Valp + småbarn??

boccia

Trådstartare
Har funderingar på att skaffa mig en ny valp i slutet av sommaren (vet en planerad kull som kommer vara 8v i augusti). Vi hade egentligen planerat att vänta till slutet av hösten/början av vintern, men så dök det här tillfället upp nu istället (vi har förtur hos denna uppfödare + rabatterat pris, och det föds inte så väldigt många valpar av rasen varje år). Vår yngsta dotter kommer då vara 3 månader, blir det för tufft tror ni, med småbarn + valp i huset? Andra dottern är 2 år, och vana av hund har vi sedan tidigare (jag har nästan alltid haft hundar omkring mig, uppvuxen med kennel och numera även delägare i samma kennel)

Självklart kommer vi känna av läget innan vi bestämmer oss helt för att skaffa valp, så vi verkligen har ork med att fostra och stimulera/aktivera valpen ordentligt också.

Hur hade ni gjort??

Sv: Valp + småbarn??

Jag hade inte skaffat en valp med så små barn.
Helt enkelt bara för att det blir för mycket med den kombinationen.

Skulle det funka det överhuvudtaget tror du? Hur ska du hinna torka barnkiss, valpkiss, springa ut med valpen som behöver tränas i rumsrenhet, amma, byta blöjor, mata tvååring, städa, tvätta osv osv. För att inte tala om allt man måste lära en valp. Jag blir trött av bara tanken...

Hade inte skaffat valp med två så små barn.

Pga att barnen tar så mycket tid. Att torka valpkiss,springa ut var och varannan timme och sedan all uppfostran efter ett par månader,det låter lite to much.

Möjligtvis en äldre hund som är rumsren och kan grundlydnaden,känns lite som att det är lättare att planera då.

Säger som "Fan of Bill" Jag blir trött på bara tanken att ha två så små barn och valp. Har en son som börjar närma sig 3 år och det är passning,gnäll och trots hela tiden...och en valp på det,Nej...*tänker sig scenariet med akutnödig valp och skrikande barn på golvet som vägrar att ta på skorna och en nykläckt bebis som skriker i vagnen för att den behöver ammas*

Jag har samma funderingar som du, nya bebisen kommer i december och jag hade tankar på valp innan den gamle är för gammal (våren -09) för att orka med en liten. Men jag har lagt de planerna på hyllan då det känns som om det är att ta vatten över huvudet, just nu känns det som om det är för mycket med bara den gamle till och med.

Jag har en 4-månaders valp och barnen är 5 & 6 år gamla. Yngre barn än så hade jag inte velat ha med valp i huset. När sambon är borta och vardagsstressen sätter in är det körigt om jag uttrycker mig milt. Att då ha en nästan nyfödd bebis känns omänskligt mot dig och orätt mot såväl bebis som valp. När ska du ha tid för dem? En 2-åring är ju också rätt krävande om jag minns rätt... :angel: Nej, gosa med dina barn i sommar så får ni hämta valp om några år, då vinner alla i familjen på det.

Jag har bara provat på valp ihop med ett småbarn, och sonen var strax över 15 mån gammal när valpen anlände. Hade jag inte haft en son som var van vid hundar, och att mamma måste fixa med dom först ibland, så hade det aldrig gått. Sen spelar det roll hur man bor också tror jag, vi bor i hus så jag kunde bara slänga ut valpen först vid akuta situationer där båda behövde uppmärksamheten.
Och acceptera det faktum att rumsrenheten kunde ta längre tid, iom att jag inte hade samma tid som innan barnskaffandet.

När Sebastian föddes var min ena hund 7 mån gammal, och det i sig var rätt tufft ibland. Unghunden behövde mycket stimulans, träning, uppfostring samtidigt som bebisen också behövde mig. Jag hade dock tur och fick en enormt lätt bebis (Som tar igen det nu i trots ;)) och en himla bra hund som snabbt lärde sig alla förändringar som skedde.

Nästa valpis kommer när sonen är 2 år tidigast, då borde det gå ännu smidigare än sist.
(Jag omplacerade valpen vid 5 mån ålder, pga kemin. Han passade inte in alls i flocken tyvärr :( Men då var han både rumsren och mycket lydig, så rent tidsmässigt funkade det bra. Trots 2 vuxna hundar som också behövde sitt varje dag.)

Min minsta var 5 mån när jag skaffade min valp.. Visst är de jobb med småbarn och ha valp samtidigt men jag tycker inte att de var några större bekymmer... Man är ju inställd på allt va de innebär att skaffa valp.. Med facit i hand så hade jag lätt gjort om de..

/ Indigo95

Svarar alla:

tack för era svar och synpunkter. :bow:

Mitt resonemang går lite såhär:

Byter blöjor gör man ju inte 24-7, inte heller lagar mat till största barnet (lika ofta som jag gör mat åt mig själv faktiskt ;))
Städar/tvättar har jag kvällar/helger till redan i dagsläget (när barnen har pappa att leka med alt. de sover) så det blir ingen skillnad.
Springa ut med valpen underlättas väldigt av att vi har en stor trädgård som inom kort även är inhägnad. De hundar jag haft förut har blivit rumsrena väldigt fort, så det kommer ju vara ett av de mindre problemen som jag ser det.
Vuxen omplaceringshund är inget alternativ, då hunden är tänkt att ingå i avelsverksamhet, samt att min erfarenhet säger mig att valpar är mer lättanpassade (är som sagt uppvuxen med hundar och valpar runt mig, så att det är jobb är jag medveten om, det är inget som känns avskräckande :))
2-åringen är redan van vid hundar (sin mormors + min bästa väninnas 2 vildar)

Har sett mina föräldrar och andra klara barn+hundar samtidigt, och hoppas att jag också kommer göra det. Verkar som om familjens nytillskott är ett väldigt snällt barn, och det underlättar ju också.
Har fört en mkt bra dialog med den aktuella uppfödaren, och hon är helt med på mina funderingar och hur jag tänker, så det känns jättebra att inte bli tvingad till ett beslut ännu. I mitten av sommaren får vi se ifall vi bestämt oss för en voffsing eller inte (under förutsättning att det tar sig och föds en tik lämpad för avel)

När vi köpte våran hund så var vi 3 barn, jag =8 Min lillasyrra = 2 och min lillebror=7 månader

Vi hade ju knappast dom bästa förutsättningarna men pappa hade letat hund länge och hitade nu en bra kombination och var tvungen att "slå till."

Nu känner jag ju dig litegrann, så det kanske är "fusk" att jag svarar ;), men jag tror absolut att det funkar för dig att ha småbarn och valp samtidigt! Din stora tjej är ju lugn, snäll och klok, och eftersom du själv verkar vara väldigt eftertänksam och lugn, tror jag inte att det blir några större problem att kombinera... Lycka till :D!!

Vi har beställt en valp som ska födas denna veckan och om allt går som det ska får vi hem den i juli när vår son är 14 mån. Vi har även två vuxna hundar. Min sambo har haft valp med en ettåring och en nyfödd och det tyckte han gick bra. Det underlättar ju att ha valp på sommaren när man inte behöver klä på barnet så mycket varje gång man ska ut och in och en fördel är ju att ha en inhägnad trädgård som ni redan har.
Det är kanske inte att rekommendera icke hundvana att skaffa sig en hund när de har småbarn, men har man hundvana sedan innan, då vet man ju vad man ger sig in på.

Fuskis!! :D

Jag hoppas (och tror) att det kommer fungera, har ju ett antal års vana sedan tidigare, och eftersom mina föräldrar klarade av att ha småbarn, hästar, hundar (med uppfödning) och varsitt heltidsjobb utan problem så kan det ju inte vara omöjligt...;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 622
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 991
Hundhälsa Jag håller på att planera för en kull valpar nästa år igen och jag har redan några intressenter som känns bra men två av dom uppdaterar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 958
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vi går i valptankar, har varit hos olika uppfödare och rådfrågat samt väntat in "rätt" hund. Det vi har bestämt oss för är en welsh...
Svar
12
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka