Valp som är fixerad av det mesta

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare R8n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 020

R8n

Trådstartare
Det här med valpköp går inge vidare för mig och min familj. Våran blandistjej som vi haft i snart 2 veckor blir bara jobbigare och jobbigare.

Hon är extremt fixerad av mat, hoppar upp med tassarna på bänkar, spis och bord. Knycker allt hon kommer åt. Och ger aldrig upp trots att man knuffar ner henne x antal gånger per dag. Tar man i henne och säger ifrån på skarpen så kissar hon på sig.

Vatten dricker hon i mängder, ännu en fixering. Kissar på hallgolvet så fort hon får chansen och leker inte med människor.

Kastar man en boll/ annan leksak så tar hon den, lägger den någonstanns och fortsätter sitt ihärdiga letande efter att få något i magen om det så är tuggummi eller ruttna äpplen.

Såfort hon inte får som hon vill så skäller hon, säger man åt henne så skäller hon lite till bara för skojs skull(?).

Hur får man en sådan här valp trött som inte ens vill leka med en? för sova vill vi ju alla göra nattetid. Men hon sover max 30 minuter i sträck sedan är hon igång igen.

Ska vara av raserna långhårig collie och kungspudel men tvivlar om det inte är husky eller något liknande i henne.

Hjälp mig och ge mig tips innan vi blir olyckliga bägge två :cry:

Sv: Valp som är fixerad av det mesta

Läs lite bloggar skrivna av folk som har mallevalpar/unghundar så känns livet bättre sedan.

Well, välkommen till valplivet även om din valp låter lite över the top...

Din valp behöver trygghet och lära sig lugn och ro. Stimulans görs inte med bollek, det gör ni enklast genom att bara ta ut hunden och låta den upptäcka världen i sin egen takt. Du kan börja med väldigt enkel klickerträning och på så sätt rikta beteende.

Känner du ingen annan med valp? Har den någon hund att leka med?

Säger bara såhär. Lär hunden vad NEJ betyder. Direkt när den är uppe med tassar på bänkar eller så , säg nej. Slutar inte hunden får du ta i och ändra till ett skarpare tonläge. Tredje gången gillt ett ännu tydligare nej och ett tag i nackskinnet och mota ner den. Det är viktigt, speciellt när du säger att hunden är uppe på spisen och har sig. Och det här som du säger med att hunden kissar på sig när du säger till, det kanske är så från er sida att från att säga ett mesigt nej till att bli jättearg. Försök hitta en balans och var en ledare.

Att den kissar på mattan är inget ovanligt. Det gör valpar. Så fort hon gör det - bär upp hunden och gå utomhus sätt ner den.

Och det här med fixeringen av mat tror jag kan vara - ni belönar med just mat när hunden är duktig. Testa att belöna med lek istället. Hörde en gång om en hund som alltid fick sitt beröm genom pinnar. Detta ledde till att hunden jämt och ständigt letade efter pinnar, och var fixerad vid pinnar.

Ang. vattenfixeringen. Det avtar säkerligen, låt vatten hela tiden stå framme. Hunden lär upptäcka själv med tiden nja det är inte så spännande med vatten ändå, det finns roligare saker. Tex. Matte som tar fram roliga leksaker eller ett gott hundben.

Att hunden inte sover länge är också vanligt bland valpar. Dom sover lite då och då och sedan är det full rulle igen. Så fort hunden blir lite äldre kommer detta avta :).

Sen får jag en bild av att hunden är väldigt energisk och "flänger omkring". Ta med hunden ut varje dag och låt den vara lös på ett inhängnat område om det går. Sen tycker jag också du ska stimulera hunden, låt den leta efter godisar eller sin favoritleksak. Hunden är ju än så länge ganska ung, men om någon månad eller så kan du börja lära den konster och tricks.

Ännu en sak jag verkligen tycker du ska göra är att söka upp en valpkurs att gå. Det är jättenyttigt! Både för ägare och för hunden. Den får både träffa andra hundar och lära sig saker samtidigt.

Och kom ihåg, allt detta du beskrivit är typiska valpbeteenden som troligtvis växer bort om man bara gör på rätt sätt - sätt gränser och lär in Nej. Stimulera hunden och gör den trött, och slutligen valpen nu knyter sina band - så var en bra ledare och livskamrat.

kl

är det bara jag som är djupt förundrad över att en, förmodad, 8-12veckors valp når upp på spisen och bänkar, oavsett vilken ras det är? jag kan ju ha fel, men jag tolkar texten som att hunden är äldre...
(ge mig gärna exempel på valpar som är så stora om jag har fel, har ju bara koll på småhundar, och de når definitivt inte upp på bänkar ens som vuxna ;) )

JAg har läst inlägg av TS tidigare och valpen är 15-16 veckor nu. Men TS har inte haft den mer än ett par veckor.

Har läst dina andra trådar, du verkar ha klart mer problem än vad du kan få hjälp med via ett internetforum.

Sök sakkunnig hjälp, privat eller genom en sbk-klubb så du får komma i kontakt med någon som kan hjälpa dig på plats. Det blir så himla lätt fel när man inte har hela bilden, ger nåt tips, du går hem och gör bara saken värre.

Vi började likadant som du med vår hund, puttade ner och sa nej men dte hjälpte inte så mkt. Tillslut vände vi på det och började berömma och säga BRA när vi puttade ner och hon var på golvet igen. Och det fungerade bättre för det är ju roligare att få beröm (och godis i början!) än skäll ;)

Du beskriver hur min whippetvalp var i början. Det går över! :)

En viktig sak är att inte bli arg när valpen gör saker den inte får. Den vet ju inte om vad den inte får göra. Det är därför den "nådekissar" när ni säger till på skarpen.

Vi gjorde som Anna_Lillen och puttade ner henne och berömde när hon var på marken igen. Vidare försökte vi vara noga med att tala om för henne vad vi gillade att hon gjorde - och berömde därefter.

Hon var även en riktig piraya som inte riktigt förstod hur hårt hon bet mig. När man puttade undan henne så blev det dessutom tusen resor värre. Men envishet och att ignorera henne när hon gjorde så gjorde att det gick över. Allt som allt så är hon en underbar unghund nu! Och då var hon ändå riktigt horribel ett tag ;).

Håller med starcastle om maskning för att lindra matfixeringen. Men det kan även vara så att valpen är stressad och vill äta därför. Att tugga är lugnande för hunden. Har den tillgång till ben?

Nu har jag inte läst dina andra trådar, utan utgår bara från vad du har skrivit här.

Stort lycka till! Försök att inte bli arg eller frustrerad och tveka inte att ta hjälp.

Det här med valpköp går inge vidare för mig och min familj.

Med risk för att verka "stygg": Det beror ju faktiskt till stor del på att ni väljer att köpa de korsningar som ni köper.

De hundar ni köpt är ju inte direkt vad jag skulle kalla för enkla korsningar som per automatik och med normal "valpaktivering" från er sida har de bästa förutsättningarna att bli lugna, behändiga och stabila familjehundar.

Tvärtom så är det ju så att tittar man på rasmixerna (border collie, västgötaspets, papillion var det sist och nu långhårig collie och kungspudel och ev även husky tror du) så är det ganska enkelt att på förhand förutspå att det kommer att krävas en hel del arbete redan från valpåldern för att få en bra hund i slutändan.

Nåväl; Det verkar på det du skrivit som om hon har nerverna lite utanpå och dessutom är tämligen överaktiv, så sök reda på närmaste bhkl, anmäl er och hund till en valpkurs.

Jag antar att uppfödaren inte är speciellt behjälplig i att kunna hjälpa er med de problem ni har med valpen?

Att ta tag i valpen och säga ifrån på skarpen och därmed skrämma henne så till den milda grad så att hon kissar på sig är inte rätt väg att gå i alla fall, det är ett som är säkert!

Med risk för att verka "stygg": Det beror ju faktiskt till stor del på att ni väljer att köpa de korsningar som ni köper.

Var ju bra att du skrev det jag tänkte men inte orkade skriva:o

TS: Jag fattade inte att valpen var så pass gammal, trodde du hade en 10-veckors.
Det är nog dags att läsa på lite om hur hundar funkar, vilken stimulans som är bra och framförallt ta kontakt med brukshundsklubb/instruktör för hjälp, råd och tips.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 502
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 555
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vi har en valp (finsk lapphund) på sju månader som är mycket trygg och glad till sättet, och som sedan i princip första natten sovit...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 473
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 377
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka