Valp som är dum mot äldre hund

Saber

Trådstartare
Hej!
Jag köpte i somras en valp som skulle vara hos en dagmatte med en äldre kastrerad labrador på dagarna. Tyvärr använder min valp den äldre labben som nåldyna, utan att labben säger ifrån på skarpen. Labben gnäller, bli ledsen men säger inte ifrån till min valp. Nu vill inte labbens matte vara dagmatte längre eftersom hennes hund blir allt för biten och illa behandlad av min valp. Ihop med andra hundar håller sig min valp "på mattan" och blir uppfostrad. Labben är kastrerad och har artros. Labbens matte försöker gå emellan hundarna och "rädda" labben, men då blir bara min hund mer ettrig och ger sig på henne också. Har ni några tips på hur man kan göra?
Med vänlig hälsning
Saber
 
Lämna tbx "valpen" till uppfödaren?
Hur gammal är valpen? Hur gammal var den när du tog hem den? Hur länge var du hemma med valpen? Kön? Ras? Vad har du för tidigare hunderfarenhet?
 
Om labben inte mår bra och inte heller säger ifrån förstår jag att dagmatten backar. Det blir ju kanske mer jobb än hon tänkt sig om hon hela tiden måste ha extra koll, och hennes prio är ju hennes hund.
Om valpen funkar bra med andra hundar hade jag inte funderat så mycket på det i övrigt, mer än att du nog måste hitta annan passning (vilket ju kan vara nog så svårt).
 
Mitt förslag är att dela på dem när man inte har 100% koll.
Hur gammal är valp?
Tänker att det kan vara lätt att valp blir uttråkad och tar ut det på labben.
Så att hjälpa till så att han har någon form av stimulans att underhålla sig själv med kommer underlätta.
Hur aktiverar hon valp?
 
Kan inte dagmatten stänga in valpen i ett eget rum? tyvärr kommer labben inte säga ifrån (om den inte gjort det redan) och då kommer nog valpen fortsätta. Eller byt dagmatte...
 
Om valpen ger sig på både labben och dagmatten är det hög tid att uppfostra den.
Den måste förstå att såhär beter man sig inte.
Har du inte kunskap själv ta hjälp av en tränare snart är inte valpen valp utan en odräglig unghund eller rent ut vuxen med samma beteende
 
Hej!
Jag köpte i somras en valp som skulle vara hos en dagmatte med en äldre kastrerad labrador på dagarna. Tyvärr använder min valp den äldre labben som nåldyna, utan att labben säger ifrån på skarpen. Labben gnäller, bli ledsen men säger inte ifrån till min valp. Nu vill inte labbens matte vara dagmatte längre eftersom hennes hund blir allt för biten och illa behandlad av min valp. Ihop med andra hundar håller sig min valp "på mattan" och blir uppfostrad. Labben är kastrerad och har artros. Labbens matte försöker gå emellan hundarna och "rädda" labben, men då blir bara min hund mer ettrig och ger sig på henne också. Har ni några tips på hur man kan göra?
Med vänlig hälsning
Saber


Undrar också hur gammal din valp är?

Det är inte juste att lägga över hela uppfostran av en ohängd unghund (de flesta valpar/unghundar är ohängda) på en Gamling med onda leder. Jag förstår fullständigt att dagmatte inte vill få sin Gamle trakasserad.

Hur mkt är valpen ute och rör sig? Lär in plats, så den har sitt utrymme när den är inne som den gamle inte behöver vara i närheten av. Om dagmatte vill fortsätta ha valpen så får hon separera dem till valpen lärt sig att vara försiktig. Enklast är att lära in plats, och loss/släpp whatever ord du vill använda. Kan den inte leka snällt får den inte leka alls.
 
Min förra hund var också en sådan som aldrig sa ifrån oavsett vad andra hundar gjorde. Hon kunde ibland göra ett litet morr men gav alltid upp när hon insåg att hon inte togs på allvar. Så hundar klängde på henne, red på henne och jagade runt henne om man inte sa ifrån i hennes ställe. Det är sjukt jobbigt att ha dessa hökögon ständigt och vaktande på egen hund och andras hundar, att aldrig riktigt slappna av..
Den bästa vän den hunden haft var en katt eftersom att de bara befann sig i varandras närhet utan speciell kontakt thats it.

Har man haft en sån hund vet man hur jobbigt det är för hunden och det som gäller är att som ägare ta ansvaret för hunden att freda den från situationer den inte kan hantera. Alltså ska en sån hund inte behöva umgås med andra hundar som inte är likasinnade, inte ens valpar som klänger när hunden själv inte klarar att säga ifrån. Det är inte schysst och de kommer inte alltid säga ifrån utan den hunden får lida i det tysta.
Valpar är generellt faktiskt ett pain in the ass för de flesta äldre hundar så det krävs en hund som kan vara uppfostrande på rätt sätt om de ens ska umgås.

Kan inte valp och den hunden komma överens så förstår jag hundvakten helt och hållet. Om man inte är villig att tex göra separata delar och avgränsa men det kanske inte var riktigt meningen med hundvakten heller? Som hundvakt tror jag nöjet försvinner om man ska uppfostra och styra upp allt varje sekund för att det ska funka.
Jag hade letat annat alternativ där alla får utbyte av det sociala vilket också är mycket viktigt för valpar. Kombinationen som beskrivs har inget utbyte med varandra öht..Varken för hundar eller människor om man inte hittar andra lösningar som känns rimliga och bekväma. Jag hade dock föredragit att valpen fått möjlighet att fostras och umgås med bra förebilder för det är superviktigt socialt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 541
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 229
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 275
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp