Valp som är osäker på nya männsikor

Ämelie

Trådstartare
En kompis till mig köpte en 7 månaders tik i helgen. Hunden är av rasen dansk/svensk gårdshund och det är deras första egna hund. Hon är uppvuxen hos en kennel och har alltid tidigare haft andra hundar runt omkring sig. Men ska nu bo som ensamhund hemma hos dom. Det har visat sig att hon är osäker mot nya människor, hon är inte direkt rädd men vill inte gå fram och hälsa och håller sig gärna undan.

Kenneln dom köpte henne av är seriös och säger att hon inte betett sig såhär tidigare, hon var lite avvaktande när dom kollade på henne men ganska så snabbt så gick och fram och hälsade. Kenneln säger att det bla kan bero på att hon är inne i en "spökålder" och att hon nu är inne i sin första löp.

Hunden har ju inte ens varit hos dom en vecka och det är nog en stor omställning för hunden att bo utan andra hundar så antar att det tar ett tag för hunden att finna sig tillrätta.

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter och tips om hur man får hunden tryggare och vad man inte bör göra för att förstärka hennes beteende. Just nu så ber dom folk som kommer och hälsar på att ignorera henne, låta henne få lukta och komma fram när hon själv vill.

Tacksam för svar och synpunkter som jag senare kan ge vidare :bow:

Sv: Valp som är osäker på nya männsikor

det är väl alldeles utmärkt att fortsätta som de gör nu, med att låta hunden ta kontakt om hon själv önskar det? låter ju inte som att hon är rädd, utan snarare reserverad, så jag har svårt att se problemet. hunden MÅSTE ju inte hälsa på alla man ser...
min åsikt, blir intressant att se vad andra tycker :)

Håller med. Hon är mer reserverad än rädd, denna ras "ska" ju även vara något reserverad mot andra människor. Men som jag ser det så är det något som kanske kan bli värre och att hon tillslut blir rädd. Däremot så kan jag tycka att en hund ska klara av att en främmande människa ska kunna gå fram till en hund och klappa hunden utan att hunden drar sig undan och vill gömma sig bakom matte och det är ju det som är målet med valpen. Sen att hon inte springer fram och vill hälsa på allt och annat är väl mest bara skönt egentligen, överglada hundar kan ju vara ett problem dom med.

Den har ju bara varit hos sina nya ägare ett par dagar.
Jag drar däremot öronen åt mig när du skriver att den bott på kennel tills den vara sju månader.
Varför har den blivit kvar där?
I värsta fall har hunden inte varit utanför kenneln och ännu värre, kanske spenderat livet i hundgård. En sådan hund skulle jag aldrig köpa.

Kenneln köpte valpen vid 8 veckors ålder för att använda den i deras framtida avel. Men hunden blev för stor för rasen och de valde därför att sälja den till någon som inte är intresserad av avel. Hunden har bott inomhus i deras familj tillsammans med deras 3 andra hundar. Som jag skrev så köptes valpen av en seriös kennel och även uppfödaren till valpen är seriösa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
977
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 860
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 591
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka