar;)) och forsvinner beteendet inte nar alla nya tander kommit fortsatter man tills valpen fattat att den inte far vara med om man sagt nej och den anda fortsatter.

.... eller också gör man som hundmamman; markerar som ni har beskrivit här några gånger, och när det inte hjälper så säger man ifrån så det hörs genom båda öronen! ;)

fick reda på av min uppfödare att man inte ska ta händerna bakom ryggen för att man ger hunden mitt utrymme och hunden bestämmer. Är det sant?

Den kampar också med handen, vad gör man då? biter hårt. Jag testa fchya den och puta på sidan men dett hjälpte inte

.... eller också gör man som hundmamman; markerar som ni har beskrivit här några gånger, och när det inte hjälper så säger man ifrån så det hörs genom båda öronen! ;)

Det drog igang min valp ordentligt ... Hon fick en hysterisk attack och bara blev varre. Att helt strunta i henne ar fortfarande det som hjalper bast. Forst ett nej, nu vet hon vad det betyder, och om hon inte sluter aker hon in i bur eller valphage.

Den kampar också med handen, vad gör man då? biter hårt. Jag testa fchya den och puta på sidan men dett hjälpte inte

Det var sa min gjorde ... ignorera valpen. Lyft in den i valphagen, lugn och sansad, inga skrik eller fyande, i fem minuter VARJE gang den inte slutar pa tillsagelse sa lar den sig fort.

okej ett till problem är att när jag är ute springer valpen med kopplet och hoppar upp och vill hälsa på människor. Vad gör man åt det? hon är väldigt energisk.

Vänta tills valpen är tyst innan du sätter ner skålen, de brukar lära sig snabbt att om man är tyst och lugn och sitter stilla så kommer maten. :)

fick reda på av min uppfödare att man inte ska ta händerna bakom ryggen för att man ger hunden mitt utrymme och hunden bestämmer. Är det sant?

Nej det är inte sant. Den vill ju åt din hand, ditt utrymme är inget den bryr sig om. Lyssna inte på en massa prat om dominans osv. Du riskerar bara att förstöra relationen med din hund.

Försök att få din valp att se dig som en tillgång. Någon som serverar god mat, leker roliga lekar och kan klia på sköna ställen osv. Då kommer den se upp till dig, det är ju du som bestämmer nä maten kommer, när ni leker, myser osv.

okej ett till problem är att när jag är ute springer valpen med kopplet och hoppar upp och vill hälsa på människor. Vad gör man åt det? hon är väldigt energisk.

Hindra hunden med koppel/lina så den inte lyckas komma fram till människorna. Hälsa får man göra när man bett matte/husse om lov. De är viktigt att träna på att passera människor utan att hälsa. Avled med lite godis eller en leksak vid mötena i början och håll ett avstånd där ni är säkra på att vapen inte kommer lyckas att ta sig fram till eller "låser" sig på människorna. Sedan kan ni allt eftersom minska avståendet. Efter ett tag kommer valpen att börja titta på er när ni möter en människa för då brukar den ju få något gott/roligt. Riktigt bra att göra även vid hundmöten från dag 1.

Angående hoppandet så kan man så klart träna bort det men är vapen väldigt "människokär" så kan det vara svårt då det kräver "lydiga" försöksmänniskor som vänder sig bort och ignorerar valpen när den hoppar och hälsar lugnt när valpen står med alla tassar på backen. Dessa människor är ovanliga och jag gav upp med min valp som nu är vuxen. Vill man inte hälsa på en hoppande hund så hälsar man inte på min hund.

Okej tack för svaren. Hur koppel tränar man dom bäst. just nu stannar jag varje gång hon drar framåt och bakåt, läste också att man ska ta ett steg bakåt om det är en doft den dras till.

Finns det något mer jag bör tänka på? Ger den godis för att den ska promenera och så jag får uppmärksamhet. finns det nått annat man kan göra istället för att ge den massa godis?

Okej tack för svaren. Hur koppel tränar man dom bäst. just nu stannar jag varje gång hon drar framåt och bakåt, läste också att man ska ta ett steg bakåt om det är en doft den dras till.

Koppelträning finns det nog någon annan som är bättre på. Det är först nu när min hund är 2 år som han kan gå hyffsat ordentligt i koppel. Jag satsade på att lösträna honom istället när han var valp så han går bättre lös än i koppel :p

Men principen är ju den samma, belöna med godis/lek när valpen följer med i kopplet. Sen är det mycket svårt för små valpar att gå i koppel så träningen får bara vara mycket korta sträckor i början och resten av tiden får ni bära eller låta valpen gå i princip(inte på farliga ställen) som den vill och följa med.

Finns det något mer jag bör tänka på? Ger den godis för att den ska promenera och så jag får uppmärksamhet. finns det nått annat man kan göra istället för att ge den massa godis?

Leksak/lek och valpen gillar det men godis är ofta smidigare i vardags situationer. Tänk på att godiset ska vara i mycket små bitar, färdiga godisbitar man kan köpa är ofta på tok för stora. Några millimeter räcker, det ska bara smaka gott i munnen, den ska ju inte bli mätt av godiset. Mjukost är smidigt då man kan ge direkt ut tuben, lite lite åt gången. Ju fler gånger du lyckas belöna ett bra beteende desto större chans är det att hunden fortsätter med det beteendet.

När hunden väl har lärt sig rätt beteende gör man belöningen mer slumpmässig, kanske var tredje gång eller två gånger på rad och sen ingen belöning ett par gånger.

har godiset i brytna bitar. Jag går ut och går/lockar den sen när vi är på väg hem vill den helst springa hem och det är då jag mest stannar.
Valpen är 11 veckor, den kanske är för liten för koppelträning eller är det bra att jag tar det från början?
Springer även med den hem ibland när jag inte orkar mera stanna, är det fel eftersom den drar?

Senast ändrad:

<snip>
Springer även med den hem ibland när jag inte orkar mera stanna, är det fel eftersom den drar?

Du lar valpen att ibland lonar det sig att dra om du ibland springer hem med den. Den fragan visar dock att du har bra instinkter ... du visste nog egentligen att det inte var sa bra.;) Folj dina instinkter ... och mycket ar trakigt, repeterande och vansinnigt l*a*n*g*s*a*m*t med valpar, men star man bara ut kommer battre tider. Jag lovar!:)

När ska jag då egentligen vända hem? Är det när valpen har glömt hemma lite och är mer inne i mig? eller framåt?
Är det förs då jag ska vända?

Nja, om du vander at andra hallet varje gang valpen drar Sa lar den sig snart. Du vander hemmat ... Valpis gar nagra steg och borjar dra. Om du vander om Sa fort Han drar lar Han sig snart att ga lugnt. Om du ocksa Valjer ett ord for att ga framat (jag anvander "let's go") det betyder att ga med lost hangande koppel men inte att ga ordentligt fot lar sig valpen snart.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 902
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 011
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar