Valp på 7 månader, inne i spökåldern

P

Peterolsson

Hej!
Jag skulle verkligen uppskatta tips på min 7 månader gamla valp som är i spökåldern. Problemet är att jag har mycket fönster och hon ser sig själv i spegel och skäller!

Hur hanterar jag henne?

Sv: Valp på 7 månader, inne i spökåldern

Håll henne på golvet så slipper hon se sin spegelbild! :D

/Swat

Min nu mer 10 månader gamla "valp" hade en period också, han hoppade upp på fönsterbrädorna och skällde, hoppade upp på matbordet etc.
Satte stränga regler, fönsterbrädor och bord = förbannad matte. Budskapet gick som tur var fram oavkortat, och han gav med sig ganska fort. Fönstret vid soffan hängde jag faktiskt för en gardin som gjorde att det inte speglades i fönstret. Det var sådär kul att gå upp mitt i natten och vråla på hunden att vara tyst när han stod och skällde på sin spegelbild hur länge som helst.

Om det bara är vid spegelbildsseende så tycker jag att det är ganska enkelt. persienn eller gardin, problemet är borta.

Bra att du själv ser att det är ett problem det är början på lösningen! Många ägare tycker att hunden är rolig och söt när den beter sig obalanserat. En valp föds 100% balanserad när den föds det är när vi hämtar valpen som människan lätt skämmer bort hunden för att vara snäll men i verkligheten blir hunden osäker på dig som ledare. Det är inte normalt betende att vara rädd för sin egen spegelbild. Problemet är någt djupare jag lovar. En sak är bra, din hund verkar inte vara en dominant hund så de blir säkert lätt för dig att visa ditt ledarskap. Om du har möjlighet att ta hjälp av någon så kan ni framkalla det hunden är rädd för och korrigera direkt innan hunden hinner bli rädd. När hunden släpper spegelbilden så står du lugn och trygg om hunden blir fixerad korrigera igen. när hunden märker att dens betende inte uppskattas så kan du ge positiv förstärkning genom att berömma. Men beröm aldrig när hunden är rädd för då belönar du hunden.

Hur drar du slutsatsen att hunden inte är dominant? Menar du på fullt allvar att man ska korrigera en rädd hund? Exakt hur ska man korrigera? Vill gärna ha källa på påståendet att alla valpar föds 100 % "balanserade"!

En hund som är i spökåldern och är rädd för sin spegelbild är varken dominant eller behöver behöver korrigeras. Det är ett problem som växer bort själv, när hunden blir äldre. Sådär håller unghundar på!! Min hund upptäckte också sig själv i fönstret en dag, och vrålskällde ett tag!! Men till slut gick han fram och luktade, och sen var det bra..
För att svara Lino- nej alla valpar föds inte mentalt bra, det vet alla som avlar på resursstarka hundar. Eftersom du varken haft en valp, äån mindre bedrivit avel så skulle jag påstå att din erfarenhet är strakt begränsad. Din kunskap är dessutom minimal!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka